اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان خبر داد

1.3 مترمربع فضای کتابخانه‌ای سهم هر 100 کردستانی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: سرانه فضای کتابخانه‌ای در کردستان به ازای هر 100 نفر 1.3 مترمربع است که باید توسعه یابد.

1.3 مترمربع فضای کتابخانه‌ای سهم هر 100 کردستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، اسماعیل احمدی شنبه‌شب در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی قروه در فرمانداری این شهرستان، اظهار داشت: زیربنای کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی در استان کردستان در حدود 25 هزار مترمربع است، که از این میزان 19 هزار و 500 مترمربع به کتابخانه‌های نهادی و 6 هزار مترمربع آن به کتابخانه‌های مشارکتی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه فضای کتابخانه‌های عمومی در کشور 4 مترمربع برای هر 100 نفر است، افزود: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 میانگین سرانه فضای کتابخانه‌ای باید به هشت مترمربع برسد.

احمدی بیان کرد: بر اساس این سند شاخص اعضای کتابخانه‌های عمومی باید به 35 درصد از جمعیت برسد در حالی که هم‌اکنون این شاخص در کردستان نزدیک به چهار درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1404 تعداد کتب موجود در کتابخانه‌های استان باید به 6 میلیون جلد برسد که رویکرد مردمی در اهدای کتاب می‌تواند فرصتی بی‌نظیر در این زمینه باشد.

به گفته احمدی، از جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری استان کردستان بیش از 36 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند که 2 هزار و 925 نفر از آنان اعضای جدید هستند.

احمدی با اشاره به اینکه در افق 1404 باید 35 درصد از جمعیت کشور و به تبع آن استان کردستان عضو کتابخانه‌های عمومی باشند، اعلام کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها 2.5 درصد از جمعیت استان کردستان در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند.

وی مجموع نسخه‌های کتاب موجود در کتابخانه‌های استان کردستان را 700 هزار جلد عنوان و اضافه کرد: بر اساس چشم‌انداز 1404 باید به ازای هر یک نفر از جمعیت استان چهار جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت: در سال‌جاری 35 هزار و 283 جلد کتاب در استان به امانت داده شده است که تعداد مراجعین به این اماکن 65 هزار و 467 نفر بوده است.

احمدی افزود: همچنین در سال‌جاری 3 هزار و 940 جلد کتاب به منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان افزوده شده است.

وی با تاکید بر لزوم ورود خیرین در بخش ساخت و ساز کتابخانه‌های عمومی و اهدای کتاب، گفت: تمهیدات لازم برای تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در کردستان فراهم شده است که انتظار می‌رود تا پایان امسال این انجمن آغاز به کار کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گسترش مطالعه مفید و کتابخوان کردن مردم را نیازمند جذابیت بخشیدن به برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: جذابیت بخشیدن و گسترش برنامه‌های فرهنگی در راستای کشیدن اقشار مختلف جامعه به میدان مطالعه نیازمند اعتبار و کمک مالی ویژه است.

وی گفت: در حال حاضر 41 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان فعال است که از این تعداد 15 باب روستایی و بقیه شهری هستند.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، در حال حاضر بیش از 5 هزار کردستانی در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور عضویت دارند.

احمدی با اشاره به اینکه شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور دارای قابلیت‌های متنوعی است، افزود: امکان جستجوی منابع در بانک کتاب با بیش از 400 هزار عنوان، مشاوره کتاب با درخواست منابع از مشاور در موضوعات متنوع و مطالعه، تورق و جستجو در متن کتاب‌های الکترونیکی برخی این این قابلیت‌هاست.

وی با بیان اینکه مسئولان و مردم باید کتابخوانی و مطالعه را به عنوان یک نیاز مورد توجه قرار دهند افزود: همه باید تلاش کنند که این مقوله مهم به عنوان یک فرهنگ در جامعه ریشه پیدا کند.

احمدی با اشاره به اینکه آگاهی‌بخشی و ارتباط‌گیری مناسب با مخاطب، عاملی مهم در روی آوردن افراد به فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، گفت: رقبای کتاب در عصر حاضر موجب مهجور ماندن آن شده‌اند، اما با این وجود هنوز بسیاری از نخبگان همچنان بر استفاده از کتاب اصرار دارند.

وی با تاکید بر خارج‌ کردن کتاب از یک عنوان فرمایشی و ویترینی و فراگیر کردن فرهنگ مطالعه، اظهار داشت: در حال حاضر بی‌توجهی به جای گرفتن کتاب در سبد خانوار مختص افراد بی‌سواد نیست و بسیاری از تحصیل‌کردگان نیز نسبت به آن بی‌توجه هستند.

این مسئول با اشاره به ضرورت‌های توسعه مطالعه در جامعه، گفت: موانع کتابخوانی و علل کتاب‌گریزی باید به صورت جدی در مجامع دانشگاهی، فرهنگی و مذهبی آسیب‌شناسی شود.

وی در پایان افزود: بخشی از این موانع بومی است که باید با بررسی دقیق آن به عنوان نقشه راه شهرستان و منطقه در راستای توسعه فرهنگ مطالعه مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/79009/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول