اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لزوم توجه و فرهنگ‌سازی حجاب در جامعه

وقتی عده‌ای با خواسته‌های خود جامعه را به بازی ‌می‌گیرند

حجاب یک هنجار اجتماعی است که امروزه عده‌ای با زیر پا گذاشتن آن موجب آسیب به جامعه می‌شوند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی خوبی انجام شود.

وقتی عده‌ای با خواسته‌های خود جامعه را به بازی ‌می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هنجار در اصطلاح دانش جامعه‌شناسی به یک الگوی رفتاری گفته می‌شود که روابط و کنش‌های اجتماعی را تنظیم می‌کند، اکثریت جامعه خود را به آن پایبند می‌دانند و در صورتی که شخصی آن را رعایت نکند، جامعه او را مجازات می‌کند.

در واقع حجاب یک هنجار اجتماعی در جامعه ایران است که اکثریت قریب به اتفاق آن را قبول دارند و از آن تبعیت می‌کنند.

در جامعه ایران حجاب از دیرباز جزو هنجارهای جامعه بوده است، هرچند در برخی مقاطع کسانی بودند که تلاش کرده‌اند آن را در جامعه کمرنگ کنند، اما هرگز و هرگز نتوانسته‌اند به این خواسته خود برسند و در این راه خوشبختانه شکست خورده‌اند.

گذشته حجاب

واژه حجاب هفت بار در قرآن کریم آمده و معناى کلمه در این هفت مورد، چیزى است که از هر جهت مانع دیده شدن چیز دیگر شود.

حجاب قبل از اسلام وجود داشته است و حتی قبل از میلاد مسیح در نقاشی‌ها و تصویرها قسمت پایین بدن را پوشش قرار می‌دادند، همچنین در یونان زنان صورت و بدن خود را می پوشاندند و در روسیه هم زنان دارای پوشش بوده‌اند.

مسأله حجاب اختصاص به اسلام ندارد، بلکه در ادیانی مانند دین زرتشت، دین مادها و آشوری‌ها و دین یهود (در کتاب تورات و انجیل بحث حجاب بوده است) نیز وجود داشته است.

این مسئله حتی به بعد از هبوط آدم و حوا از بهشت برزخی نیز بر می‌گردد، زیرا که با خوردن از میوه ممنوعه از لباس بهشتی خارج شدند و وقتی به زمین رسیدند، از برگ درختان انجیر خود را پوشاندند.

حجاب و پوشش مخصوص انسان به تنهایی نیست بلکه اگر از قطب عقلی در خلقت جهان بنگریم حجاب را در پرندگان (پر)، حیوانات (پشم و مو)، گیاهان (برگ)، میوه‌ها (پوست) و ... می‌بینیم.

حجاب در جامعه امروز

اما در جامعه امروز عده‌ای با عمل به نفسانیات و خواسته‌های خود جامعه را به بازی گرفته‌ و همه هنجارها را لگدمال می‌کنند.

این عده که شاید تعداد آنها بسیار اندک باشد، به راستی که با اعمال خود دل میلیون‌ها نفر را به درد می‌آورند و در برخی مواقع به بحث نخست جامعه تبدیل می‌شوند.

اگر چه در برخی مواقع با هشدار یکی از دلسوزان نظام و انقلاب بحث حجاب به موضوعی مهم تبدیل می‌شود، اما در اندک زمانی این موضوع از بحث اصلی خارج و به حاشیه رانده می‌شود.

حجاب حریم اجتماع را از بی‌عفتی و آلودگی‌های جنسی نگه می‌دارد

امام جمعه ابهر با اشاره به اینکه حجاب یک مسئله مهم اجتماعی است، اظهار داشت: عفت عبارت است از تسلیم و انقیاد شهوت در برابر عقل، یعنی اگر قوه شهوانی انسان کارهای خود را بر اساس دستور عقل انجام دهد، گفته می‌شود که چنان فردی به فضیلت عفت متصف شده است.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی ادامه داد: پاکدامنی و عفت به ویژه در دوران جوانی موجبات بهره‌مندی از موهبت‌های ویژه الهی را به دنبال دارد و به تعبیر امام علی (ع) عفت، راس هر خیری است.

وی گفت: در حقیقت اسلام با تشریع حکم حجاب به بهداشت روانی زنان و مردان کمک می‌کند، زیرا اگر میان زن و مرد حریمی وجود نداشته باشد، آرامش و امنیت از بین خواهد رفت.

این مسئول تصریح کرد: حجاب حریم اجتماع را از بی‌عفتی و آلودگی‌های جنسی نگه می‌دارد و همه باید برای ساری و جاری‌سازی حجاب در جامعه تلاش کنیم.

انجام کارهای فرهنگی در زمینه ازدواج

امام جمعه خرم‌دره با بیان اینکه در مورد حجاب و عفاف در جامعه باید بیشتر تلاش شود، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت حجاب رضایت‌بخش نیست و پدران و مادران، مسئولان و خانواده‌ها و همه و همه باید در این زمینه فکری کنند.

حجت‌الاسلام محمود نورپور با طرح چند پیشنهاد در زمینه بهبود وضعیت حجاب در جامعه خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در ازدواج، مهریه و جهیزیه، سخت‌گیری نکنند تا سن ازدواج بالا نرود.

امام جمعه خرم‌دره با بیان اینکه باید در مورد حجاب و عفاف کارهای فرهنگی انجام شود، ادامه داد: در کنار کار فرهنگی، باید خانواده‌ها و مسئولان به وظیفه خود عمل کنند.

این مسئول با بیان اینکه برای زمینه‌ساری و جاری‌سازی حجاب در جامعه همه وظیفه دارند، اذعان داشت: نیروی انتظامی و وزارت کشور در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند.

امام جمعه خرم‌دره با بیان اینکه حجاب باید در مراکز دانشگاهی و مراکز عمومی گسترش یابد، ادامه داد: در زمینه حجاب باید همه به وظیفه خود عمل کنند.

دستگاه‌های فرهنگی و حجاب

دستگاه‌های مختلفی در زمینه حجاب و عفاف وظیفه دارند، اما آیا تاکنون به وظیفه خود به نحو احسن در این زمینه عمل کرده‌اند یا نه.

البته زمانی که بحث حجاب در جامعه داغ می‌شود همه انگشت‌ها به سوی نیروی انتظامی نشانه می‌رود، اما آیا در این زمینه دیگر دستگاه‌ها وظیفه‌ای ندارند.

همه ساله هزاران همایش در زمینه حجاب و عفاف در جای جای کشورمان برگزار می‌شود، اما آیا تاکنون در زمینه بازخورد و نتایج این همایش‌ها نیز آماری گرفته شده است و آیا این همایش‌ها چقدر تاثیر دارند.

دانشگاه‌ها و حجاب

چند سالی است حجاب در دانشگاه‌ها کمرنگ‌تر از دیگر اماکن است که وضعیت این پدیده در ماه‌های گرم سال وخیم‌تر نیز می‌شود.

شاید همه کارشناسان بر این عقیده تاکید داشته باشند که وقتی یک دانشجو در مدرسه و دبیرستان درس می‌خواند با حجاب‌تر از زمانی باشد که وارد دانشگاه می‌شود و شاید این مسئله را باید در جو دانشگاه‌ها جستجو کرد.

پوشش‌های تابستانی در فصل زمستان

اما چند صباحی است که عده‌ای حتی در سوز و سرما نیز طوری لباس می‌پوشند که اعتراض اکثریت جامعه را به دنبال دارد.

این عده اندک طوری هنجارها را زیر پا می‌گذارند که گویی در یک جامعه اسلامی رشد نکرده‌اند، چراکه نوع پوشش آنها حتی در کشورهای غربی نیز دیده نمی‌شود.

ساپورت‌هایی که هر روز نازک‌تر می‌شوند، مانتوهایی که هر روز کوتاه‌تر می‌شوند، لباس‌هایی که هر روز بدن‌نماتر می‌شوند، موهایی که هر روز بیشتر از دیروز عیان‌تر می‌شوند و همه و همه از مظاهر عینی بدحجابی است که هر روز رواج بیشتری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/2308/ب40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول