اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

عوارض کاهش آب دریاچه ارومیه باقی ماندن اراضی غیرقابل کشت است

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی به عوارض کاهش آب دریاچه ارومیه و باقی ماندن اراضی غیر قابل کشت، شوری آب چاه‌ها و تقلیل کیفیت خاک ناشی از پسرفت آب دریاچه گفت: جایگزینی باغات و کشت گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی از راهکارهای پیشنهاد شده است.

عوارض کاهش آب دریاچه ارومیه باقی ماندن اراضی غیرقابل کشت است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: توسعه آبیاری تحت فشار، افزایش بهره‌وری منابع و تولید در راستای تحقق اهداف توسعه بخش کشاورزی سه محور عمده فعالیت‌های بخش کشاورزی را تشکیل داده است.

وی افزود: ارتقای راندمان آبیاری مدرن، بهینه‌سازی مصرف آب، ایجاد تغییرات اساسی در شیوه آبیاری و توسعه آبیاری تحت فشار در سطح باغات و مزارع، برای افزایش بهره‌وری منابع تولید، جزو بهترین و پیشرفته‌ترین روش‌های ممکن محسوب می‌شود.

محمدیان با اشاره به آثار آبیاری قطره‌ای به عنوان یکی از روش‌های پیشرفته و تکامل یافته آبیاری ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف آب، عدم نیاز به تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول و سهولت در انجام عملیات زراعی، قابلیت استفاده در تمام گیاهان، کنترل فرسایش خاک و رواناب سطحی از مهم‌ترین مزایای بکارگیری این روش است.

وی جلوگیری از سله‌بندی و حفظ پوکی خاک، عدم نیاز به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی، امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی، سمپاشی و پخش یکنواخت آنها و عدم نیاز به نیروی کار زیاد به دلیل ثبات اجزای سیستم و از مزایای بکارگیری روش آبیاری تحت فشار است.

رئیس جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: در شرایط آب و هوایی کشور و استان، مشکل اصلی در راه افزایش تولید محصولات کشاورزی، محدودیت منابع آبی است و از آنجا که آب از مهم‌ترین عوامل تولید محصولات کشاورزی بوده و در بیشتر مناطق استان به عنوان محدود کننده‌ترین عامل توسعه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین و کاراترین روش‌های افزایش بهره‌وری منابع آب در کشاورزی، می‌توان به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری تاکید کرد.

رئیس جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت مهار آب‌های سطحی، لایروبی قنوات، تغذیه مصنوعی، پخش سیلاب و بازسازی چشمه‌ها که به نحو قابل توجهی در مهار آب‌های سطحی مؤثر است، گفت: تجارب حاصل از پیشینه کشاورزی و اجرای طرح توسعه این بخش، حاکی از آن است که افزایش بازده آبیاری و استفاده بهینه از آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که بخشی از آن، فراتر از چارچوب وظایف و مسئولیت‌های یک دستگاه اجرایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در صورتیکه اگر این امر توسط بانک‌ها و منابع اعتباری از بهره‌برداران، در توسعه آبیاری تحت فشار حمایت جدی صورت نگیرد، طرح‌های توسعه تدوین یافته با کندی مواجه و در صورت عدم تحقق توسعه سدها و مخازن آبی قابل اجرا در زمان پیش‌بینی شده، در فصول پرباران بخش قابل ملاحظه‌ای از آبهای جاری و روان آب‌های فصلی از دسترس خارج و غیرقابل مدیریت در توسعه بخش کشاورزی خواهد بود.

محمدیان با اشاره به عوارض کاهش آب دریاچه ارومیه و باقی ماندن اراضی غیر قابل کشت، شوری آب چاهها و تقلیل کیفیّت خاک ناشی از پسرفت آب دریاچه گفت: جایگزینی باغات و کشت گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی از راهکارهای پیشنهاد شده به بهره‌برداران در کنار توسعه فرهنگ استفاده بهینه از منابع تولید بشمار می آید.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی که در بخش آب با آن روبرو هستیم سوء مدیریت مصرف منابع آبی در دسترس است، افزود: پیش از وقوع بحران کمبود آب می‌توان به آن پرداخته و با برنامه‌ریزی منطقی و کارشناسی آن را کنترل کرد.

محمدیان راهکار پیشگیری از بحران کمبود آب آبیاری را در مدیریت صحیح و یکپارچه منابع آب عنوان کرد.

وی گفت: بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از ملزومات کاهش مصرف آب کشاورزی است و برای بهینه‌سازی مصرف آب در سال‌های گذشته بیش از 48 هزار هکتار از مزارع و باغات آذربایجان‌شرقی با کمک دولتی به سیستم‌های آبیاری تحت فشار( سیستم‌های مختلف) تجهیز شده‌اند.

محمدیان افزایش راندمان آبیاری و صرفه‌جویی واقعی در منابع محدود آب را از برنامه‌های مهم سازمان عنوان کرد و گفت: با افزایش راندمان آبیاری با صرفه‌جویی واقعی در مصرف آب و استفاده بهینه از آن، میزان تولید محصول بیشتر خواهد شد و نهایتاً بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد تولیدکنندگان بخش افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تغییرات اقلیمی باعث کاهش منابع آب استان شده که اگر بر مصرف آن مدیریت نشود، بخش کشاورزی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، افزود: برای مقابله با هدر رفت آب در بخش کشاورزی، باید با تامین اعتبار شرایط لازم برای آبیاری تحت فشار در مزارع ایجاد شود و علاوه بر آن باید به نحوی اقدام شود تا مقادیر آب مشخصی در اختیار کشاورزان قرار گیرد و مازاد بر مصرف آب نیز مشمول جریمه شود.

وی افزود: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری،‌ انجام آبخیزداری در حوضه‌های آبریز، مشارکت نهادهای اجتماعی، انجام آبیاری شبانه در اراضی پایاب چاه‌های کشاورزی از جمله راهکارهای خارج شدن از بحران آب هستند.

محمدیان خاطر نشان کرد: یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که با محدودیت‌های آبی مواجه شده‌اند.

وی افزود: در طول دو سال گذشته با تامین اعتبارات ملی از محل شورای عالی آب، با لوله‌گذاری پایاب چاه‌ها در سطح 8 هزار هکتار آبیاری تحت فشار به اجرا درآمده است.

محمدیان اضافه کرد: مقدار آب زیرزمینی مورد مصرف در بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی یک میلیارد و 30 میلیون مترمکعب است که با تجمیع آب‌های سطحی به میزان یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب، میزان آب استحصالی در بخش کشاورزی استان در حدود 2 میلیارد و 430 میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول