اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اجلاسیه 10 هزار افلاکی خاکی/8

اروند و خاطره جاودان خط‌شکنان شب‌شکن

حال و هوای نیروهای غواص چیز دیگری است،انگار این آخرین دعای توسلی است که می‌خوانند و چند شبی بیشتر به لحظه موعود نمانده است، آن‌ها می‌دانند که احتمال بازگشتشان نسبت به نیروهای دیگر بسیار ضعیف‌تر است.

اروند و خاطره جاودان خط‌شکنان شب‌شکن

به گزارش خبرنگار بخش دفاع مقدس خبرگزاری فارس از ساری، عملیات والفجر هشت گفتنی‌های بسیاری دارد و از آن جمله گفتنی‌ها، نقش استان مازندران در این عملیات است.

فتح فاو از آن دست عملیات‌هایی بود که لشکر ویژه 25 کربلا نقشی اساسی و محوری را در آن ایفا کرد و بسیاری از صحنه‌ها و لحظات سخت این عملیات و نبردهای 70 روزه آن با رشادت و دلیری غواصان و نیروهای دریادل این لشکر پرتوان، همراه بود و افتخار نصب پرچم حرم مطهر امام رضا (ع) بر گلدسته‌های مسجد فاو از سوی فرماندهی سپاه پاسداران به فرمانده لشکر ویژه 25 کربلا، سردار مرتضی قربانی واگذار شد.

در ادامه به اهم اقداماتی که توسط لشکر ویژه 25 کربلا و مهندسی رزمی جهاد مازندران قبل از عملیات والفجر هشت انجام گرفت به اجمال اشاره می‌شود.

*  دریافت مأموریت

حدود پنج ماه قبل از عملیات، مأموریت استقرار در منطقه عمومی رأس البیشه، از سوی قرارگاه کربلا به فرمانده وقت لشکر ویژه 25 کربلا ابلاغ شد.

* شورهای ستادی:

فرمانده وقت لشکر ویژه 25 کربلا، پس از دریافت مأموریت با برگزاری شورهای ستادی در سطح لشکر با در نظر گرفتن مسئله طبقه‌بندی، تدابیر خود را ابلاغ و با تشکیل گروه‌های کاری ذیل اقدامات اولیه خود را برای حفظ آمادگی شروع کرد.

* فعالیت‌ها و اقدامات ضروری قبل از عملیات والفجر 8

الف) فعالیت‌های اطلاعاتی در منطقه مسوولیتی لشکر ویژه 25 کربلا

1 ـ شناسایی و معبرزنی به صورت مداوم و دقیق با رعایت کامل اصول حفاظتی.

2ـ بررسی منطقه از نظر وضعیت جوی، زمین، رودخانه اروند (تعداد و زمان‌های جزر و مد، سرعت و شدت آب و…)

3ـ دست‌یابی به اطلاعات پیرامون وضعیت گسترش و توانایی‌های دشمن در منطقه (تهیه و تکمیل برآورد اطلاعاتی)

ب) فعالیت‌های مهندسی رزمی لشکر ویژه 25 کربلا در منطقه عملیاتی

1ـ انسداد برخی از نهرهای فرعی به منظور بهره‌برداری صحیح از زمین.

2ـ احداث جاده‌های عمود بر خط تماس به منظور امداد رسانی در زمان عملیات.

3ـ احداث چندین اسکله کوچک دریایی بر روی نهرهای اصلی برای پشتیبانی عملیات.

ج) فعالیت‌های حفاظتی لشکر ویژه 25 کربلا در منطقه عملیاتی

1ـ عدم تغییر وضعیت ظاهری منطقه و بهره‌مندی از اصل اختفاء و پوشش تغییرات از دید دشمن.

2ـ جلوگیری از تردد خودرویی نفرات در روز در محورهای عملیاتی.

3ـ حضور پرسنل در منطقه با پوشش نیروهای ژاندارمری.

4ـ استفاده از سلاح‌های سازمانی ژاندارمری در شلیک‌ها و...

5ـ ممنوعیت ظاهر شدن با لباس غواصی، جلوگیری از تجمع نیروها، عدم تردد با خودروهای سپاه، لغو مرخصی‌ها، کنترل نامه نگار و نظارت در ارسال نامه‌ها، کنترل دقیق مجروحین و مصدومین هنگام انتقال آن‌ها به بیمارستان‌های عقبه.

6ـ تخلیه کامل نیروهای بومی و محلی منطقه.

7ـ جا به جایی نیرو و انتقال امکانات با رعایت کامل اصول حفاظتی (با استفاده از تانکرهای خالی آب، خودروهای سنگین مهندسی، کامیون‌ها و کمپرسی ها، استفاده از مسیرهای انحرافی)

د) فعالیت‌های مخابراتی لشکر ویژه 25 کربلا در منطقه عملیاتی

به منظور رفع هر گونه امکان شنود و عدم کشف حضور نیروها و یگان‌های سپاه پاسداران در منطقه، تا قبل از خواندن رمز عملیات، هیچ گونه پیام رادیویی ارسال نشد و تمامی مکالمات و ارتباطات از طریق تلفن صحرایی و پیک انجام می شد.

ه ـ فعالیت‌های آموزشی لشکر ویژه 25 کربلا

1ـ آموزش غواصی:

از آن‌جایی که دستیابی به اهداف مورد نظر لشکر و عبور از آب‌های خروشان و متلاطم اروند، بسیار سخت به نظر می‌رسید، پایه و اساس برنامه‌ریزی آموزش، حول محور غواصی و انتخاب افراد و تربیت نیروهای کارآمد، مقاوم و شهادت طلب بود. 

بنابراین در ابتدای امر، این آموزش در پادگان لشکر 25 کربلا واقع در هفت تپه و در رودخانه‌ در انجام گرفت که از بین افراد، بهترین نفرات انتخاب و به ساحل بهمنشیر در چویبده انتقال داده شدند. این افراد دو ماه به صورت شبانه‌روزی در شرایط آب و هوایی متفاوت و با تجهیزات کامل، آموزش دیده و با فنون رزم در آب و گذر از موانع آبی و حمله به ساحل و انهدام سنگرها، نفرات و تجهیزات دشمن آشنا و به حد آمادگی مطلوبی رسیدند.

2ـ آموزش نبرد در جنگل(نخلستان):

مرحله‌ دوم آموزش،افزایش آمادگی نیروها برای نبرد در جنگل(نخلستان) و بوته‌زار بود که در منطقه به عنوان مانع محسوب می‌شد،به همین منظور نخلستان‌های اطراف چویبده و بهمنشیر برای انجام این تمرینات انتخاب شد.

3ـ آموزش جنگ شهری:

مرحله سوم آموزش، آموزش افراد در شرایط رزم در شهر و مناطق ساختمانی بود که در این راستا نیروهای موج دوم و سوم لشکر که برای این رزم انتخاب شده بودند،در شهر آبادان و نقاط مسکونی دیگر آموزش دیده و تمرینات صامت و رزمی را به منظور رسیدن به آمادگی لازم انجام دادند.

و ـ سازمان رزم لشکر ویژه 25 کربلا در عملیات والفجر هشت

الف) تیپ یکم پیاده، شامل گردان‌های یکم و دوم امام حسین(ع)، گردان‌های یکم و دوم امام محمد باقر(ع)،گردان‌های یکم و دوم مالک اشتر(س)، گروهان ویژه ضربت، گروهان ویژه غواص، گروهان ادوات و ضد زره، آتشبار پدافند هوایی و دسته زرهی.

ب) تیپ دوم پیاده شامل گردان‌های یکم و دوم یا رسول الله (ص)، گردان‌های یکم و دوم حمزه سید الشهداء(ع)، گردان مسلم ابن عقیل (س)، گردان صاحب الزمان (عج)، گروهان ویژه غواص، گروهان ویژه ضربت، ‌گروهان ادوات و ضد زره، آتشبار پدافند هوایی،دسته زرهی.

ت) تیپ سوم پیاده شامل گردان‌های سیف الله، جندالله و روح الله.

ج) تیپ زرهی شامل گردان تانک، گردان سوار زرهی،‌گردان مکانیزه.

د) عده‌های لشکری شامل گردان توپخانه صحرایی، تیپ شهدای الحدید(ادوات)، گردان پدافند هوایی، گردان مهندسی رزمی، گردان تخریب، گردان بهداری، گردان مخابرات،گردان قرارگاه، گردان تعاون، یگان دریایی، آماد و پشتیبانی و سایر رده‌های ستادی لشکر ویژه 25 کربلا.

انتهای پیام/86020/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول