اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صبح امروز

نخستین تعاونی مشاغل خانگی بافق در یزد آغاز به کار کرد

نخستین تعاونی مشاغل خانگی بافق با مشارکت بسیج بانوان بافق فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

نخستین تعاونی مشاغل خانگی بافق در یزد آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مدیرعامل نخستین شرکت تعاونی مشاغل خانگی بافق صبح امروز در مراسم آغاز به کار این تعاونی گفت: این تعاونی فعالیت خود را از سال 89 با صنایع تزئیناتی آغاز کرد و در سال 90 به طور رسمی و با مدرک معتبر جهانی و کشوری به ثبت رسید و به کنفرانس ملی ایران خلاق که در سال 91 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد نیز دعوت شد و با گسترده شدن فعالیت‌های این تعاونی، فاز جدید آن رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

اعظم محمدی با اشاره به انگیزه‌های خود در راه‌اندازی این تعاونی عنوان کرد: پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی ادبیات عرب و کاردانی مدیریت صنعتی برای اشتغال به ادارات زیادی مراجعه کردم اما موفق نشدم شغل مناسبی پیدا کنم به همین دلیل با تشویق و همراهی خانواده و راهنمایی‌هایی که رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صنایع دستی دنیای هنر بافق و وعده‌هایی که از سوی بعضی ادارات داده شد، جرقه راه‌اندازی ایجاد یک کارگاه هنری برای اشتغال در ذهنم ایجاد شد و این موضوع را جدی دنبال کردم.

وی با بیان اینکه البته وعده‌های برخی ادارات فقط در باغ سبز بود و هرگز عملی نشد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه امید زیادی برای دریافت وام برای آغاز فعالیت خود داشتم اما این امر محقق نشد و با تهیه سرمایه 150 هزار تومانی خودم فعالیت این تعاونی را آغاز کردم و نخستین تعاونی مشاغل خانگی با عنوان شمس درخشان را به ثبت رساندم.

محمدی با بیان اینکه این شرکت بعد از ثبت رسمی فعالیت خود را در زمینه صنایع‌دستی شهرستان که به طور عمده از محصولات درخت خرما است، ادامه داد: در ابتدا با اشتغالزایی برای چهار نفر، در بسیاری از نمایشگاه‌های شهرستان و استان شرکت کردیم.

این کارآفرینی بافقی عنوان کرد: وجود نخیلات در شهرستان بافق و ذوق و علاقه فعالان این تعاونی باعث گرایش این تعاونی به صنایع‌دستی که به طور عمده از شاخ و برگ خرما و چوب و تنه درختان است، شد.

مدیرعامل تعاونی شمس درخشان با اشاره به برگزاری سه دوره هنری توسط این تعاونی و ارائه مهارت‌های هتری و متناسب با مشاغل خانگی به بیش از 50 نفر برای آمادگی و ورود به بازار کار یادآور شد: این تعاونی از سوی اداره تعاون، تعاونگر نمونه شناخته شد.

وی با اشاره به صنایع‌دستی بافق همچون بادبزن، کلاه، حصیر، جارو و پادری و انواع ریسمان تصریح کرد: صنایع‌دستی بافق که روزگاری جزو ملزومات منازل این شهر بوده اکنون هنر دست هنرمندان است.

محمدی عنوان کرد: آشنایی با سایر فعالان عرصه صنایع‌دستی و هنر همچنین مشکلات و راهکارهایشان، آشنایی با سلیقه مصرف کنندگان و شناخت محصولات پرطرفدار، ارائه طرح‌های مختلف از سوی بازدید کنندگان و مشتریان از جمله دستاوردهای این نمایشگاه‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: افتخار من و همکارانم این است که می‌توانیم احیا کننده صنایع‌دستی شهرستان بافق و ارائه آن به بازارهای داخلی و خارجی باشیم.

محمدی همچنین با اشاره به همراهی و کمک بسیج خواهران شهرستان بافق و همکاری فرماندهی حوزه مقاومت در راهنمایی و مشاوره و دریافت وام اشتغالزایی عنوان کرد: فعالیت‌های بسیج نه تنها در مسائل دفاعی و عقیدتی بلکه در موضوعات اقتصادی نیز موثر بوده است و در دوام این شرکت تعاونی تاثیر بسزایی داشته است.

محمدی اظهار داشت: با وجود اینکه این شرکت دستاوردهای خوبی داشته با مشکلات زیادی نیز دست و پنجه نرم می‌کند که از آن جمله می‌توان به وجود کالاهای مشابه چینی با کیفیتی پایین اما ظاهری فریبنده اشاره کرد.

این تعاونگر نمونه، وجود مکان مناسب برای فعالیت هنرمندان این تعاونی و فضایی برای فروش محصولات و نبود بازارچه‌های فروش صنایع‌دستی در سطح شهرستان و استان را از عمده‌ترین نیازهای این تعاونی عنوان کرد و گفت: هزینه‌های بالا برای اجاره مکان با توجه به مناسب بودن قیمت اجناس و تبصره و قوانین نامتناسب با مشاغل خانگی باعث کاهش فعالیت‌ها می‌شود.

محمدی، داشتن بسته‌بندی مناسب برای صنایع‌دستی به منظور ارائه به بازارهای داخلی و خارجی را در این امر مفید دانست و خواستار حمایت بیشتر دولت و ارگان‌های دولتی از تعاونی‌های مشاغل خانگی و صنایع‌دستی داخلی و هنرمندان شد.

انتهای پیام/2464/م40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول