اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از اهمیت تعاون در اقتصاد استان زنجان گزارش می‌دهد؛

نقش مهم توسعه تعاون در زمینه حل مشکل بیکاری استان زنجان

اقتصاد کشور ایران بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی بنا نهاده شده است، که در این میان تعاون جایگاه ویژه‌ای دارد که باید به آن بیش از پیش اهمیت داده شود.

نقش مهم توسعه تعاون در زمینه حل مشکل بیکاری استان زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ایران همواره کشوری بوده که اقتصادی غالباً دولتی داشته است و این موضوع همواره یک ضعف برای اقتصاد کشور محسوب شده است چراکه دولت با توجه به محدودیت‌های اعتباری توان توسعه همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور را ندارد. کشورهای توسعه‌یافته با تکیه بر وجوه دیگر بخش‌های اقتصادی همچون بخش تعاون و بخش خصوصی توانسته‌اند بر توسعه اقتصادی خود شتاب بیشتری دهند و مردم کشور را درگیر فعالیت‌های اقتصادی کنند.

بخش تعاون در اقتصاد دنیا به خوبی به فعالیت اقتصادی موثری برای اعضای خود تبدیل شده است. تعاونی یک فعالیت ارادی تحت مالکیت و کنترل اعضاء و شرکای آن است که فعالیت‌هایی را برای آن‌ها بر اساس اصل غیرانتفاعی بودن یا قیمت تمام شده انجام می‌دهد. بر اساس تعاون یک فعالیت قانونی سازماندهی شده که در رقابت با دیگر فعالیت‌های اقتصادی برای ارائه خدمات و افزایش رفاه به اعضاء آن عمل می‌کند.

*پر کردن خلاءهای موجود در اقتصاد کشور با تکیه بر بخش تعاون

امروزه تعاونی‌های تولیدی و خدماتی در بسیاری از کشورها به عنوان یک ابزار مهم در جهت مشارکت توده مردم در بهره‌مندی از منافع توسعه اقتصادی دارای جایگاه بسیار بالایی هستند. این موضوع حتی در کشورهای سرمایه‌داری با نظام آزاد نیز به وفور مشاهده می‌شود. در ایران بخش تعاون می‌تواند در کنار سایر بخش‌های اقتصادی فعالیت داشته باشد. از دیرباز دولت برای توسعه این بخش برنامه داشته است هر چند این برنامه‌ها در میدان عمل موفقیت زیادی نداشته است. هر نظام حاکم بر یک جامعه باید چارچوب‌های فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن جامعه را تعیین کند. در بخش اقتصاد در ایران علاوه بر دولت بخش خصوصی و تعاونی برای حضور مردم در اقتصاد و پر کردن خلاءهای موجود در اقتصاد کشور که بخش دولتی نمی‌تواند آن را پر کند می‌توانند نقش ایفا کنند.

*مشارکت مردمی و توسعه اقتصاد

بخش تعاون یک بخش کاملا مردمی در اقتصاد کشور است و دارای تعریف، اصول اساسی، اهداف و بخش‌های مختلف فعالیتی‌ است. حضور گسترده افراد جامعه از هر طیفی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند در توسعه اقتصاد کشور و مردم و توسعه اقتصادی توده مردم و همچنین فقرزدایی از چهره جامعه نقش تعیین‌کننده و بارزی داشته باشد. در تعاونی‌ها مبنای مشارکت و تصمیم‌گیری در ارتباط با فعالیت تعاونی اصل یک فرد - یک رای است. ارادی بودن و آزادی عضویت برای همه افراد بدون توجه به ویژگی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مذهبی و همچنین عدم تبعیض بین اعضاء از اصول اساسی تعاونی‌ها است.

آنچه ما امروز در دنیای حاضر حتی در کشورهای مهد سرمایه ملاحظه می‌کنیم جایگاه ویژه تعاون در اقتصاد است. بنا بر برخی آمار ارائه شده در حال حاضر حدود 750 هزار تعاونی با 760 میلیون عضو در سرتاسر دنیا در بخش‌های مختلف اقتصاد فعالیت می‌کنند.

*ضرورت حمایت از بخش تعاون در میدان عمل

توسعه بخش تعاون با توجه به حضور اقشار مختلف جامعه در فعالیت‌های اقتصادی موجب افزایش حضور مردم در تولید و سهم بسزا در تامین نیازهای یکدیگر بوده است. با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای بخش‌های مختلف اقتصاد کشور می‌توان از حضور افراد مختلف جامعه در قالب تعاونی‌ها از ظرفیت‌های مغفول مانده استفاده حداکثری کرد و در عین حال بر توسعه اقتصادی کشور و خانواده‌ها نقش مهمی ایفا کرد.

با حمایت از بخش تعاون همانطور که در قوانین و اسناد بالادستی اقتصاد کشور بر آن تاکید شده می‌توان نسبت به فقرزدایی از جامعه اقدام کرد. هر چند باید در میدان عمل نسبت به اجرایی کردن اهداف سند توسعه بخش تعاون اهتمام جدی صورت گیرد چراکه قوانین بر روی کاغذ مشکلی از اقتصاد کشور و توسعه آن بر نخواهد داشت. برای سپردن اقتصاد کشور به مردم و شتاب بخشیدن به آن باید بخش تعاون مورد توجه جدی و عملی قرار گیرد.

...............................

گزارش از احمد اسدی

...............................

انتهای پیام/73007/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول