اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قاتل خاموش در کمین بی‌احتیاطان

35 نفر در قم دچار گازگرفتگی شدند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون 35 نفر دچار گازگرفتگی شدند که یک نفر نیز به دلیل مسمومیت فوت کرد.

35 نفر در قم دچار گازگرفتگی شدند

محمدجواد باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تبیین حوادث ناشی از رعایت نکات ایمنی در 48 ساعته گذشته بیان داشت: یک خانم 32 ساله در خیابان هفت تیر، یک آقا 35 ساله در یکی از شهر‌ک‌های صنعتی، یک آقا 15ساله در بلوار خلیج فارس و چهار نفر در بلوار امین با گاز مونواکسید کربن دچار مسمویمت شدند که به دلیل تماس به موقع و حضور پرسنل اورژانس 115 این افراد از خطر مرگ نجات یافتند ولی یک آقا در یکی از روستاهای تابع قم، قربانی این قاتل خاموش شد.

وی با تاکید بر اینکه با سرد شدن دمای هوا و آغاز فصل زمستان، دستگاه‌های امدادی همواره برای پیشگیری از گازگرفتگی به صورت مرتب به شهروندان هشدار می‌دهند، افزود: به شهروندان توصیه شده است که در زمان استفاده از وسایل گرمایشی نکات ایمنی را رعایت کنند اما به دلیل رعایت نکردن این نکات، همواره در فصل سرما، شاهد حوادث ناگواری هستیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با بیان اینکه تمام شهروندان باید نسبت به حفظ سلامتی خود هوشیار باشند، ابراز داشت: شهروندان باید آگاهانه نسبت به فراگیری نکاتی که موجب ارتقاء آگاهی در این زمینه می‌شوند، تلاش کنند.

باقری اضافه کرد: در صورت مواجهه با فردی که دچار مسمومیت با مونواکسید کربن شده است نخستین و مهم‌ترین اقدامی که برای نجات فرد مسموم باید انجام داد، رساندن اکسیژن هوای تازه به مصدوم است.

وی با بیان توصیه‌هایی کاربردی پس از مشاهده فردی که دچار گاز گرفتگی شده است، گفت: باید در این زمان به سرعت پنجره‌ها را باز کنیم تا هوای تازه وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گاز گرفته را به پنجره نزدیک کنیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم قراردادن دستمال مرطوب جلوی دهان و بینی‌ برای پیشگیری از گازگرفتگی را از جمله نکاتی ذکر کرد که هنگام مشاهده فضای آلوده به گاز کربن باید انجام داد.

این مسئول ادامه داد: در صورتی که کپسول اکسیژن در منزل داریم، باید ماسک آن را روی بینی و دهان بیمار بگیریم و شیر آن را به آرامی ‌باز کنیم تا اکسیژن مورد نیاز به بیمار برسد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خاطرنشان کرد: انجام چنین اقداماتی موجب می‌شود تا گاز با سرعت بیشتری از اتاق خارج شود.

باقری با بیان اینکه گازگرفتگی موجب می‌شود حالت تهوع و احتمال خفگی در فرد افزایش یابد، مطرح کرد: در اینگونه مواقع باید به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب‌دیده‌ها کمک کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خویش گفت: از ابتدای سال 1392 تا کنون 35 نفر دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن شدند.

انتهای پیام/78005/ل30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول