اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت تعاونی‌های مسکن در زنجان گزارش می‌دهد

تعاونی‌های مسکن؛ چالشی مهم در توسعه شهر زنجان

مسکن از جنبه‌های مختلف در زندگی انسان اهمیت دارد و از نظر اقتصادی مسکن به عنوان یک دارایی و سرمایه در کشور تلقی می‌شود.

تعاونی‌های مسکن؛ چالشی مهم در توسعه شهر زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مسکن در سال‌هایی که قیمت آن دست نیافتنی و یک رویا برای جوانان تبدیل شده است و در عین حال بسیاری از افراد ثروتمند شهر با تکیه بر همین ظرفیت اقتصادی مسکن و زمین توانسته‌اند دارایی‌های خود را افزایش دهند. همان قدر که این دارایی برای افراد ثروتمند بیشتر می‌شود و قیمت‌های مسکن و زمین در حال افزایش است بسیاری از توده مردم از داشتن خانه محروم می‌شوند و فاصله طبقات اجتماعی مختلف در جامعه با شکاف عمیق‌تری مواجه می‌شود.

نیاز به مسکن برای افراد جامعه موجب شده ساخت و سازها و توسعه شهرک‌های مسکونی در شهر زنجان شتاب بیشتری به خود بگیرد.

طی سال‌های گذشته نیز سیاست توسعه شهر زنجان در مدیریت شهری موجب گسترش شهرک‌های مسکونی زیادی در شهر زنجان شد که البته این شهرک‌ها شاید تنها سرپناهی برای افراد شد و نیازهای متعدد شهروندان را پاسخگو نیست.

*تعاونی‌های مسکن سکان‌دار حرکت توسعه‌ای شهر زنجان

توسعه شهر زنجان طی سال‌های اخیر با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است، ایجاد و ساخت شهرک‌های مسکونی جدید در جهات شرقی، غربی و شمالی زنجان موجب توسعه شهر در ابعاد فیزیکی گسترده شده است.

یکی از موضوعات مهم در توسعه شهر رعایت استانداردهای توسعه فیزیکی و رعایت معیارهای توسعه و نیازهای مردم در مکان سکونت است، با گسترش نامحدود شهر زنجان طی سال‌های اخیر باید پرسید آیا این توسعه برای ساکنینی که در آن سکونت می‌کنند دارای سرانه‌های مورد نیاز است؟ خدمات شهری در این مناطق در حد مطلوب اجرایی شده است؟

از حوزه عمرانی استانداری زنجان، اداره کل راه و شهرسازی و شورا و شهرداری زنجان تا بخش تعاونی‌های مسکن و بخش خصوصی در این حوزه نقش مهمی در کیفیت و کمیت توسعه شهر زنجان طی سال‌های اخیر داشته‌اند.

در سال‌های گذشته توسعه گسترده شهر در دستور کار مدیران شهری شهر زنجان بوده است به گونه‌ای که فعالیت شدید تعاونی‌های مسکن و افزودن زمین‌های اطراف شهر به محدوده قانونی شهر شتاب زیادی به خود گرفت و این شتاب در جای خود دارای آسیب‌های زیادی بود که متاسفانه به آن پرداخته نشده است.

طی سال‌های اخیر تعاونی‌های مسکن سکاندار حرکت توسعه‌ای شهر بوده‌اند و مدیران شهری زنجان نیز به دنبال آن‌ها حرکت کرده‌اند و مسئولی نسبت به اهداف توسعه شهر زنجان و اقدامات کارشناسانه در این حوزه اظهار نظری نکرده است.

*تحقق اصل 31 قانون اساسی هدف مهم تعاونی‌های مسکن در کشور

در ایران تعاونی‌های مسکن با هدف تامین مسکن برای اعضاء و گروه‌های کم درآمد و توسعه بخش تعاونی تشکیل می‌شوند، جلوگیری از سوء‌مدیرت و مبارزه با عوامل سوداگر و توزیع عادلانه امکانات و تقویت انگیزه خودیاری و همکاری متقابل و ایجاد امکانات و تسهیلات بیشتر در امور مربوط به ساخت واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت از دیگر اهداف تعاونی‌های مسکن در کشور محسوب می‌شود، همه این اهداف برای تحقق اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

در اصل 31 قانون اساسی بر تهیه زمین و احداث خانه و آپارتمان‌های مسکونی و واگذاری خانه‌ها و آپارتمان‌ها به مردم تاکید شده است، تعاونی‌های مسکن بر اساس نیاز و اضطرار و تدبیر انسان برای زندگی بهتر شکل گرفته‌اند.

تعاونی‌های مسکن می‌توانند در عرضه مسکن در جامعه و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن نقش موثری و مثبتی داشته باشند.

حال با اهدافی که مطابق قانون برای تعاونی‌های مسکن عنوان شد آیا در حال حاضر تعاونی‌های مسکن در شهر زنجان مطابق با اصول و روش‌های مقرر شده حرکت می‌کنند؟

*خرید و فروش فیش زمین آسیب جدی فعالیت تعاونی‌های مسکن در زنجان

یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه شهر زنجان فعالیت تعاونی‌های مسکن طی سال‌های گذشته بوده است. خرید زمین‌های زراعی خارج از محدوده شهر و خرید و فروش فیش زمین طی سال‌های گذشته برای همه زنجانی‌ها مشهود و ملموس بوده و بسیاری در این وادی قدم گذاشته‌اند.

اقدامات تعاونی‌های مسکن در شهر زنجان به یک چالش مهم در توسعه پایدار و اصولی بدل شده است و متاسفانه بسیاری از مردم و حتی کارشناسان و مسئولان این حرکت را همراهی ‌کرده و هشداری بر آسیب‌های آن نداده‌اند در حال حاضر تعاونی‌های مسکن نقش مهم و تاثیرگذاری در توسعه شهر زنجان پیدا کرده‌اند و متاسفانه مدیران و مسئولان دولتی و مردمی و حاکمیتی شهر تنها حرکت آن‌ها را دنبال می‌کنند و خبری از حضور فعالانه و آگاهانه در توسعه پایدار در زنجان دیده نمی‌شود.

*آسیب‌های اقتصادی دستاورد فعالیت تعاونی‌های مسکن

تعاونی‌های مسکن مطابق قانون بخش تعاون بعد از تشکیل باید در محدوده قانونی شهر به فعالیت ساخت و ساز مشغول شوند و بعد از خانه‌دار شدن اعضای آن باید منحل شوند.

در حال حاضر تشکیل و فعالیت تعاونی‌ها کاملاً خارج از چهارچوب تعیین شده انجام می‌شود و این فعالیت آن‌ها موجب حرکت ارز و سرمایه‌های مردمی به بخش دلالی زمین با عنوان فیش زمین مبدل شده و آسیب‌های اقتصادی زیادی را به شهر وارد کرده است.

سرمایه‌های مردم به جای سرازیر شدن در بخش تولیدی و مولدی بخش اقتصاد استان در مسیری نادرست هدایت می‌شود و در این بین تنها دلالان و زمین‌خواران با سودهای کلان در مدت زمان کوتاه فاصله اقتصادی خود را با دیگر مردم شهر افزایش می‌دهند. 

تبدیل کاربری زمین‌های اطراف شهر از کشاورزی به مسکونی و تحمیل آن به محدوده شهر موجب توسعه نامتوازن شهر و عدم خدمات‌رسانی به ساکنان شده است.

متاسفانه نظارتی از سوی متولیان این بخش طی سال‌های گذشته دیده نشده است و اصولاً کسی نپرسیده جایگاه تعاونی‌های مسکن در توسعه شهر کجاست!

*نبود سرانه‌های فرهنگی و آموزشی در شهرک های جدید

توسعه شهر باید با توجه به نیاز صورت بگیرد سرانه جمعیتی شهر و نیاز به سرانه جدید برای توسعه اصول توسعه است اما متاسفانه در زنجان کسی به نیاز و عرضه و تقاضا و تناسب بین وسعت و تعداد جمعیت توجهی نکرده است.

در حال حاضر نبود سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و دیگر کاربری‌های مهم و مورد نیاز مردم در شهرک‌های جدید ناشی از عملکرد ضعیف و منفعت طلبانه تعاونی‌های مسکن است، به عنوان نمونه نبود فضاهای فرهنگی از جمله کتابخانه در شهرک‌های مسکونی و یا آموزشی ناشی از دیده نشدن زمین برای ساخت این فضاها توسط تعاونی‌ها بوده است البته نباید از نقش مدیریت شهری زنجان نیز در این خصوص به سادگی گذشت چراکه بخش قابل توجهی از زمین‌های این تعاونی‌ها بعد از وارد شدن به محدوده شهر به شهرداری می‌رسد!

*ضرورت نظارت موثر بر فعالیت تعاونی‌های مسکن

هر چند بعد از آغاز به کار دولت جدید و استقرار استاندار بومی زمزمه‌هایی بر انحلال برخی تعاونی‌های مسکن در شهر زنجان به گوش رسیده است و در سال‌جاری نیز تعدادی از این تعاونی‌های منحل شدند اما حرکت تعاونی‌های مسکن طی سال‌های اخیر موجب مخدوش شدن عنوان تعاونی شده و کارکردهای مثبت تعاونی‌ها با سودجویی این شرکت‌ها زیر سوال رفته است، با آسیب‌هایی که این تعاونی‌ها به شهر زنجان وارد کرده‌اند به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تعاونی‌های مسکن مورد نظارت بیشتری باشند و در  چارچوب قانونی حرکت کنند.

انتهای پیام/73007/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول