اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه:

لقب عالم آل محمد(ص) نشان درخشش علمی امام هشتم است

استاد حوزه علمیه گفت: درخشش علمی امام هشتم شیعیان در مناظرات و مبارزات ایشان با فرقه‌های انحرافی منجر شد به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد(ص) بدهند.

لقب عالم آل محمد(ص) نشان درخشش علمی امام هشتم است

حجت‌الاسلام ابوذر تهوری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به عمر 55 ساله امام رضا(ع) گفت: این امام بزرگوار با 6 نفر از خلفای عباسی هم عصر بود که این خلفا شامل منصور دوانیقی و پسرش، هادی، هارون‌الرشید، امین و مامون عباسی هستند.

وی با بیان اینکه دوران امامت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) 20 سال بود، گفت: 10 سال از این دوران مصادف با حکومت هارون‌الرشید، پنج سال همزمان با امین و پنج سال آخر امامت ایشان در زمان حکومت مامون بود.

استاد حوزه علمیه در خصوص دوران امامت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) در زمان هارون الرشید گفت: با توجه به شهادت امام موسی کاظم (ع) و خشم علویان نسبت به حکومت عباسی، هارون‌الرشید برای اینکه وجاهت خود را از دست ندهد نسبت به امام رضا (ع) سخت‌گیری نمی‌کرد.

وی افزود: این امام بزرگوار در زمان هارون‌الرشید بیشترین فعالیت علمی و تلاش را در راستای پرورش شاگردان انجام داد.

تهوری با اشاره به جنگ امین و مامون، دو پسر هارون‌الرشید بر سر خلافت گفت: پنج سال مدت خلافت امین نیز با توجه به جنگ و کشمکش بر سر قدرت فرصت خوبی برای فعالیت‌های امام رضا (ع) بود.

استاد حوزه علمیه با بیان عدم مقبولیت مامون در بین بنی‌عباس و اعراب ادامه داد: مامون پس از رسیدن به خلافت سعی داشت به حکومت خود وجاهت بدهد و از هیچ کاری در این زمینه فروگذار نمی‌کرد.

تهوری گفت: مامون در ظاهر خود را فردی پارسا نشان می‌داد که تبحر زیادی در علوم مختلف زمان خود داشت.

وی با اشاره به دعوت مامون از امام رضا (ع) برای حضور در طوس گفت: امام به این دعوت پاسخ منفی دادند اما با تهدید بنی عباس مجبور به ترک مدینه شدند.

تهوری افزود: حتی انتخاب مسیر سفر از مدینه به طوس هم بر عهده افراد بنی‌عباس بود و به‌گونه‌ای تعیین شد که امام از شهرهایی مثل قم که شمار شیعیان آن زیاد بود، عبور نکند.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: در ابتدا مامون به علی‌بن موسی الرضا (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت را داد که ایشان نپذیرفتند و در نهایت مامون با اجبار و تهدید به قتل، امام رضا (ع) را مجبور به پذیرش ولایتعهدی کرد.

وی با بیان اینکه در صورت نپذیرفتن ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) شرایط برای شیعیان سخت می‌شد و جان پیروان حضرت به خطر می‌افتاد، ادامه داد: پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع) نقطه عطف تاریخ شیعه بود که سیر تحولات جدیدی را در آن ایجاد کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به شروط امام هشتم شیعیان برای پذیرش ولایتعهدی گفت: عدم دخالت ایشان در عزل و نصب‌ها، عدم قضاوت و... بخشی از شروط پذیرش ولایتعهدی امام رضا (ع) بود.

تهوری با بیان اینکه حکومت عباسی از گسترده‌ترین حکومت‌های اسلامی بود، گفت: در این حکومت گسترده فرهنگ‌ها و فرقه‌های منحرف مختلفی وجود داشت.

وی افزود: مامون دستور ترجمه کتاب‌های یونانی را داده بود که به نوعی می‌توان از آن به تهاجم فرهنگی عصر امام رضا (ع) نام برد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به برگزاری جلسات مناظره‌ای که مامون ترتیب می‌داد، گفت: مناظره امام رضا (ع) با اسقف مسیحیان، دانشمندان بزرگ یهودی، بزرگ زرتشتیان، عمران صانعی، بزرگترین عالم علم کلام، بزرگ ناصبی و ارباب مذاهب مختلف در بصره از مهم‌ترین این مناظرات بود.

وی افزود: درخشش علمی امام هشتم شیعیان در این مناظرات و مبارزات ایشان با فرقه‌های انحرافی منجر شد به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد(ص) بدهند.

تهوری در خصوص نحوه شهادت امام رضا (ع) گفت: مامون در نهایت نتوانست وجود مبارک ایشان را تحمل کند و با انگور یا آب انار زهرآگین علی‌بن موسی‌الرضا (ع) را مسموم کرد و در 30 صفر سال 203 هجری به شهادت رساند.

انتهای پیام/78002/غ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول