اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزیده روزنامه‎های امروز چاپ کابل

آزادی زندانیان «بگرام» تصمیمی عجولانه بود

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‎های خود با اشاره به تصمیم دولت افغانستان برای آزادی ۸۸ نفر از زندانیان «بگرام»، این تصمیم را عجولانه دانستند.

آزادی زندانیان «بگرام» تصمیمی عجولانه بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، آزادی زندانیان بگرام و تلاش برای آزادسازی 88 زندانی دیگر، وضعیت نامناسب زندان‎ها و زندانیان افغان در زندان‎ها این کشور، مشکلات جاری مردم افغانستان و سوءاستفاده‎های اخلاقی، تأکید بر افزایش اختیارات شوراهای محلی و دیدار کاندیداهای ریاست‎جمهوری افغانستان با رئیس‎جمهور این کشور محورهای اصلی روزنامه‎های امروز چاپ کابل را تشکیل می‎دهند که گزیده آنها در ذیل آمده است: 

روزنامه «سروش ملت»، در سرمقاله خود با طرح این پرسش که آزادی 88 زندانی «بگرام» بر اساس کدام شواهد صورت می‎گیرد؟ نوشته است: بدون شک، با توجه به تجربه سال‎های اخیر در ارتباط با آزادی زندانیان طالبان و بازگشت مجدد اکثر آنان به صفوف طالبان، آزادی این 88 زندانی که با حساسیت و اظهارات تند مقامات آمریکایی همراه بوده، باعث تشویش افکار عمومی مردم افغانستان و نگرانی نیروهای نظامی و امنیتی کشور شده است.

سرمقاله‎نویس سروش ملت افزوده است: نمی‎توان به طور قطع و با یقین به اسناد و شواهدی که صرفاً از طریق نهادهای قضایی افغانستان ارائه می‎شود استناد و اکتفا کرد.

این روزنامه در ادامه نگاشته است: از سوی دیگر با توجه به حساسیت پرونده‎های این 88 نفر که عدم بررسی دقیق آن می‎تواند منافع ملی و امنیتی افغانستان را با خطر جدی مواجه کند، لازم است مقامات ارشد کشور و مسئولان بلندپایه دستگاه قضایی و امنیتی افغانستان علاوه بر اسناد و شواهد داخلی برای بررسی این پرونده‎ها به اسناد و شواهد معتبر خارجی نیز مراجعه کنند.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود به وضعیت زندانیان در زندان‎های افغانستان پرداخته و خواستار بهبود وضعیت زندان‎های این کشور شده است.

این روزنامه افزوده است: زندانیان در اتاق‎های نامناسبی نگهداری می‎شوند و تعداد زیادی از آنان در اتاق‎های کوچکی زندگی که جای نگرانی دارد، بی‎جهت نیست که در این سال‎ها زندانیان دست به اعتصاب غذایی زده یا تظاهرات می‌کنند.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه رسمی خود با اشاره به خواست شماری از نمایندگان شوراهای ولایتی مبنی بر افزایش اختیاراتشان، نوشته است: در حال حاضر، والی‌ ولایات افغانستان تقریباً قدرت مطلق دارند و خود را نماینده رئیس‌جمهور در آن ولایت می‌دانند و شورای ولایتی را به عنوان پارلمان محلی قبول ندارند در حالی که شورای ولایتی باید به‌عنوان پارلمان ولایتی به‌رسمیت شناخته شوند و قدرت اداره‌های محلی بین والی و این شوراها تقسیم شود.

روزنامه در ادامه نگاشته است: باید در وضعیت کنونی تغییر حاصل  شود و قانون شوراهای ولایتی باید به‌ شکلی تنظیم شود که نقش این شوراها را تا سطح یک پارلمان محلی ارتقا دهد.

به اعتقاد سرمقاله نویس 8صبح، اگر وضع کنونی ادامه یابد، شوراهای ولایتی به ابزاری دردست والی‌ها تبدیل می‌شود.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود با طرح این پرسش که آیا انتخابات شفاف در افغانستان برگزار خواهد شد؟ نگاشته است: عدم شفافیت در انتخابات در عین این که اصل انتخابات را زیر سؤال می‎برد و از تأثیرگذاری آن در تغییر فرهنگ و ساختار سیاسی می‎کاهد، موجب افزایش بی‎اعتمادی در جامعه نیز می‎شود.

این روزنامه افزوده است: امروزه تمام مردم افغانستان اعم از مقامات دولتی، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، رسانه‎ها و سایر طیف‎های اجتماعی از انتخابات شفاف و عادلانه حمایت می‎کنند، اما آنچه مهم است این است که در عرصه عمل کم‎تر کسی و یا جریانی به اصل شفافیت انتخابات پایبندی نشان می‎دهد.

نویسنده سرمقاله افغانستان نوشته است: ایجاد مکانیسم نظارتی قوی و مؤثر، بهترین راهکار انتخاباتی در جوامع در حال توسعه‎ای مانند افغانستان به حساب می‎آید؛ از این‎رو تنها تأکید و اظهار نگرانی نسبت به شفافیت انتخابات نمی‎تواند در این راستا مفید و راهگشا باشد.

این روزنامه در ادامه تأکید کرده است: باید به مردم و نهادهای بی‎طرف فرصت داده شود تا بر روند انتخابات به خوبی نظارت کرده و تقلب و تخلف در انتخابات را افشا کنند و آن را مراجع مربوطه گزارش دهند.

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه رسمی خود با طرح این پرسش که چگونه اعتماد ملی را بازسازی کنیم؟ نوشته است: نامزدهای محترم انتخابات مکلف‌ هستند تا اعتماد شکسته شده میان مردم و دولت آینده را ترمیم کنند حتی اگر برنده اصلی نباشند.

به اعتقاد نویسنده این سرمقاله، اعتماد شکسته شده مردم زمانی ترمیم می‌شود که نامزدهای انتخابات، همه از طرحی حمایت کنند که ضامن منافع مشترک مردم باشد و نقطه پایان جنگ و بدبختی در کشور افغانستان شود.

این روزنامه افزوده است: افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد  که هر نوع ورود به برنامه‌های گروهی و محدود در انتخابات پیش‌ رو، می‌تواند افغانستان را به سوی ‌بی‌ثباتی و جنگ سوق دهد.

به اعتقاد سرمقاله نویس ماندگار، اگر با چنین برنامه‌هایی پیروزی در انتخابات به دست آید، بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت آینده از میان نخواهد رفت و بی‌‌تردید عمر چنین دولتی، به هیچ‌وجه پایا نیست.

روزنامه «وحدت»، تیتر نخست خود را به دیدار کرزی با کاندیداهای انتخابات آینده ریاست‎جمهوری افغانستان اختصاص داده و به نقل از این کاندیداها نوشته است: انتخابات شفاف می‎خواهیم.

وحدت در ادامه به نقل از «قطب‌الدین هلال»، کاندیدای انتخابات ریاست‎جمهوری نگاشته است که موضوع اصلی نشست دیروز با رئیس‎جمهور شفافیت انتخابات بوده و در مورد پیمان امنیتی بحث مهمی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول