اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خسارت 15 میلیارد ریالی توفان شن به باغ‌های ریگان

اگر شن‌های روان در ریگان مهار نشوند، شهرستان‌ها و استان‌های مجاور را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و خسارت به بار می‌آوردند و تاکنون 15 میلیارد ریال توفان شن به باغ‌های ریگان خسارت وارد کرده است.

خسارت 15 میلیارد ریالی توفان شن به باغ‌های ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، توفان شدید شن در ریگان همه ساله خسارات زیادی را برای کشاورزان بر جای می‌گذارد به طوری که تنها اقتصاد تک محصولی این شهرستان که خرما است همه ساله خسارات زیادی می‌بیند.

هجوم شن‌های روان به سمت باغ‌ها و مزارع

در پی وزش توفان‌های شدید شن در فصل زمستان در ریگان هجوم شن‌های روان به باغ‌ها بیشتر می‌شود به طوری که کشاورزان به مرگ تدریجی یاران دیرین خود اندوهگین هستند.

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در شهرستان ریگان بیش از 10 هزار بهره‌بردار کشاورزی وجود دارد که از طریق محصول خرما ارتزاق می‌کنند.

وی افزود: عمده‌ترین محصول این شهرستان خرماست که طی سال‌های گذشته این محصول دچار خسارات شدیدی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان بیان داشت: شن‌های روان با توجه به فرسایش بادی و خاکی در حال هجوم به سمت باغ‌ها و نخیلات ریگان است.

10 درصد اراضی کشاورزی و آبادی‌های ریگان در معرض شن‌های روان

جلالی افزود: 10 درصد از اراضی کشاورزی و آبادی‌ها در مجموع 30 آبادی دچار هجوم شن‌های روان هستند که این روستاها در مسیر شن‌های روان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی ریگان که بیشترین آنها نخیلات است همه ساله بیش از 15 میلیارد ریال خسارت وارد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از هجوم شن‌های روان در بالادست این مزارع احداث باد شکن‌ها از ضروریات است، خاطر نشان کرد: اجرای طرح بین‌المللی جف در این شهرستان در حال اجراست که با اجرای آن از خسارات به این باغات و مزارع جلوگیری می‌شود.

مهار شن‌های روان اعتبار ملی و بین‌المللی می‌خواهد

فرماندار ریگان هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس ابراز داشت: با توجه به اینکه دشت‌های بالادست شهرستان ریگان بر اثر تخریب جنگل‌ها و مزارع تحت تاثیر فرسایش خاکی و بادی قرار دارند و این امر سبب هجوم شن‌های روان به باغ‌ها و نخیلات شده است.

مجید اعتمادی افزود: همه ساله در زمینه هجوم شن‌های روان اعتباراتی در زمینه منابع طبیعی اختصاص می‌یابد که جوابگو نیست.

مهار شن‌های روان نیازمند اعتبار ملی و بین المللی

وی بیان داشت: بیشترین خسارات در منطقه ده‌رضا، رستم‌آباد، علی‌چارک، ملک‌آباد و شیرآباد است که طرح مطالعاتی این روستاها انجام و طرح جف در این مناطق در حال اجراست.

فرماندار ریگان گفت: بحث شن‌های روان اگر در شرق استان کرمان و در ریگان برطرف نشود به طبع آن شهرستان‌ها و استان‌های مجاور را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اعتمادی با تقدیر از اقدامات منابع طبیعی طی این چند سال در ریگان گفت: این اداره اقدامات مؤثری در زمینه مهار شن‌های روان انجام داده است، اما نیاز به اعتبارات ملی و بین‌المللی دارد.

===============

گزارش از موسی ملائیان

===============

انتهای پیام/80014/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول