اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نقد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح شد

تداوم سهمیه‎بندی‌ها و افزایش قیمت‎های تدریجی بهترین راهبرد هدفمندسازی یارانه‌ها

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تداوم سهمیه‌بندی‌ها و افزایش قیمت‌های تدریجی بهترین راهبرد اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌هاست.

تداوم سهمیه‎بندی‌ها و افزایش قیمت‎های تدریجی بهترین راهبرد هدفمندسازی یارانه‌ها

مجید جلیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: هدفمندی یارانه‌ها یکی از محورهای هفت‌گانه طرح تحول اقتصادی است که علاوه بر بعد اقتصادی تاثیر سیاسی و اجتماعی نیز دارد.

وی با بیان اینکه حساسیت همگان نسبت به هدفمندسازی یارانه‌ها موید این تاثیر است، گفت: اگر این راهبرد از طرح تحول اقتصادی پیروز شود مثل این است که کل طرح موفق بوده در غیر این صورت اجرای طرح ممکن نخواهد بود.

جلیل تصریح کرد: در حالی که مقرر بود با اجرای این طرح الگوی مصرف اصلاح و از اسراف جلوگیری شود اما این امر محقق نشد.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هدفمندسازی یارانه‌ها توزیع عادلانه اجرا نشد، افزود: در حالی که همه دهک‌ها از درآمد و رفاه یکسانی برخوردار نیستند اما یارانه مساوی دریافت می‎‌کنند و مقرر شد دهک‌های پایین قدرت خریدشان بالا برود که این امر اتفاق نیفتاد چون در مقابل تورم 50 درصدی قرار گرفتند، پس شیوه باید تغییر کند.

جلیل خاطرنشان کرد: راهبرد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در دنیا موفق بوده است چون با اعمال قیمت‌های تدریجی آب، برق و گاز منابع مالی دولت تقویت شده و با توزیع این ارقام بین اقشار کم درآمد، یارانه‌ها هدفمند می‎شود.

وی اظهار کرد: البته با افزایش قیمت حامل‌های انرژی انتظار افزایش تورم از جمله گران‌شدن بنزین را شاهد خواهیم بود در نتیجه این راهبرد به تنهایی توصیه نمی‌شود اما بهتر از راهبرد مقدار و مبلغ است چون حامل‌های انرژی کنتوردار و در دست دولت است و به راحتی مقدار مصرف خانوارها تشخیص داده می‌شود.

وی بر ضرورت شناسایی خانوارهای پرمصرف‌ و جریمه آن‌ها در طرح هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: در این طرح کم مصرف‌ها تشویق می‌شوند و این اهرم بسیاری خوبی برای کنترل مصرف است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهترین راهبرد، تلفیقی از این دو موضوع است که از یک سو سهمیه‎بندی تداوم داشته باشد و از سوی دیگر قیمت‌ها تدریجی افزایش یابد.

جلیل افزود: در این راهبرد اهرم تنظیم در دست دولت است و می‌تواند سهمیه‌ها و قیمت‌ها را بر اساس مطالعات انجام‌شده آتی تغییر دهد و انتظار تورمی نیز کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/68004/ط30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول