اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اهدای خون در کردستان با اقبال عمومی روبه‌رو است

فرهنگ اهدای خون یکی از جلوه‌های بزرگ اخلاق انسانی است که این مهم در استان کردستان نهادینه شده است و در صورتی که نیروی انسانی و فضای فیزیکی خون‌گیری کافی باشد آمار اهدای خون در این استان به چندین برابر افزایش می‌یابد.

اهدای خون در کردستان با اقبال عمومی روبه‌رو است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ایثار یکی از باارزش‌ترین اعمال در تمامی ادیان الهی به خصوص دین مبین اسلام است و ایثار اهدای خون در کنار فواید معنوی آن، تأثیرات مثبت زیادی بر سلامت جامعه می‌گذارد.

انتقال خون علاوه بر تأمین خون سالم و کافی مورد نیاز مراکز درمانی و تسریع در روند درمانی بیماران، کاهش هزینه‌های درمان به علت کاهش زمان بستری، ارتقاء سطح سلامتی جامعه، فراهم‌سازی زمینه مناسب برای پذیرش بیماران و خدمات بهتر و کاهش دغدغه‌های روحی و روانی بیماران و خانواده‌هایشان به دنبال دارد.

اهدای خون به عنوان بالاترین نیکی‌ها و فرهنگ اهدای خون در جامعه به عنوان حرکتی انسان‌دوستانه و هم‌نوع‌خواهی و مایه زندگانی در بدن انسان است و اهدای آن به بیماران نیازمند، زمینه حیات را رقم می‌زند.

افرادی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند کمتر به بیماری‌های عفونی از قبیل سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری‌های عفونی گوارشی از قبیل اسهال و بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده و در مغز استخوان‌های آن‌ها کمتر دچار پوکی استخوان می‌شوند.

هر اهداکننده خون جان سه نفر را نجات می‌دهد و با توجه به اینکه در دین اسلام و قرآن کریم جایگاه چنین فردی مشخص شده است، می‌توان ارزش معنوی این عمل را فهمید و می‌توان گفت در واقع اهدای خون نوعی از خود گذشتگی و ایثار است.

سازمان انتقال خون از سال 1353 برای تهیه و توزیع خون و فرآورده‌های سالم و انجام امور آموزشی و کاربردی در زمینه انتقال خون کار خود را به طور رسمی آغاز به کار کرده است.

مهم‌ترین هدف انتقال خون تأمین خون و فرآورده‌های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.

اهداف این سازمان در خصوص  مشارکت در مراقبت از بیماران تأمین خون سالم و کافی، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون، بسیج اهداکنندگان داوطلب، گسترش شبکه پایگاه‌های انتقال خون و نیز سایر اهداف دیگر است.

اهدای خون، حس زیبایی کمک به هم‌نوع

کیوان ملک‌مطیعی یکی از اهداکنندگان خون، اهدای خون را رمز سلامتی خود می‌داند و می‌گوید: کمک به هم‌نوع و نجات جان یک انسان از اهمیت زیادی برخوردار است که قطعا خداوند هم آن را قبول می‌کند زیرا به نظر من نجات جان یک انسان بسیار ارزشمند است.

وی افزود: وقتی که خون اهدا می‌کنم روحم بسیار سبک می‌شود و احساس بسیار خوبی دارم و این حس که خون من جان یک هموطن را نجات خواهد داد حس زیبایی را به من هدیه می‌دهد و از این کار احساس غرور می‌کنم.

ملک‌مطیعی به هموطنانش توصیه می‌کند: اگر سالم هستند برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه کرده و به هموطنان خود زندگی سالمی را ببخشید.

وی می‌گوید: زندگی، گرم جریان می‌یابد با هر قطره‌ای که تو با لبخند اهدا می‌کنی و چقدر لذت‌بخش است چونان باران بی‌مضایقه مهربان بودن و قطره‌های خون بهاری است که پیشکش می‌کنیم تا هیچ وقت زندگی دیگران به زمستان نرسد.

تولید فراورده‌های زندگی‌بخش از خون‌های اهدایی

مدیرکل انتقال خون استان کردستان در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: هر واحد خون حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد که از این یک واحد سه نوع فرآورده گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت‌ها هر کدام به مصرف یک بیمار می‌رسند.

محمدسعید کریمیان با بیان اینکه فرآورده‌های خونی برای درمان عوارض ناشی از بیماری‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: نبود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی و همچنین همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌‌های خونی سبب شده است که اهدای خون اهمیت و جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی وضعیت اهدای خون و اقبال عمومی نسبت به این قضیه را در کردستان مطلوب عنوان کرد و گفت: اما کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای فیزیکی به نوعی این مهم را تحت تاثیر قرار داده است.

کریمیان افزود: بیشترین مصرف‌کنندگان خون کسانی هستند که مبتلا به بیماری‌های ارثی، مبتلا به زردی، تالاسمی و هموفیلی نیز برای داشتن زندگی عادی نیازمند به خون هستند.

نقش انکارناپذیر اهدای خون در سلامت خون‌دهنده

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تضمین‌کننده سلامت خون‌های اهدایی، اهداکنندگان خون هستند اظهار کرد: هر جامعه‌ای دارای میزان مشخص و محدودی از افراد متمایل به اهدای خون بوده و هرچه داوطلبان به اهدای خون دارای سطح آموزشی بالاتر، آگاهی بیشتر و اهمیت شرایط اهدای خون و تمایل به اهدای خون در مردان و زنان بیشتر باشد می‌توان انتظار تاثیر فزون‌تری را در سلامت خون‌های اهدایی داشت.

کریمیان گفت: خون سالم می‌تواند هزاران نفر را از خطر مرگ نجات دهد این در حالی است که هر روز عده‌ای از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کنند.

کریمیان در خصوص اینکه با اهدای هر واحد خونی، بدن انسان مقداری آهن را از دست می‌دهد، تصریح کرد: دستگاه گوارش این میزان آهن از دست رفته را به مرور زمان جبران خواهد کرد بنابراین باید به رژیم غذایی توجه خاصی نموده و مواد غذایی غنی از آهن مصرف نمایند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین فایده اهدای خون، نجات زندگی بیماران نیازمند، کنترل ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن است.

تنزل جایگاه خون‌دهی بانوان کردستانی در کشور

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: زنان نیمی از جامعه هستند که نمی‌توان استعداد و توانایی آنان را نادیده گرفت که آگاهی لازم موجب افزایش مشارکت اجتماعی آنان شده است.

کریمیان گفت: با وجود اینکه رتبه دوم کشوری در اهدای خون بانوان متعلق به استان کردستان بود اما متاسفانه به علت کمبود نیروی انسانی در سازمان، این جایگاه تنزل پیدا کرده است.

وی گفت: از آنجایی که زنانی که رفتارهای پرخطر و بیماری نداشته باشند و با توجه به اینکه معاینات پزشکی در زنان طبیعی است، می‌توانند جزو اهداکنندگان مستمر خون باشند.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان در پایان اظهار کرد: کم‌خونی آهن در زنان کمتر از مردان است ولی با هر بار معاینات پزشکی شناسایی موارد کم‌خونی قبل از اهدای خون انجام می‌شود از طرفی برای جایگزینی سریع آهن و پیشگیری از کم‌خونی برای همه بانوان بعد از هر بار اهدای خون به مدت زمان 10 روز قرص آهن تجویز می‌شود.

============

گزارش از الهام امانی

============

انتهای پیام/79016/ل40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول