اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یونسی در دیدار با روحانیون شیعه و اهل سنت:

افراطی‌گری برای دنیا و امنیت مردم بزرگترین خطر است

حجت‌الاسلام علی یونسی با بیان اینکه اختلافات ناشی از تعصب از جهل است، گفت: افراطی‌گری برای دنیا و امنیت مردم بزرگترین خطر است.

افراطی‌گری برای دنیا و امنیت مردم بزرگترین خطر است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی ‌فقیه در امور اهل‌سنت هرمزگان، حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی در دیدار با روحانیون شیعه و اهل‌سنت با اشاره به در پیش بودن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام ‌صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت اظهار داشت: اکثریت شاگردان امام‌ صادق(ع) از مذهب اهل‌سنت بودند.

وی با بیان اینکه در زمان امام ‌صادق(ع)، اهل ‌سنت برایشان عادی بود که پای درس امام‌ شیعه بنشینند و مشکلی نداشتند، گفت: علما و بزرگان شیعه و اهل‌ سنت با هم برادر بودند و این بهترین الگوی وحدت است.

دستیار ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه فاصله‌ها به گونه‌ای شده که برای روحانی اهل‌سنت نشستن پای درس شیعه و بلعکس سخت است، گفت: باور عملی این امر سخت است اما با وجود تفاوت دیدگاه در گذشته اهل‌سنت پای درس ائمه شیعه می‌نشستند.

وی با بیان اینکه مذاهب اسلامی در ایران با کمال صمیمیت و دوستی با هم زندگی می‌کنند، بیان داشت: در تهران، کرج، گلستان و غیره انواع فرق و اقوام با هم شراکت می‌کنند، مسافرت می‌روند، ازدواج می‌کنند و هم‌راز هم می‌شوند و به طور کلی با هم زندگی می‌کنند در حالی که ما کوچکترین اصطحکاکی در این روابط نمی‌بینیم.

یونسی با بیان اینکه ریشه همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب اسلامی در ایران، اسلام و فرهنگ بردباری ایرانیان است، گفت: قبل از ورود اسلام به ایران، ایرانیان از فرهنگ غنی بردباری و مهارت‌های زندگی برخوردار بودند.

وی با اشاره به همجواری مردم بندرعباس با دریای خلیج‌فارس اضافه‌کرد: امپراطوری مصر، رم، چین و غیره بعد از امپراطوری ایران شکل گرفت و در واقع امپراطوری ایران اولین امپراطوری و قدرتی بود که در جهان شکل گرفت.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه با توجه به اظهار نظر بزرگان دینی به احتمال زیاد کوروش، بنیان‌گذار امپراطوری ایران، یک پیامبر الهی بوده است، گفت: قرآن‌کریم از کورش با احترام یاد می‌کند.

وی با بیان اینکه کوروش بعد از شکست بخت‌النصر دستور داد که هرکسی با هر گرایشی می‌تواند آزادانه زندگی کند، اضافه کرد: بنی‌اسرائیل بعد از آن به سه بخش تقسیم شدند؛ انبیا آنها آمدند به ایران، تاجران در عراق ماندند و فقیهان بنی‌اسرائیل به فلسطین رفتند.

یونسی با بیان اینکه شیعه و اهل‌سنت در ایران همواره در طول تاریخ برادر بوده و امروز نیز با هم متحد و منسجم هستند، گفت: اگر اختلافی هم ایجاد شود قطعا عارضی است به این معنا که تفرقه‌افکنی توسط خود شیعه و اهل‌سنت نیست و توسط استکبار برنامه‌ریزی می‌شود.

وی سخنرانی روحانی اهل‌سنت یا شیعه‌ای که دم از اختلاف زده و به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی اهانت می‌کند را براساس فتوای رهبر انقلاب و سایر مراجع عالی‌قدر تقلید حرام دانست و افزود: این حرکت علاوه بر قبح و حرامی، بهانه‌ای برای وهابیت می‌شود تا با بمباران تبلیغاتی اهداف شوم خود را در طلاب یا مردم ساده‌اندیش نفوذ بدهند.

یونسی با تاکید بر اینکه محرومیت‌ها باید از بین برود، تصریح کرد: یک مسیحی، یک زرتشتی و هر کسی که شهروند ایران اسلامی است باید محدودیتی برای به دست آوردن فرصت‌ها نداشته باشد.

وی با بیان اینکه هیچکس نباید به علت انتصابش به فرقه‌ای خاص از فرصت علمی و اجتماعی عقب بماند، گفت: همانطور که در بازی فوتبال نمی‌پرسند شیعه هستید یا سنی و هرکس بهتر بازی کرد او را بازی می‌دهند باید رسیدن به فرصت‌ها مسابقه باشد؛ مسابقه شایستگی.

یونسی با بیان اینکه بسیاری از مراکز تجاری در تهران متعلق به اهل‌سنت است گفت: اینکه آنها در شهر خودشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند مربوط به خودشان است و شیعه و اهل‌سنت برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی کاملا آزاد هستند.

انتهای پیام/2310/خ/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول