اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد

وجود 127 هزار موقوفه در کشور

معاون فرهنگی اجتماعی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: 127 هزار موقوفه در سطح کشور وجود دارد.

وجود 127 هزار موقوفه در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز این شهر اظهار داشت: بنابر آموزه‌های اسلام، مال و اولاد در آخرت به کار انسان نیامده و نمی‌تواند در کارنامه فرد تاثیری داشته باشند.

وی با بیان اینکه تنها مالی که می‌تواند در آن دنیا به کار انسان بیاید، صدقه جاریه و وقف است، ادامه داد: آثار ماتاخری که وقف دارد حتی در مورد وصیت نیز صادق نیست چراکه وقف معامله انسان با خدا در زمان زنده بودن او است.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صدقه جایگاه ویژه‌ای در کشور پیدا کرد و این امر به یمن تبلیغات بود که مردم جایگاه این حسنه را شناختند.

این مسئول با بیان این که ائمه اطهار (ع) و علما و بزرگان توجه ویژه‌ای به وقف داشته‌اند، خاطرنشان کرد: باید همان‌گونه که در مورد صدقه کار فرهنگی و تبلیغی انجام شد برای وقف نیز کار تبیینی انجام شود چراکه صدقه تنها در یک برگ از صفحات عمر انسان ثبت می‌شود اما وقف در تمام صفحات زندگی فرد ساری و جاری است.

معاون رئیس سازمان اوقاف در ادامه بیان کرد: در دوران پهلوی به سبب آن که با مذهب ضدیت وجود داشت وقف تضعیف شد، چراکه می‌دانستند درآمدهای وقف برای تقویت دین صرف می‌شود.

وی ابراز داشت: در دوران پهلوی بخشی از موقوفات را به نام درباریان و بخشی را به بهانه اصلاحات ارضی به نام مردم سند زدند در صورتی که وقف قابل خرید و فروش، هدیه و هبه نیست.

شرفخانی با اشاره به فتوای شجاعانه حضرت امام(ره) در مورد بازگرداندن اموال وقفی، گفت: پس از پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) تاکید کردند که حکم خدا باید اجرا شود و موقوفه حتی اگر سند رسمی خورده باشد باید به وقفیت خود بازگردد.

وی افزود: تا سال 1388 متوسط وقف جدید در هر سال 198 مورد بود که با رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه این امر روند رو به رشدی داشته است.

شرفخانی اضافه کرد: در سال 1389 نزدیک به یک‌هزار وقف جدید، در سال 90، یک‌هزار و 200 مورد و در سال 91، یک‌هزار و 500 مورد وقف جدید به ثبت رسید.

وی با اشاره به این که در 9 ماهه ابتدایی سال جاری یک‌هزار و 810 مورد وقف جدید به ثبت رسیده است، ادامه داد: امروز وقف نزد مردم کم‌کم جایگاه خود را پیدا می‌کند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: مردم ما در دفاع مقدس فرزندان پاره تن خود و جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند و اگر متولیان جایگاه وقف را تبیین کنند، بذل مال به نسبت بسیار ساده‌تر است.

معاون سازمان اوقاف با بیان اینکه در عرصه‌های اجرای نیات واقفان طرح‌های جدیدی در اوقاف تعریف شده است،  ابراز داشت: در همین زمینه با کمک واقفان، 700 نفر از کسانی که بیش از 50 سال سن داشته و به سبب نداشتن تمکن مالی به مشهد مشرف نشده بودند، به این سفر زیارتی فرستاده شدند.

طرح «مهر تندرستی» در راستای ارائه خدمات درمانی به مردم دیگر موردی بود که معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه به آن اشاره و اضافه کرد: در کشور ما موقوفاتی وجود دارد که بیش از یک‌هزار سال است به مردم خدمات می‌دهد.

شرفخانی در پایان تصریح کرد: کسانی که اموال وقفی را در تصرف دارند و اجاره خود را کم می‌دهند یا حق موقوفه را نمی‌پردازند بدانند که در مکان غصبی سکونت داشته و اعمال عبادی آنان باطل است.

انتهای پیام/2448/ت40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول