اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

حضور امام رضا (ع) در ایران زمینه رشد پیروان مکتب اهل‌بیت را فراهم کرد

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: حضور امام رضا (ع) در ایران زمینه رشد و تکامل اجتماعی پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) را فراهم کرد.

حضور امام رضا (ع) در ایران زمینه رشد پیروان مکتب اهل‌بیت را فراهم کرد

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت علی بن موسی الرضا (ع) اظهار کرد: شرایط سیاسی و اجتماعی دوران ائمه اطهار (ع) با یکدیگر متفاوت بوده و پیشوای هشتم شیعیان از جمله معصومانی است که دورانشان تفاوت‌های آشکاری با دیگر دوران‌ها داشت.

وی با بیان اینکه پیشوای هشتم شیعیان در یک محدودیت، ممنوعیت و شرایط خاص به سر می‌برد، گفت: پس از هارون‌‌الرشید 2 برادر امین و مامون برای به دست آوردن خلافت مناظراتی برگزار می‌کردند، در نتیجه فرصتی پیدا شد تا اهل‌بیت (ع) بتوانند پیام بیشتری را به مردم برسانند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: در نهایت مامون به حکومت و خلافت رسید و زمینه مساعدی برای توجه به اهل‌بیت (ع) در ایران و شرق اسلامی به وجود آمد که مامون را برای تحکیم حکومتش وادار به این موضوع کرد و از امام هشتم به عنوان جانشین خود دعوت به عمل آورد.

وی عنوان کرد: در دوران پیشوای هشتم شیعیان فرصتی فراهم شد تا عده فراوانی از اهل‌بیت (ع) از جمله فرزندان موسی بن جعفر (ع) و دیگر خاندان علوی با هجرت به این مناطق در بین مردم مستقر شوند.

کلباسی خاطرنشان کرد: حضرت معصومه (ع) در زمان حکومت مامون و ولایتعهدی امام هشتم از مدینه با عده‌ای از خاندان علوی و فرزندان ائمه معصومین راه دیدار برادر را در پیش گرفت ولی حوادثی در ساوه روی داد و برای حضرت معصومه (س) مشکلاتی پیش آمد.

وی با بیان اینکه حضور امام رضا (ع) در ایران زمینه رشد و تکامل اجتماعی پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) را فراهم کرد، گفت: تشرف حضرت به خراسان از نظر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در شرق اسلامی شرایطی ایجاد کرد که پیروان اهل‌بیت (ع) نیرومند شدند و حتی هنوز از نظر فکری و ایدئولوژیک این اثر باقی است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم یادآور شد: به برکت وجود این امام بزرگوار پس از شهادت ایشان شخصیت‌هایی مانند شیخ صدوق و محمد بن بابویه به تبلور و تجلی می‌رسند و کتاب‌های گرانقدری تالیف و حوزه‌هایی تاسیس می‌شود.

انتهای پیام/78003/م30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول