اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پدر معنوی طالبان اعلام کرد:

تداوم حمله پهپادهای آمریکا، مانع صلح دولت پاکستان و طالبان است

«مولانا سمیع الحق»، معروف به پدر معنوی طالبان پاکستان اعلام کرد که نخست وزیر پاکستان تعهدی برای توقف حمله پهپادهای آمریکایی نداده است، بنابراین وی قادر به میانجیگری دولت و طالبان نیست و به عنوان پیام‌رسان عمل خواهد کرد.

تداوم حمله پهپادهای آمریکا، مانع صلح دولت پاکستان و طالبان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام آباد ، «مولانا سمیع الحق» رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» شاخه سمیع الحق و رهبر «کنفرانس دفاعی» پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در اسلام‌آباد اظهار داشت که «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان توقف حمله پهپادهای آمریکایی را تضمین نکرده، چگونه انتظار دارد تا طالبان سلاح خود را به زمین گذاشته و با آتش‌بس موافقت کنند؟!

وی افزود: در شرایط فعلی فقط پیام دولت پاکستان را به طالبان می‌رسانم و پاسخ آنان را به اطلاع دولت خواهم رساند بنابراین مردم و دولت این کشور انتظار زیادی نداشته باشند زیرا با توجه به رفتار دولت پاکستان برای میانجیگیری نمی‌توانم وارد عمل شوم .

این در حالی است که سمیع الحق روحانی تندرو پاکستانی چندی قبل گفته بود که برای صلح راهی جز مذاکره با طالبان وجود ندارد و همچنین برای میانجیگری بین دولت پاکستان و طالبان ابراز آمادگی کرده بود.

در عین حال وی توقف عملیات ارتش در وزیرستان شمالی و حمله پهپادهای آمریکایی را شرط اصلی مذاکره دانسته بود.

مولانا سمیع الحق عالم تندوری پاکستانی، رهبری کنفرانس دفاعی این کشور را نیز که از 40 حزب با گرایشات تند مهذبی تشکیل شده، بعهده دارد.

وی فرزند «مولانا عبدالحق» است که اداره 2 مدرسه دینی بزرگ به نام «جامعه حقانیه» و «جامعه اسلامیه» را بعهده داشت.

عبدالحق در گذشته به پشتوانه این مدارس دینی مجله مذهبی «الحق» را تاسیس کرد که اکنون نیز انتشار آن توسط فرزندش سمیع الحق ادامه دارد.

گفتنی است سمیع الحق، تعداد زیادی از اعضای طالبان را در مدارس دینی پاکستان آموزش داده و به این سبب بعنوان استاد و پدر معنوی طالبان از وی یاد می‌شود بنابراین در بیشتر شاخه‌های گروه طالبان نفوذ دارد.

این در حالی است که سمیع الحق هفته گذشته بطور مشروط طی دیدار با نواز شریف نخست وزیر پاکستان، میانجیگری برای مذاکره دولت این کشور و طالبان را پذیرفت.

شریف در دیدار با سمیع الحق متعهد شد که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح از هیچ تلاشی خودداری نکند.

در عین حال پدر معنوی طالبان، توقف کامل حمله پهپادهای آمریکایی و پایان عملیات‌های پراکنده ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی را شرط اصلی میانجیگری خود برای مذاکره با طالبان اعلام کرد.

وی از دولت پاکستان خواست تا آسیب‌های مردم وزیرستان شمالی را با پرداخت غرامت جبران کند.

همچنین سمیع الحق تاکید کرد که پاکستان بایستی سیاست خود را در قبال آمریکا تغییر دهد و ائتلاف با واشنگتن برای مبارزه با تروریسم را کنار بگذارد.

از سوی دیگر «چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر «راولپندی» اظهار داشت که موضوع مذاکره با طالبان به یک فرد خاص سپرده نشده است بلکه دولت از تمام ظرفیت‌های خود برای مذاکره با این گروه استفاده خواهد کرد.

اعضای کابینه پاکستان نیز 2 هفته قبل با برگزاری اجلاس ویژه‌ای، مذاکره با طالبان را در اولویت کاری دولت این کشور قرار دادند اما پس از برگزاری این اجلاس، «ملا فضل الله» رهبر طالبان پاکستان، مذاکره با دولت را رد کرد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول