اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جلسه تنظیم بازار کرمان

کاهش قیمت ذرت انگیزه مرغ‌داران را افزایش می‌دهد / افزایش قیمت آرد ممنوع

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان گفت: ذرت داخلی با قیمت کیلویی 800 تومان تحویل مرغ‌داران استان کرمان شده و این امر انگیزه‌ای برای افزایش جوجه‌ریزی مرغ‌داران استان شده و امیدواریم این روند تا عید ادامه یابد.

کاهش قیمت ذرت انگیزه مرغ‌داران را افزایش می‌دهد / افزایش قیمت آرد ممنوع

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مهدی بنی‌اسدی شب گذشته در جلسه تنظیم بازار استان کرمان گفت: در حال حاضر با آغاز برداشت ذرت داخل، قیمت ذرت صادراتی کاهش یافته است و به همین دلیل شاهد وضعیت مطلوبی در نهاده‌های دامی در استان کرمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه ذرت داخلی با قیمت کیلویی 800 تومان تحویل مرغ‌داران استان کرمان شده و نیازی به ذرت وارداتی نیست، افزود: قیمت سویا نیز نسبت به 10 روز قبل 100 تومان در هر کیلو نسبت به بندر امام خمینی کاهش یافته و حتی نوع هندی آن نیز تا 600 تومان کاهش قیمت داشته است این کاهش قیمت انگیزه‌ای برای افزایش جوجه‌ریزی مرغ‌داران استان شده و امیدواریم این روند تا عید ادامه یابد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان با اشاره به اینکه اکنون حدود یک‌هزار و 500 تن سویا برای واگذاری به مرغ‌داران استان با ضمانت‌نامه بانکی 2 ماهه آماده است، گفت: هر کدام از تولیدکنندگان داخلی که برای فروش ذرت مورد نیاز مرغ‌داری‌های استان مشکل نداشته باشند با خرید محصولشان از این حمایت برخوردار می‌شوند.

وی عنوان کرد: نماینده مردم کهنوج در مجلس چندی قبل گفته بود، واردات ذرت موجب ضرر و زیان به تولیدکنندگان ذرت در جنوب استان کرمان می‌شود و ما نیز خواهان حمایت از تولید داخلی هستیم.

هرگونه افزایش قیمت آرد تا پایان سال ممنوع است

در ادامه این جلسه علی سلاجقه معاون مدیرکل امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری کرمان اظهار داشت: بر اساس ابلاغ کشوری هرگونه افزایش قیمت در آرد و مسائل مربوط به آن تا پایان سال ممنوع است زیرا هرگونه افزایش قیمت چه در حمل بار و چه در سایر مسائل حوزه آرد، سبب افزایش قیمت نان می‌شود که عملاً با توجه به ثابت بودن قیمت نان تا پایان سال‌جاری امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه شرکت خلیج فارس تنها شرکتی است که در استان کرمان اقدام به حمل و جابه‌جایی آرد مورد نیاز استان می‌کند، بیان کرد: نارضایتی‌هایی از هزینه‌ها و یا خدمات حمل و نقل شرکت خلیج فارس وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

سلاجقه تصریح کرد: تعامل بین شرکت غله و شرکت خلیج فارس وجود دارد و اگر شرکت خلیج فارس درخواست افزایش قیمت داشته باشد باید موضوع را به شرکت غله اعلام کند نه اینکه از خدمات خود کم کرده و یا قیمت حمل را بالا ببرد.

وی گفت: شرکت‌های مختلف حمل و نقل اعلام کرده‌اند با نرخ زیر قیمت فعلی شرکت خلیج فارس حاضر هستند آرد را در سطح استان کرمان پخش کنند.

خرید میوه شب عید به مباشران خرید واگذار شد

رئیس کمیته میوه شب عید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: سال گذشته 10 برابر یارانه در حساب سازمان پول بود که توانستیم، مشکلات میوه در شب عید را برطرف کنیم اما در سال‌جاری یارانه‌ای در اختیار ما نیست که اگر با توجه به افزایش قیمت سیب و پرتقال در روزهای پایانی سال به مشکل بخوریم، بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

سینا خسروی اظهار کرد: با توجه به تفویض اختیار، نظارت بر میوه عید به کمیته میوه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واگذار شده است.

خسروی افزود: تمام جلسات کمیته میوه با حضور کارشناسان متخصص این حوزه برگزار و در نهایت مصوب شد با گرفتن ضمانت بانکی، امر خرید میوه را به مباشران خرید واگذار کنیم.

رئیس کمیته میوه شب عید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: هر مباشر خرید به ازای هر کیلو 50 هزار تومان ضمانت بانکی ارائه کرده است و در شرایطی که هر یک از مباشران به تعهد خود عمل نکنند، ضمانت‌نامه‌های آنان به نفع دولت ضبط می‌شود.

وی گفت: این ضمانت‌نامه به این دلیل است که سال گذشته در ایام شب عید به‌ دلیل افزایش قیمت میوه، برخی از باغ‌داران جنوب استان کرمان از دادن میوه با نرخ مصوب در قرارداد سرباز زدند و مجبور شدیم در یکی دو روز انتهایی سال، پرتقال شمال کشور را با کیفیت کمتر و شتاب‌زده و با شرایط سخت وارد استان کنیم تا میوه مورد نیاز مردم تامین شود.

خسروی اظهار کرد: بر اساس قراردادهای منعقد شده از یک‌هزار تن پرتقال والنسیای جنوب استان کرمان، 600 تن توسط آستان قدس رضوی و 400 تن توسط 2 تن از اعضای اتحادیه میوه استان و 700 تن میوه از داراب استان فارس و 700 تن میوه دیگر نیز توسط 2 مباشر خرید از اتحادیه میوه استان از مرکبات شمال کشور خریداری شده است.

پرتقال مورد نیاز از جنوب کرمان تامین می‌شود

معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی استان کرمان نیز گفت: یک تفاهم‌نامه بین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعاون روستایی کشور بسته شده که بر اساس این خارج از میوه شب عید و به صورت شبکه تعاون روستایی سیب درختی و پرتقال با وزن مشخص و قیمت مصوب از دی‌ماه تا فروردین‌ماه در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

سعید صالحی ادامه داد: تامین کننده سیب درختی استان کرمان در این طرح استان آذربایجان غربی و تهران هستند.

صالحی عنوان کرد: سازمان تعاون روستایی کشور به سراسر تعاونی‌های خود در سطح کشور اعلام کرده، پرتقال مورد نیاز خود را از شمال کشور خریداری کنند اما با رایزنی‌های صورت گرفته و با توجه به اینکه پرتقال مرغوب در جنوب استان کرمان به اندازه کافی وجود دارد.

معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی استان کرمان افزود: برای اجرای این طرح 20 میلیارد ریال از منابع دولتی و 60 میلیارد ریال نیز از منابع بانک توسعه تعاون در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت سیب درختی و پرتقال این طرح باید حداقل 100 تا 200 تومان زیر قیمت میدان میوه و تره‌بار به مصرف کننده عرضه شود، گفت: روزی پنج تن میوه در قالب این طرح در سطح استان به فروش می‌رسد و این طرح تا 100 روز ادامه دارد تا هیچ کمبود میوه‌ای در استان مشاهده نشود.

انتهای پیام/80018‌/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول