اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پاکستان به دنبال پادرمیانی عربستان در روند مذاکرات صلح

همزمان با سفر وزیر خارجه عربستان به پاکستان، برخی گزارش‌ها حکایت از تلاش اسلام‌آباد برای مداخله عربستان در روند صلح با طالبان دارد.

پاکستان به دنبال پادرمیانی عربستان در روند مذاکرات صلح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان در حالی امروز وارد پاکستان می‌شود که برخی خبرها حکایت از تلاش اسلام‌آباد برای وارد کردن عربستان به روند مذاکرات صلح با طالبان دارد.

پس از کشته شدن «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان در حمله پهپادهای آمریکایی در نوامبر سال گذشته میلادی، دولت پاکستان تلاش زیادی برای احیای روند صلح انجام داد اما «ملا فضل‌الله» رهبر جدید این گروه اعلام کرد که حاضر به شرکت در مذاکرات صلح نیست.

برهمین اساس، به نظر می‌رسد که مقامات اسلام‌آباد خواهان جلب کمک همه نیروها و گروه‌های اثرگذار بر طالبان برای پیشبرد روند صلح است.

به نوشته روزنامه «تریبون» پاکستان، یکی از اهداف اصلی سفر سعود الفیصل به اسلام‌آباد، بررسی نقش احتمالی ریاض در روند صلح طالبان با دولت پاکستان است.

سعود الفیصل قرار است در این سفر با «ممنون حسین» رئیس‌جمهور، «نواز شریف» نخست‌وزیر و «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر در امور بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کند.

همچنین انتظار می‌رود که وی ملاقاتی نیز با رهبران برجسته مذهبی پاکستان از جمله «مولانا فضل‌الرحمن» رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» و «مولانا سمیع‌الحق» رهبر معنوی طالبان داشته باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند که ریاض از 2 جنبه می‌تواند بر روند صلح تأثیرگذار باشد که اول استفاده از اهرم فشار مالی است.

«طلعت مسعود» تحلیلگر دفاعی پاکستان معتقد است که با توجه به اینکه بخشی از منابع مالی طالبان از طریق کشورهای خلیجی تأمین می‌شود لذا عربستان می‌تواند با تحت فشار قرار دادن طالبان از این راه، بر آنان اعمال نفوذ کند.

به اعتقاد وی، دومین گزینه نیز استفاده مستقیم و غیرمستقیم ریاض از ارتباطات موجود خود برای متقاعد کردن طالبان پاکستان برای ورود به مذاکرات است.

گفته می‌شود که نواز شریف احتمالا در دیدار خود با فیصل، خواهان اعمال نفوذ عربستان برای متقاعد کردن طالبان و گروه‌های وابسته به آن و نشاندن آنان پای میز مذاکره خواهد شد.

با این حال، «جان اچکزی» سخنگوی حزب جمعیت علمای اسلام در این باره گفت: واقعیت این است که ما هنوز درباره چگونگی اجرای برنامه صلح به توافقی دست پیدا نکرده‌ایم و بنابراین موضوع کمک عربستان به این روند هنوز در مراحل ابتدایی است.

سفر سعود الفیصل به پاکستان در حالی انجام می‌شود که قرار است وزیر کشور عربستان نیز اواخر ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقامات پاکستانی و امضای توافقنامه همکاری‌های امنیتی عازم اسلام‌آباد شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول