اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تکدی‌گری؛ سوءاستفاده از باورها و احساسات پاک مردم

وجود باورها و احساسات پاک مردمان شهرمان موجب کمک‌هایی به برخی افراد می‌شود و این حس ترحم گاه موجب سودجویی افرادی خواهد شد که در لباس گدایی ظاهر می‌شوند.

تکدی‌گری؛ سوءاستفاده از باورها و احساسات پاک مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ساعت پای خود را کمی از 9 شب فراتر گذاشته، خیابان خلوت است و خودروهای اندکی در آن دیده می‌شود؛ نزدیک چراغ قرمز چهارراه که می‌شویم خودروها در یک صف می‌ایستند و هم‌زمان با آغاز شدن شمارش معکوس چراغ، برخی از دختران و زنانی را می‌بینیم که خود را به ماشین‌ها می‌رسانند و تنها به رانندگان خیره می‌شوند.

زنانی که در این ساعت از شب تقاضای کمک دارند، در حالی که از ظاهری مناسب برخوردار هستند.

وجود معضل جدید زنانی بی‌نام و نشان بر سر برخی چهارراه‌های شلوغ خیابان‌های شهر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که نه می‌توان نام تکدی‌گری بر آن گذاشت و نه می‌توان از آنان به‌ عنوان زنان خیابانی نام برد و در کل حضور آنان خدشه‌ای به زیبایی شهر وارد کرده است.

یکی از شهروندان کرمانشاهی در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: وجود دخترانی که در خیابان‌ها تقاضای کمک دارند و یا دست‌فروشی می‌کنند به نسبت گذشته بیشتر از پسران و مردان شده و حضور تعداد اندکی از آنان در زمان نامناسب هشداری جدی برای سلامت و امنیت افراد جامعه محسوب می‌شود.

حمید الماسی با اشاره به توان بدنی بالای برخی از این افراد، گفت: با توجه به ظاهر مناسب برخی از این افراد احتمالاتی از قبیل حمله بدنی و یا استفاده از بی‌هوش کننده‌ها توسط این زنان وجود دارد و شایسته است از فعالیت چنین افرادی در شهر جلوگیری شود.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، وجود برخی دختران و زنان تهی‌دست بر سر چهارراه‌ها را در پاسی از شب نشانه‌ای نامطلوب دانست و گفت: در چند نمونه دیده شده چنین زنان و دخترانی دارای ظاهری طبیعی بوده و حتی توانایی کار کردن را دارند در حالی‌که در پوشش گدایی خواهان ترحم از طرف دیگران هستند.

علیرضا قاسمی با اشاره به باور پاک مردم مبنی بر کمک به افرادی تهی‌دست، اظهار داشت: افرادی محتاج که خواهان کمک از طرف دیگران هستند، افرادی سالمند و یا ناتوان هستند در صورتی‌که حضور برخی از زنان در زمان و ظاهری نامناسب، تکدی‌گری است که این معضل در قانون جرم شمرده شده و جریمه‌هایی به‌دنبال دارد.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: وجود این دختران در خیابان‌ها معضلی جدید است و هنوز این مشکل به جایی نرسیده که قربانی بگیرد و آسیبی جدی به شهروندان برساند که باید از طریق رسانه‌ها و مطبوعات عموم مردم از آن باخبر شوند و در صورت مشاهده موردی به دیگران اطلاع‌رسانی کرده تا از گسترش آن جلوگیری کنند. 

*وقوع جرائمی شدیدتر در ظاهر تکدی‌گری

وی با تاکید بر اینکه فرضیه جرائمی شدیدتر از لحاظ اخلاقی و یا حمل مواد مخدر توسط برخی از این افراد، فرضیه‌ای بعید نیست، تصریح کرد: وجود این دختران و دیده شدن آنان توسط ساکنان و شهروندان علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر، ذهنیتی منفی برای دیگر مسافران و رهگذران ایجاد می‌کند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود تجهیزاتی همچون تلفن همراه توسط برخی از این زنان، گفت: فرضیاتی دیگر همچون شبکه‌ای بودن این افراد وجود دارد که در صورت مشاهده ماموران از طریق تلفن همراه به یکدیگر اطلاع داده و یا با هماهنگی‌های فکری مکان خود را تغییر می‌دهند.

به گفته قاسمی، برنامه‌هایی به‌منظور جمع‌آوری متکدیان و این افراد توسط شهرداری و دیگر مسئولان باید دنبال شود و با ریشه‌کن کردن چنین افرادی، امکان هرگونه سودجویی و یا وقوع جرائمی دیگر گرفته شود که این امر نیازمند همکاری شهروندان نیز می‌باشد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به مشاهده موردی و اندک دختران نوجوان و جوان بر سر بعضی چهارراه‌های شلوغ شهر، بیان داشت: در صورت مشاهده چنین افرادی از طرف ماموران تذکراتی داده می‌شود و تاکنون گزارشی مبنی بر ایجاد ناامنی‌های اخلاقی توسط این دختران نرسیده است. 

*شهرداری مسئول اصلی جمع‌آوری متکدیان است

سردار کریم کشوری با اشاره به جرم بودن تکدی‌گری، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی جمع‌آوری متکدیان بر عهده شهرداری است و در این‌ صورت و رسیدن گزارش، نیروی انتظامی نیز با این سازمان همکاری خواهد کرد.

وی افزود: پس از جمع آوری متکدیان توسط شهرداری، افرادی که واقعا محتاج بوده و نیاز به کمک داشته باشند به سازمان بهزیستی و دیگر ارگان‌ها معرفی می‌شوند و افرادی که به تکدی‌گری پرداخته و حرفه‌ای هستند به نیروی انتظامی و قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

رئیس دادگستری استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: اگر زنان متکدی دارای جرائم اخلاقی باشند، با مجازات قانونی مواجه می‌شوند.

حجت‌الاسلام علی مظفری با بیان اینکه این موضوع متصدی خاص برای تعقیب ندارد، ادامه داد: اگر مرجعی به ما اطلاع بدهد، اقدام خواهیم کرد.

مظفری با تاکید بر اینکه گزارشات مردمی مبنی بر وجود زنان خیابانی به‌سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: ممکن است برخی از این زنان در باندهای فساد قرار بگیرند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: بهزیستی هیچ مسئولیتی در قبال زنان خیابانی ندارد.

به گفته عبدالرضا میرزاییان، اگر زنی به‌ عنوان سرپرست خانوار به بهزیستی معرفی شود، گذشته وی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و از خدمات بهزیستی می‌تواند استفاده کند.

وی تاکید کرد: موضوع زنان مجرم در مراجع مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و زنان متکدی نیز در صورت معرفی مسئولان مربوطه، از خدمات مددکاری بهزیستی برخوردار می‌شوند.

میرزاییان خاطرنشان کرد: این افراد در صورت مجرم نبودن یا به مراکز زیر پوشش بهزیستی فرستاده می‌شوند و یا در صورت لزوم زیر پوشش بهزیستی درمی‌آیند.

وجود باورها و احساسات پاک که در دل‌های مردمان شهرمان قرار دارد موجب انجام کمک‌هایی مالی به این افراد می‌شود و این حس ترحم گاه موجب سودجویی توسط برخی از این افراد خواهد شد که در لباس گدایی ظاهر می‌شوند؛ آگاهی شهروندان و همکاری آنان با مسئولان برای جمع‌آوری چنین افرادی موجب محکم شدن گره‌های امنیت در جامعه می‌شود.

انتهای پیام/2700/ت40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول