اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عصبانیت آمریکا از تصمیم کرزی برای آزادی تعدادی از زندانیان بگرام

تصمیم دولت افغانستان برای آزادی 85 زندانی زندان بگرام، مقامات آمریکایی را عصبانی کرده است چرا که آنها مدعی هستند این افراد در کشتار نظامیان آمریکایی نقش داشته‌اند.

عصبانیت آمریکا از تصمیم کرزی برای آزادی تعدادی از زندانیان بگرام

به گزارش خبرگزای فارس، به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، تنها چند ماه بعد از اینکه مقامات آمریکایی کنترل همه بازداشتگاه‌ها در افغانستان را به افغان‌ها واگذار کردند، دولت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان برنامه‌ریزی کرده تا تعدادی از زندانیان را آزاد کند که به گفته مقامات آمریکایی و افغان، این اقدام شامل آزادی شورشیانی خواهد بود که به آمریکایی‌ها حمله کرده‌اند.

این روزنامه افزود: موج آزادی زندانیان باعث زنده شدن یکی از ناخوشایندترین مسائل در روابط میان آمریکا و افغانستان شده است به ویژه اینکه این روابط به خاطر عدم موافقت کرزی با امضا پیمان امنیتی با آمریکا دچار تنش شده بود. مقامات دو کشور که حامی توافقنامه امنیتی هستند، می‌گویند نگرانند که آزادی شورشیانی که دستشان به خون آمریکایی‌ها آلوده است، باعث توقف مذاکرات شود و به خروج کامل نیروهای غربی از افغانستان در سال 2014 منجر شود.

بر اساس این گزارش، کمیته بررسی پرونده‎های زندانیان بگرام قصد دارند بیش از 85 زندانی را آزاد کند؛ زندانیانی که مقامات دفاعی نیروهای ائتلاف و نیز مقامات دفاعی افغان می‌گویند باید محاکمه شوند.

یک مقام نظامی آمریکایی در این رابطه گفت: زندانیانی هستند که مستقیما با کشتار یا تلاش برای کشتن نیروهای ما و نیروهای افغان دخیل بوده‌اند. این مسئله باعث نگرانی عمیق ماست و جدی است.

اما کمیسیون بررسی پرونده زندانیان بگرام با این امر مخالف است. «عبدالشکور دادرس»، عضو کمیته بررسی پرونده‎های زندانیان بگرام دوشنبه در یک نشست خبری اظهار داشت، اسناد و شواهد کافی علیه افراد آزاد شده از این زندان وجود نداشت.

وی افزود: «آقای کرزای در نشست هفته گذشته کابینه آزادی این زندانیان را تایید کرد. او به کمیسیون دستور داد به آژانس اطلاعات افغان و ائتلاف نظامیان بین‌المللی تا جمعه فرصت دهیم تا مدارک خود علیه زندانیان را ارائه کنند و اگر مدرکی ارائه نشد، این افراد آزاد شوند.»

اما برخی مقامات امنیتی افغان و آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، آنها مدارک کافی در اختیار این کمیسیون قرار داده‌اند تا این زندانیان را محاکمه کنند یا حداقل برای تحقیقات بیشتر در زندان نگه دارند. آنها افزود: مدارکی داریم که نشان می‌دهد این زندانی‌ها در کشتار 117 نیروهای امنیتی آمریکایی، اروپایی و افغان و نیز غیرنظامی نقش داشته‌اند.

مسئولیت زندان بگرام در آغاز سال 2013 میلادی از نیروهای آمریکایی به دولت افغانستان سپرده شد. حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان پس از مسئولیت انتقال زندان بگرام به نیروهای افغان، در حکمی، کمیته بررسی پرونده‎های زندانیان بگرام را تعیین کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول