اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی:

43 درصد مشهد موقوفه امام رضا (ع) است

معاون امور حقوقی موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه 43 درصد مشهد موقوفه امام رضا (ع) است، گفت: در حال حاضر 85 درصد موقوفات آستان قدس رضوی دارای سند مالکیت است.

43 درصد مشهد موقوفه امام رضا (ع) است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری ظهر امروز در نشست خبری آستان قدس رضوی اظهار کرد: وقف امر مقدسی است که از ابتکارات دین مبین اسلام به شمار می‌رود.

این مسئول تصریح کرد: انسان همیشه علاقمند به زندگی جاویدان بوده با وجود اینکه سنت الهی نیز بر این است که انسان بعد از عمر محدودی ناگزیر از دنیا می‌رود و این فقط از طریق وقف است که انسان با عمر محدود به جاودانگی می‌رسد.

اصغری افزود: در آستان قدس رضوی در حال حاضر نزدیک به 452 واقف وجود دارد که تاکنون نام‌های آنان در لیست واقفان حرم حضرت رضا (ع) نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام است، افزود: 452 واقف آستان قدس رضوی را بانوان، جوانان، سالخوردگان، روستاییان، شهریان، باسواد‌ها، مردم عامی و ... با موقوفاتی از حداقل تا حداکثر تشکیل می‌دهند.

اصغری تصریح کرد: 85 درصد‌ موقوفات آستان قدس رضوی در حال حاضر سند 6 دانگ یا مشاعی دارد و در نظر داریم باقی‌مانده موقوفات آستان قدس نیز دارای سند مالکیت شود.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی در راستای امانتداری و اینکه عواید موقوفات برابر نیاز واقفان هزینه شود با دستور تولیت آستان قدس رضوی و با تشکیل هیئتی از فضلای حوزه و دانشگاه نیات واقفان را از بیش از هزار بخشنامه استخراج کرده و بیش از 100 نیت نیز از وقفنامه‌ها استخراج شده است.

وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی سال‌ها در جهت عمل به نیات واقفان بودجه موقوفاتی را در 26 فصل تسلیم کرده و درآمد‌ها اعلام می‌شود و سپس با نظارت دقیق تفریغ بودجه شده تا به آنچه واقفان در بخشنامه‌ها ذکر کرده‌اند عمل شود.

اصغری ادامه داد: از سیاست‌های کلی آستان قدس در آینده می‌توان به شناسایی موقوفات و احیای آن، حفاظت و حراست موقوفات، ترویج سنت نبوی وقف در جامعه و نهادینه شدن فرهنگ وقف در بین اقشار جامعه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بیش از 43 درصد شهر مشهد مقدس موقوفه حضرت رضا (ع) است.

اصغری گفت: تبلیغ و ترویج احکام دینی و سیره نبوی به برکت وقف بوده و نسل جوان ما نسبت به احکام وقف بیگانه است.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استقبال از وقف بیشتر از قبل از پیروزی انقلاب بوده است، گفت: از 452 واقف در حال حاضر آستان قدس رضوی نام 166 واقف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ثبت شده است.

این مسئول با بیان اینکه حرم مطهر رضوی نخستین حرم در جهان اسلام است که به بودجه دولتی متکی نیست، گفت: آستان قدس رضوی در آینده در نظر دارد با احداث مرکز اطلا‌ع‌رسانی موقوفات در آستان قدس رضوی پاسخگوی زائران و مجاوران حضرت در بحث موقوفات باشد.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول