اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

فشارهای آمریکا تا حد توهین به دولت افغانستان افزایش داشته است

عضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به آخرین فشارهای دولت آمریکا مبنی بر امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن اظهار داشت، آمریکا برای امضای پیمان با دولت کابل با افزایش فشارها به این کشور تهدید و توهین می‎کند.

فشارهای آمریکا تا حد توهین به دولت افغانستان افزایش داشته است

«محمود دانشجو»، عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل اظهار داشت: آمریکا حق اعمال فشار به دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی را ندارد و با دولت کابل باید همانند یک کشور مستقل رفتار کند.

دانشجو افزود: آمریکا از چند ماه پیش تا کنون با تمام توان خود بر دولت افغانستان فشار وارد کرد تا پیمان امنیتی را با این کشور به امضا برساند، اما پس از آنکه این فشارها نتیجه نداد، دولت افغانستان را مورد تهدید قرار داد.

به اعتقاد وی، طرح گزینه صفر از سوی آمریکا، قطع کمک‎های مالی آن کشور، عدم تأمین و تجهیز نظامیان افغان از جمله مواردی است که آمریکا با بیان آن دولت افغانستان را تهدید کرده است.

افغانستان با حضور آمریکا نیز مانند عراق است

دانشجو با اشاره به اظهارات «جان مک کین»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفت: اظهارات وی برای دولت و مردم افغانستان بی‌پایه و ‎اساس است.

جان مکین طی نشست خبری روز (پنجشنبه) هفته گذشته در کابل اعلام کرد که اگر دولت افغانستان پیمان امنیتی با آمریکا را به امضا نرساند این کشور نیز همانند عراق درگیر جنگ شده و خشونت‎ها در این کشور افزایش خواهد یافت.

این عضو مجلس سنای افغانستان به وضعیت کنونی عراق اشاره کرد و گفت: عراق هم‎اکنون درگیر جنگ‎های داخلی و افزایش خشونت‎ها است.

به اعتقاد دانشجو، دولت افغانستان نیز همانند عراق درگیر جنگ و خشونت است و همه روزه در هر 2 کشور مردم بی‎گناه و غیرنظامیان بر اثر این خشونت‎ها از بین می‎روند.

وی تصریح کرد: دولت افغانستان و عراق در وضعیت ناامنی یکسانی به سر می‎برند و دولت افغانستان در این بخش هیچ برتری نسبت به عراق ندارد.

به اعتقاد این سناتور افغان، گفته‎های سناتور آمریکایی در کابل و توصیف آینده افغانستان به عراق یکی از بی‎مفهوم‎ترین و نامعقول‎ترین فشارها و تهدیدات برای دولت افغانستان به شمار می‎رود.

وی افزود: آمریکا دولت افغانستان را از آینده‌ای می‎ترساند که وضعیت کنونی این دولت همان است.

وی معتقد است که اگر دولت افغانستان پیمان امنیتی با آمریکا را نیز به امضا برساند، هیچ تأثیری بر اوضاع امنیتی این کشور نخواهد داشت تا ناامنی‎ها بر اثر آن از این کشور برچیده شود.

آمریکا به دنبال تغییر افکار عمومی مردم افغانستان است

دانشجو خاطر نشان کرد: پس از آنکه آمریکا در راه ادامه حضور قانونی در افغانستان ناکام ماند، هم اکنون تلاش می‎کند تا در افکار عمومی مردم افغانستان تغییر ایجاد کند.

وی افزود: آمریکا نه تنها بر دولت افغانستان برای امضای پیمان امنیتی فشار وارد کرده، بلکه مردم این کشور را تحت فشارهای اقتصادی و فکری زیادی قرار داده است.

به اعتقاد این عضو مجلس سنای افغانستان، آمریکا از چندی پیش تاکنون تلاش کرد تا در این کشور نوسانات اقتصادی به وجود آورد تا بر اثر آن بهای مواد خوراکی افزایش یافته و نرخ پول افغانی در این کشور سیر نزولی داشته باشد.

به گفته وی، کاهش ارزش پول افغانی و افزایش ارزش دلار در این کشور باعث می‎شود تا قیمت مواد خوراکی افزایش یابد زیرا اکثر مواد خوراکی افغانستان از کشورهای خارجی وارد شده و با دلار خریداری می‎شود.

دانشجو تصریح کرد، دولت آمریکا معتقد است که با افزایش قیمت مواد خوراکی مردم افغانستان خواستار امضای پیمان با آن کشور می‎شوند.

این عضو مجلس سنای افغانستان معتقد است که این تهدیدها نمی‏‎تواند دولت و ملت افغانستان را مجبور به امضای پیمان امنیتی با آمریکا کند، زیرا دولتمردان افغان به این نتیجه رسیده‎اند که سرنوشت افغانستان را باید خود آنان تعیین کنند.

امکان حضور غیرقانونی آمریکا در افغانستان وجود دارد

دانشجو در ادامه اظهار داشت: اگر دولت آمریکا به این نتیجه برسد که دولت و ملت افغانستان راضی به ادامه حضور آمریکا نخواهد شد، امکان دارد به صورت غیر قانونی در این کشور باقی بماند.

این عضو مجلس سنای افغانستان معتقد است: حضور نظامی آمریکا در افغانستان برای مبارزه با تروریسم نیست بلکه می‎خواهد به عنوان تهدیدی بزرگ برای پیشرفت کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه مطرح باشد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول