اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده روزنامه‎های امروز چاپ کابل

تداوم واکنش‎ها به آزادی برخی زندانیان از زندان «بگرام» افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎های خود، ضمن بررسی مسائل مهم و جاری در افغانستان، به بحث آزادی زندانیان طالبان از زندان بگرام واکنش‎های متفاوتی نشان ‎دادند.

تداوم واکنش‎ها به آزادی برخی زندانیان از زندان «بگرام» افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، محورهای اصلی سرمقاله‌های امروز مطبوعات چاپ کابل به مسئله گرامیداشت هفته قانون اساسی، تصویب قانون منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی افغانستان توسط پارلمان این کشور، دیدار کرزی با کاندیداهای ریاست‎جمهوری و آزادی زندانیان طالبان از زندان بگرام اختصاص داشت که مهم‌ترین بخش‎های آن در ذیل بازتاب یافته است.

روزنامه «سخن جدید» در سرمقاله‌ای با اشاره به هفته تجلیل از قانون اساسی افغانستان نگاشته است: ملت‎هایی که توانسته‎اند قانونمندی را در جوامع‎ خود نهادینه سازند، دارای مسئولان قانونمند و دولتمردانی بوده‎اند که عمل به قانون را جزئی از آداب و عادات شایسته تلقی نموده و آن را در رفتار و کردار اجتماعی نهادینه ساخته و بروز داده‎اند.

این روزنامه در ادامه افزوده است: باید اذعان کرد که جامعه افغانستان در زمره دسته دوم است و در امر قانون‎گریزی و قانون‎شکنی، دولتمردان کشور پیشگام بوده و در ردیف اول قرار دارند؛ چه بسا عبور از خطوط قانونی و حرکت بر مدار خلاف قانون توسط یک مسئول دولتی نوعی افتخار و غرور به حساب آمده و به زعم وی، نشان‌دهنده ابهت و عظمت او باشد.

روزنامه «ماندگار»، سرمقاله خود را به آزادی دستکم 700 زندانی طالبان از زندان «بگرام» اختصاص داده و نگاشته است: شکی نیست که آزادی طالبان از زندان بگرام ـ با توجه به تجربه‌های تلخی که از آزادی دیگر هم‌قطاران آن‌ها وجود دارد ـ بسیار فاجعه‌بار خواهد بود.

به اعتقاد نویسنده این سرمقاله، اگرچه از نظر دولت افغانستان زندانیان بگرام بی‌گناهند اما مردم افغانستان می‌دانند که اکثر زندانیان بگرام به‌ نحوی با طالبان و فعالیت‌های تروریستی ارتباط دارند.

روزنامه «افغانستان»، در دیدگاه رسمی خود نگاشته است: آزادی زندانیان طالبان نباید به موضوعات سیاسی و جنجال‎ها و کشمکش‎های روزمره در سیاست افغانستان ارتباط پیدا کند این مسائل به امنیت در افغانستان ارتباط دارند و باید از نگاه امنیتی و تخصصی در مورد زندانیان تحقیق و بررسی صورت گیرد و آزادی آنها تنها زمانی اجرا شود که فرد یا افرادی واقعاً بی‎گناه بوده باشند.

نویسنده در ادامه نوشته است: آزادی گروهی از زندانیان طالبان و افرادی که به این اتهام زندانی شده‎اند و علیه امنیت ملی افغانستان فعالیت کرده‎اند، نباید ساده انگاشته شود و به گیرودارهای سیاسی ارتباط پیدا کند.

به نوشته این روزنامه، هیئت‎هایی که برای بررسی پرونده‎ها مقرر می‎شوند در درجه اول باید تخصص این مسائل را داشته باشند و دوم اینکه با حوصله‎ و دقت لازم تمام پرونده‎ها را بررسی کرده و در نهایت تصمیم بگیرند.

روزنامه «اطلاعات روز»، در سرمقاله خود با اشاره به آزادسازی صدها زندانی طالبان از زندان بگرام، نگاشته است: دولت افغانستان به این امید که شاید با آزادی این افراد حسن‌نیت خود را نسبت به طالبان اثبات کند و زندانیان آزاد شده‌ شورای عالی صلح را به کانون‌های رهبری طالبان وصل کنند و گشایشی در روند صلح ایجاد شود از این تصمیم حمایت و آن را ادامه داد.

اکنون بیش از 2 سال اصرار بر این مسیر و آزادی صدها و هزاران تن از خطرناک‌ترین رهبران و فرماندهان گروه طالبان، ثابت کرد که این تلاش‌ها جز رفتن در جاده‌ یک‌طرفه و تضعیف اقتدار دولت، حاصل‌ دیگری ندارد.

روزنامه افزوده است: به طور واضح معلوم نیست که انگیزه‌ واقعی دولت افغانستان از آزادی این زندانیان و مخالفت با خواسته‌ آمریکا چیست؛ دغدغه‌ عدالت و ادعای بی‌گناهی آن‌ها یا یک برنامه سیاسی اما به نظر می‌رسد که دولت افغانستان از این امر به عنوان ابزار فشار در برابر هشدار‌ها و فشار آمریکا بر سر مذاکرات پیمان همکاری‌های امنیتی و دفاعی استفاده می‎کند.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه اصلی خود به دیدار رئیس‎جمهور با کاندیداهای ریاست‎جمهوری این کشور پرداخت و آن را گامی در راستای اعتمادسازی توصیف کرده است.

سردبیر 8صبح افزوده است: انتخابات آینده باید یک دولت با پایه‌های وسیع و یک اپوزیسیون مثبت به جامعه تقدیم کند، نه بحران سیاسی.

به اعتقاد نویسنده این مقاله اگر در پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، افغانستان با بحران مواجه شود مشکلات این کشور بیشتر شده و مردم افغانستان از روندهای سیاسی در این کشور مأیوس می‌شوند.

روزنامه «سروش ملت»، در دیدگاه رسمی خود با تأکید بر لزوم توجه دولت به مشکلات اجتماعی، نوشته است: نفس تصویب قانون منع استفاده از محصولات تنباکو در پارلمان را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که پس از این دولت و پارلمان در قبال مشکلات اجتماعی نیز احساس وظیفه کرده و برای حل آن‎ها چاره‌جویی کنند.

این روزنامه افزوده است: متأسفانه به نظر می‎رسد که در قوانین ما به ویژه قوانین اجتماعی بیش‎تر بر سیاست تنبیهی تکیه شده و زمینه‎های تشویقی برای اجرای قوانین در جامعه از نظر دور مانده و این وضعیت را می‎توان، محصول فاصله میان حکومت و نخبگان علمی و عدم استفاده از پتانسیل موجود در دانشگاه‎ها و مراکز علمی کشور در تصویب قوانین دانست.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول