اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عرض اندام صنایع کوچک و متوسط در گرو رفع مشکلات

مشکلاتی چون نبود تفکیک بین ایجادکننده و توسعه‌دهنده، شناسایی نشدن بازارهای هدف، نداشتن استانداردهای لازم، نبود تعریف برند پشتیبان و مسائلی از این دست باعث شده صنایع کوچک و متوسط همدان نتوانند آنچنان که باید فعالیت داشته باشند.

عرض اندام صنایع کوچک و متوسط در گرو رفع مشکلات

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صنایع در اشتغال و پیشرفت هر کشوری سهم عمده‌ای داشته و نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

صنایع از نظر میزان سرمایه، تعداد کارکنان و... به صنایع بزرگ، متوسط، کوچک و خرد تقسیم می‌شوند که هر یک از آنها بر روند صنعت و پیشرفت آن تأثیرگذار است.

تقسیم‌بندی صنایع در ایران بر اساس شاخصه اشتغال صورت می‌گیرد و اشتغال از یک تا 9 نفر صنایع خرد، 10 تا 49 نفر صنایع کوچک، 50 تا 149 نفر صنایع متوسط و از 150 به بالا نیز صنایع بزرگ را تشکیل می‌دهند.

در این میان صنایع کوچک و متوسط با توجه به برخی شاخص‌ها چون نیاز به سرمایه‌گذاری کم و در بر داشتن ارزش افزوده بالا، سهم عمده‌ای در ایجاد اشتغال پایدار و پیشرفت کشور دارد.

با توجه به رقابت در عرصه تولید و تقاضا برای محصولات جدید و متنوع صنایع کوچک و متوسط جایگاه ویژه و اهمیت خاصی در این زمینه پیدا می‌کنند چرا که می‌توانند سریع خط تولید خود را با تقاضای بازار تنظیم و هماهنگ کنند.

اما مشکلاتی چون نبود تفکیک بین ایجادکننده(سرمایه‌گذار) و توسعه‌دهنده (مدیرعامل)، بی‌توجهی به شناسایی بازارهای هدف به ویژه در محصولات تولید خاص استان چون سفال لالجین، نداشتن استاندارهای لازم و بسته‌بندی و طراحی جدید و نبود تعریف برند پشتیبان باعث شده تا صنایع کوچک و متوسط فعال در سطح استان نتوانند آنچنان که باید فعالیت داشته باشند.

با توجه به اهمیت صنایع کوچک و متوسط در راستای بررسی وضعیت چگونگی آن و ضرورت توسعه این صنایع در استان با مسئول مربوطه به گفت‌وگو نشستیم.

* ضرورت توسعه صنایع کوچک و متوسط

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با اشاره به ضرورت توسعه صنایع کوچک و متوسط (small & medium size enterprises) اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در این راستا ارزش افزوده بالایی در بر دارد.

بهرام هاشمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ارزش افزوده و تولید ثروت افزود: smeها جزو صنایعی هستند که سریع ثروت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ایجاد صنایع کوچک و متوسط و خرد نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارد، بیان داشت: می‌توان این صنایع را به صورت خانوادگی، راه‌اندازی کرد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان تصریح کرد: انعطاف‌پذیری نسبت به بازار نیز از دیگر ویژگی‌های یک sme است که برای اشباع بازار مطابق با درخواست‌ها و نیازهای بازار حرکت می‌کند.

وی با اشاره به آموزش‌پذیری سریع، با هزینه کم در صنایع کوچک و متوسط ابراز داشت: تبدیل آموزش به اجرا در این نوع از صنایع نیز کم‌هزینه، آسان و سریع است.

* Smeها سفارش محور و انعطاف‌پذیری هستند

هاشمی یادآور شد: تبدیل ایده به محصول در صنایع کوچک و متوسط در کمترین زمان انجام شده و به تولید انبوه می‌رسد و به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به سفارش‌محور و انعطاف‌پذیری Smeها اظهار کرد: صنایع کوچک و متوسط می‌توانند انواع تولید را داشته باشند در حالی که در صنایع بزرگ نمی‌توان به صورت مداوم با تغییر خط تولید قطعه جدید را تولید کرد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان افزود: در صنایع کوچک و متوسط علاوه بر سهولت در تغییر دستگاه و تنوع در تولید در برخی از موارد نیز می‌توان برون‌سپاری کرد.

وی با اشاره به روش‌های مختلف تولید در smeها ادامه داد: در این صنایع می‌توان به صورت پیمانکاری، خوشه‌ای، شبکه‌ای، برون‌سپاری و کالای بدون کارگاه و کارخانه تولید کرد.

هاشمی با بیان اینکه هزینه نگهداری ساختمان‌ها و دستگاه‌ها، تعمیرات نگهداری، هزینه‌های بالاسری، حمل و نقل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در قیمت تمام شده محصول گنجانده می‌شود، تصریح کرد: این موارد در صنایع کوچک و متوسط پایین بوده، در نتیجه قیمت تمام شده نیز بسیار کم می‌شود.

* شناسایی بازارهای هدف و بنچ‌مارک لازمه پیشرفت smeها

وی با بیان اینکه ریسک و نرخ بازگشت سرمایه در صنایع بزرگ بسیار بالا است، گفت: در صنایع کوچک و متوسط نرخ بازگشت سرمایه بالا بوده و در کمترین زمان اتفاق می‌افتد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان ابراز داشت: در گذشته واحدهای صنعتی«تولیدمحور» بودند به این معنا که ابتدا تولید کرده و سپس دنبال مشتری می‌رفتند، اما امروزه این واحدها باید «بازارمحور» و «سفارش‌محور» باشند یعنی باید ابتدا سفارش گرفته و سپس تولید کنند.

وی تأکید کرد: ماندگاری، رشد و رقابت‌پذیری نیز از دیگر موارد مهمی است که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی گفت: شناسایی نشدن بازارهای هدف، نداشتن استانداردهای لازم و سیستم به روز، نداشتن بنچ‌مارک و رقابت باعث از دست دادن بازار می‌شود.

وی با اشاره به سفال لالجین ادامه داد: با توجه به مطرح نبودن سفال در کشور ترکیه، کار کردن سفارش‌محور در اروپا باعث شد تا ترکیه در زمینه سفال از لالجین پیشی بگیرد.

*تحویل محصولات به بنک‌دارها از مشکلات اساسی smeها

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان یادآور شد: توجه به بسته‌بندی، طراحی‌های جدید و مورد نیاز بازارهای هدف و... باید همواره مد نظر قرار گیرند.

وی با اشاره به مشکلات صنایع کوچک و متوسط اظهار کرد: این صنایع به دلیل کوچک بودن نمی‌توانند آزمایشگاه، کنترل کیفیت یا آرندی داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه گرفتن وام از بانک نیز برای واحدهای بزرگ بسیار آسان‌تر است، تصریح کرد: در برخی از مواقع نیز صنایع کوچک و متوسط به یک کارخانه وصل و تک‌محصولی می‌شوند و در صورتی که کارخانه محصولات آن را نخرد به یکباره دچار مشکلات بزرگی می‌شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ابراز داشت:‌ از دیگر مشکلات smeها تحویل کالاها و محصولات خود به بنک‌دارها است.

وی با اشاره به راهکارهای ارائه شده در این زمینه اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در صورت تجمع صنایع کوچک و متوسط در خوشه‌ها و کار شبکه‌ای آنها خدماتی نظیر آزمایشگاه، آرندی و... را به این صنایع ارائه می‌دهد تا قیمت تمام شده برای آنها کمتر باشد.

* لزوم تفکیک بین سرمایه‌گذار و مدیرعامل در صنایع

هاشمی با اشاره به صنایع غذایی افزود: از مشکلات این صنایع نیز می‌توان به نبود تعریف برند پشتیبان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در صنایع غذایی نیز بر روی بازار هدف، چشم‌انداز آینده و بازاریابی الکترونیکی کار نمی‌کنیم.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان تأکید کرد: از مواردی که در بیشتر استان‌ها و همدان مشاهده می‌شود انتخاب هیئت مدیره که ثروت و منابع را در اختیار دارد به عنوان مدیرعامل است.

وی با بیان اینکه رئیس هیئت مدیره، ایجادکننده است، گفت: مدیرعامل با داشتن علم برنامه‌ریزی و اقتصاد به عنوان توسعه‌دهنده عمل می‌کند.

هاشمی تصریح کرد: توجه به بازارمحوری و سفارش‌محوری، کم کردن قیمت تمام‌شده، شناسایی بازارهای هدف، شناسایی نیازهای جدید مشتری و... از جمله مواردی است که باید در صنایع کوچک و متوسط در سطح استان به آن توجه بیشتری کرد.

* ضرورت کار بر اساس اولویت‌بندی‌ها در سطح استان

وی با اشاره به ضرورت توسعه Smeها در یک کشور بیان داشت: تجربه نشان داده بیشتر کشورهایی که به توسعه smeها اهمیت داده‌اند بالای 50 درصد تولید ناخالص ملی دارند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ابراز داشت: با داشتن سرمایه کم می‌توان یک sme به صورت مشارکتی و تعاونی ایجاد کرد و از آن بهره برد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط ریسک کمتر و ارزش افزوده بالایی به همراه دارد.

هاشمی با بیان اینکه هر منطقه از کشور ظرفیت خاصی دارد، گفت: در برخی از مناطق می‌توان در زمینه معادن و در مواردی چون صنایع تبدیلی، فرآورده‌های پایین‌دستی، پتروشیمی و... کار کرد.

وی با بیان اینکه در سطح استان بر روی اولویت‌بندی‌ها کار نمی‌کنیم، اضافه کرد: با ایجاد smeها در هر منطقه با توجه به ظرفیت آن می‌توان زمینه پیشرفت سریع آن منطقه را فراهم کرد.

* ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات (EMC) در راستای حمایت از smeها

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان یادآور شد:‌ با توجه به ظرفیت موجود در استان، می‌توان بر روی فرآوری معدن، صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و... کار کرد.

وی با اشاره به صنایع کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی بیان داشت: صنایع کوچک و متوسط خدماتی شامل شرکت‌های فنی ـ مهندسی، بازرگانی، تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار، فن‌بازارها، دانش‌بنیان‌ها، آرندی‌ها، آموزشی‌ها و شرکت‌های تبدیل‌کننده ایده به محصول است.

هاشمی ابراز داشت: واحدهایی چون صنایع فرآوری معدن، صنایع پایین دستی خودرو، پتروشیمی، شیمیایی و... نیز جزو صنایع تولیدی هستند.

وی ادامه داد: در حوزه بازرگانی نیز شرکت‌های مدیریت صادرات (EMC) در راستای حمایت از smeها ایجاد شده تا این صنایع محصولات خود را به بنک‌دارها ندهند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با اشاره به راه‌اندازی مرکز کسب و کار تا پایان سال جاری خاطرنشان کرد: شرکت‌های مدیریت صادرات (EMC)، دانش‌بنیان، آرندی و آموزشی می‌توانند برای استقرار در مرکز کسب و کار درخواست دهند.

------------------

مریم صابری‌یگانه

------------------

انتهای پیام/89006/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول