اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار اراک:

تعیین تکلیف پروژه‌های مشکل‌دار اولویت شهرداری اراک است

شهردار اراک تعیین تکلیف پروژه‌های مشکل‌دار را اولویت مهم شهرداری عنوان کرد.

تعیین تکلیف پروژه‌های مشکل‌دار اولویت شهرداری اراک است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمد ابراهیم عباسی در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح عملکرد 50 روزه شهرداری گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های شهرداری تعیین تکلیف پروژه‌های مشکل‌دار است که در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: برای اجرای برنامه‌های پیشنهادی شهرداری باید در ابتدا سازمانی متناسب با طرح‌ها و برنامه‌ها ایجاد می‌کردیم که در نخستین گام نیروهای توانمند داخل شهرداری شناسایی و سازماندهی نیروها در شهرداری انجام شد و افراد متناسب با توانمندی‌هایشان در سمت‌های مختلف سازمان منصوب و احکام جدید را دریافت کردند.

شهردار اراک با اشاره به پروژه احداث پارکینگ طبقاتی در محل ساختمان قدیم شهرداری، ابزار داشت: این پروژه حدود 10 سال پیش کلید خورده و چندین قرارداد مشارکت و پیمانکاری برای اجرای این طرح بسته شده که به دلیل مشکلاتی اجرایی نشده و تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

عباسی افزود: تغییر در قرارداد و نقشه‌های این طرح، باعث تعلل در اجرای پروژه مذکور شده بود که خوشبختانه با پیگیری شورای اسلامی و شهرداری اراک، ادامه کار در دستور کار قرار گرفته و پروانه ساختمانی این پروژه در 18 آذر ماه صادر و ابلاغ شده است.

به گفته وی در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای اسلامی و پیمانکار پروژه، پروانه سرمایه‌گذار، نقشه‌ها و طرح‌ها به تایید شهرداری رسید و پیمانکار موظف به اتمام عملیات اجرایی پروژه مذکور طی بازه زمانی 26 ماه شد.

* طرح جداسازی پسماندهای خشک از مبداء از ابتدای ماه جاری

شهردار اراک در ادامه از اجرای طرح جدا سازی پسماندهای خشک از مبداء از ابتدای ماه جاری خبر داد و خاطر نشان ساخت: اختلاف نظرهایی بین مدیریت سازمان پسماند شهرداری اراک با پیمانکار این طرح وجود داشت که این اختلافات مرتفع شده و اجرای طرح جدا سازی و تفکیک پسماندهای خشک از مبداء در سطح شهر اراک اجرا شد.

عباسی با بیان اینکه این طرح سال گذشته به صورت پایلوت بین یک هزار خانوار اجرا و نواقص و مشکلات آن برطرف شده است، اظهار داشت: در این طرح بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده هر هفته کیسه‌های تفکیک پسماندهای خشک درب منازل همشهریان تحویل داده می‌شود و در هفته بعد در همان روز کیسه‌ها جمع‌آوری خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه شهرک خودرو گفت: احداث شهرک خودرو در راستای ساماندهی مشاغل مزاحم و اصناف مرتبط با خودرو در دستور کار قرار گرفت که به دلیل نداشتن نقشه و سایت اجرای آن با کندی پیش می‌رفت، که هفته گذشته به منظور تصویب به کمیسیون ماده پنج ارسال شد و در صورت تصویب کار اجرایی احداث و ساخت این شهرک در دستور کار شهرداری قرار خواهد گرفت.

*بهره‌برداری از 5 تقاطع غیر هم‌سطح در سوم خردادماه

شهردار اراک در مورد عدم پیشرفت عمرانی پنج تقاطع غیر هم‌سطح شهر نیز گفت: پیمانکار پروژه‌های مذکور بر اساس قرارداد بسته شده در بهمن سال گذشته موظف به اجرای پروژه‌ها به مدت 11 ماه بود و بر اساس آن قرارداد کار احداث پروژه‌ها باید تا پایان آبان ماه به اتمام می‌رسید که بنا به دلایلی این امر میسر نشد و در پایان آبان ماه میانگین پیشرفت پروژه‌ها تنها 60 درصد بود.

عباسی خاطر نشان کرد: در جلسات برگزار شده با حضور استاندار، معاون عمرانی، رئیس شورای شهر و پیمانکار پروژه‌ها، زمان‌بندی جدیدی برای اتمام کار پروژه‌ها به تصویب رسید و مقرر شد تا اول خرداد ماه سال آینده تمامی پروژه‌ها اتمام و در سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در قرارداد پیمانکار پروژه‌ها با شهرداری اراک مقرر بوده که شهرداری 20 درصد از مبلغ اجرای پروژه‌های مذکور را به صورت نقدی  و 80 درصد را از املاک شهرداری پرداخت کند که تاکنون 44 درصد از مبلغ قرارداد به صورت نقدی به پیمانکار پرداخت شده و شهرداری در چندین مرحله املاک خود را به مزایده گذاشته که متاسفانه پیمانکار پروژه (شرکت آبادراهان) در مزایده‌ها شرکت نکرده و پیمانکار کوتاهی کرده است.

به گفته وی پیمانکار برای اخذ مابقی قرارداد خود می‌تواند در مزایده اخیر املاک شهرداری که 15 ماه جاری برگزار می‌شود، شرکت کند.

شهردار اراک بیان کرد: بهره‌برداری زود هنگام پروژه‌های تقاطع میدان فراهان و زیرگذر تقاطع غیر هم‌سطح شهید نظامعلی فتحی (تقاطع بلوار مهارت- کشاورز) و تکمیل نشدن دیوارهای حائل طرفین، تکمیل سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی، اجرای سیستم روشنایی و... باعث ایجاد مشکلاتی شده است که با هماهنگی به عمل آمده در راستای تکمیل عملیات عمرانی باقی مانده تقاطع غیر هم‌سطح بلوار مهارت- کشاورز تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

* انجام مطالعه خطوط ریلی در اراک

وی در بخش دیگری از سخنان خود از انجام مطالعه خطوط ریلی در اراک خبر داد و افزود: شهرداری اراک با دعوت از مشاوران در راستای انجام مطالعات مربوط به طرح ایجاد خط ریلی در شهر اراک در نظر دارد تا با کارشناسی‌های لازم در بحث حمل و نقل ریلی همانند مترو و تراموا و منو ریل در آینده‌ای نزدیک گامی موثر در حل مسائل ترافیکی بر دارد.

شهردار اراک یکی دیگر از اقدامات و برنامه‌های شهرداری اراک را اصلاح بافت‌های فرسوده عنوان کرد و اظهار داشت: در راستای تحقق این مهم بازسازی و نوسازی خیابان شهید فردین‌پور و رودکی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: مجوز پروژه نوسازی طرح پیشگام شهید فردین‌پور در محدوده بافت مرکزی شهر اراک در کمیسیون ماده 5 تصویب شده و در هفته آتی طرح تملک املاک این پروژه آغاز می‌شود.

شهردار اراک ادامه داد: از مالکان واقع در این طرح نیز خواسته شده تا در راستای نوسازی به صورت مشارکتی و یا با فروش املاک خود به شهرداری، همکاری لازم را به عمل آورند.

* اجرای طرح‌های تشویقی برای بازسازی بافت‌های فرسوده

عباسی از اجرای طرح‌های تشویقی برای بازسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و بیان کرد: در نظر گرفتن تخفیفات عوارض پروانه ساختمانی، کمک به طراحی نقشه‌های محله‌ها، کمک به صدور اسناد و دادن امتیازهایی ویژه برای تجمیع از جمله طرح‌های تشویقی برای مشارکت و همکاری مالکین است.

* بهره‌برداری از پارکینگ طبقاتی میدان شورا اراک همزمان با دهه فجر

شهردار اراک در ادامه از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی پروژه پارکینگ طبقاتی خاتم در میدان شورای اراک خبر داد و اظهار داشت: تنها مشکل این پروژه بحث برق آن است که پیش‌بینی می‌شود با حل این مشکل شاهد بهره‌برداری از آن در دهه مبارک فجر باشیم.

عباسی از باز شدن حساب‌های بلوکه شده شهرداری توسط دارایی خبر داد و بیان کرد: بر اساس قانون مصوب سال 82 سازمان‌های تابعه شهرداری از مالیات معاف نبوده و باید هر ساله مالیات پرداخت می‌کردند که متاسفانه این امر توسط شهرداری جدی گرفته نشده و در سال 89 بر اساس این قانون میزان بدهی سازمان‌ها اعلام می‌شود که باز هم به دلیل جدی نگرفتن این امر، جریمه نیز بر مبلغ اعمال شده است.

وی از بدهی 44 میلیارد تومانی سازمان‌های شهرداری به دارایی خبر داد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده و پرداخت مالیات سال گذشته حساب‌های شهرداری بازگشایی شده و اقداماتی برای کسر و یا حذف مالیات در حال پیگیری است.

* نه تعدیل نیرو کرده‌ایم و نه با تعدیل نیرو می‌توان بدهی‌ها را پرداخت کرد

شهردار اراک با رد شایعات تعدیل نیرو در شهرداری اظهار داشت: نه تعدیل نیرو کرده‌ایم و نه با تعدیل نیرو می‌توان بدهی‌ها را پرداخت کرد، ولی می‌توان با استفاده بهینه از نیروها بهره‌وری را بالا برد.

شهردار اراک در پاسخ به علت افزایش خودسرانه و عدم نظارت بر افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها در مسیرهای 400 تومانی به 500 تومان از اجرای طرح تاکسی‌متر در سطح شهر خبر داد و گفت:  با راه‌اندازی سامانه تاکسی‌متر و ارائه کارت شهروندی مشکل نبود پول خرد و افزایش کرایه‌ها حل خواهد شد.

* طرح تاکسی‌متر در مسیر دروازه تهران به دانشگاه آزاد اجرا شد

وی افزود: طرح تاکسی‌متر در مسیر دروازه تهران به دانشگاه آزاد اجرا شده و برای اجرای این طرح در سطح شهر نیاز به تجهیز تمام تاکسی‌ها به تاکسی‌متر است که برخی از تاکسی‌ها توان خرید تاکسی‌متر را ندارند.

به گفته وی برای تامین هزینه 2 میلیون و 500 تومانی خرید تاکسی‌متر اقداماتی برای اعطای وام از طریق بانک‌ها شده است.

* مردم منازل خود را می‌سازند سپس شهرداری خیابان احداث می‌کند

شهردار اراک در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حل مشکل نبود پارکینگ در خیابان شهید شیرودی (خرم) اراک عدم وجود طرح تفصیلی مدون و مشخص برای شهر را علت برخی مشکلات در شهر عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه در اراک به علت نبود طرح تفصیلی ابتدا مردم منازل خود را می‌سازند سپس شهرداری خیابان احداث می‌کند و یا برای تعریض مجبور به خرید املاک می‌شود، در صورتی که اگر شهر سازی بر اساس طرح تفصیلی صورت گیرد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

عباسی ادامه داد: متاسفانه پس از بازگشایی و تعریض خیابان شهید شیرودی بهره‌برداری مناسبی از این خیابان صورت نمی‌گیرد و اغلب کاربری‌های مسکونی به کاربری‌های اداری تبدیل شده و این خیابان با مشکل ترافیک و نبود پارکینگ مواجه شده است.

شهردار اراک با بیان اینکه اگر واحدهایی که دارای پروانه مسکونی هستند تبدیل به اداری نشوند این تراکم و ترافیک ایجاد نمی‌شود، افزود: رفع این معضل نیاز به یک همت استانی دارد تا ادارات مستقر در این خیابان به مکان‌های دیگر منتقل شوند.

* ساخت و ساز در هتل امیرکبیر را بررسی می‌کنیم

عباسی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی اعطای مجوز برای ساخت و سازهای مسکونی در مجموعه هتل امیرکبیر افزود: این موضوع در حال بررسی است و اگر پس از بررسی‌ها مشخص شود که ذره‌ای از حق مردم ضایع خواهد شد حتماً جلوگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول