اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل:

55 درصد جمعیت مددجوی اردبیل را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: در حال حاضر 55 درصد از جمعیت مددجوی زیر پوشش این کمیته در استان اردبیل را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

55 درصد جمعیت مددجوی اردبیل را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی کمیته امداد استان اردبیل، بهروز زلالی در دیدار با امام جمعه شهرستان مشگین‌شهر نقش کمیته‌ امداد را در تأمین سلامت و امنیت خانواده‌های تحت حمایت قابل درک توصیف کرد.

وی تصریح کرد: برنامه‌های عمیقی که توسط این نهاد برای خانواده‌ها اجرا می‌شود در راستای حفظ حرمت و کرامت انسانی و جلوگیری از تهدیدات فرهنگی و اجتماعی خانواده‌هاست.

زلالی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از پنج هزار خانوار در قالب 10 هزار نفر تحت حمایت کمیته‌ امداد شهرستان هستند و با توجه به اینکه بیشترین آمار زنان سرپرست خانوار در این شهرستان وجود دارد برنامه‌های فرهنگی خاصی برای این تعداد خانواده‌ها برنامه‌ریزی و در حال اجراست. این مسئول با بیان اینکه آمار زنان تحت حمایت سرپرست خانوار روز به روز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: در حال حاضر 55 درصد از جمعیت مددجوی استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی متعددی روبه‌رو هستند، بیان کرد: ضرورت ایجاب می‌کند که در راستای جلوگیری از این آسیب‌ها، فعالیت فرهنگی و مشاوره‌ا‌ی خانواده را در سطح استان به‌ ویژه شهرستان مشگین‌شهر تقویت کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد کانون فرهنگی و تربیتی کمیته‌ امداد شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با برگزاری کلاس‌های آموزشی، مشاوره‌ای و فنی و مهارتی در این کانون در صدد هستیم تا محور فعالیت امداد در شهرستان مشگین‌شهر را توانمندی خانواده‌ها از طریق فعالیت‌های فرهنگی قرار دهیم.

زلالی یادآور شد: امنیت و سلامت خانواده‌ها با تأمین نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ممکن است.

وی به توانمندی خانواده‌ها در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: با رویکرد جدید کمیته‌ امداد استعدادیابی خانواده‌ها در زمینه‌های شغلی، ارائه‌ آموزش‌های لازم و ایجاد انگیزه برای اشتغال بوده و با ارائه‌ تسهیلات زمینه‌ استقلال خانواده‌ها فراهم می‌شود.

زلالی با بیان اینکه بعد از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی نظارت بر طرح‌های ایجاد شده نیز اجرا می‌شود، افزود: نظارت‌های مکرر بر طرح‌های اجرا شده علاوه بر اینکه موجبات پایداری شغل شده بلکه سبب می‌شود تا خانواده بدون تکیه بر کمیته‌ امداد به استقلال اقتصادی دست یافته و با توانمندی از چرخه‌ امداد خارج شود.

در ادامه‌ این دیدار امام جمعه شهرستان مشگین‌شهر نیز کمیته‌ امداد را هم‌تراز با نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: کمیته‌ امداد به عنوان یکی از نهادهایی است که به موقع و با تدابیر بنیانگذار جمهوری اسلامی تأسیس شد و با عملکرد مطلوبی که ارائه داده ثابت کرده که هم‌تراز و همسو با اهداف نظام جمهوری اسلامی است.

حجت‌الاسلام غلامرضا باوقار تصریح کرد: خدماتی که کمیته‌ امداد ارائه می‌دهد دقیقاً همان خدماتی است که در آموزه‌های دینی توصیه شده است.

وی خاطر نشان کرد: خدمات کمیته‌ امداد منحصر به مرزهای ایران اسلامی نیست و این جای خرسندی است که امداد توانسته در دیگر کشورهای مسلمان حضور یافته و عرصه‌ خدمت‌رسانی را وسیع‌تر کند.

باوقار در ادامه سخنان خود اضافه کرد: هر چقدر خدمت در این نهاد مقدس باشد به مراتب سخت‌تر نیز هست.

این مسئول بیان کرد: در عرصه‌ خدمت‌رسانی و رفع نیازمندی خانواده‌ها باید به نحوی عمل کنید تا منجر به تحقیر خانواده‌ها نشود.

وی با اشاره به آیات و روایات مبنی بر اینکه برترین بنده کسانی هستند که خدمت به محرومان کرده و کرامت آنان را حفظ می‌کنند،‌ یادآور شد: تلاش برای حفظ حرمت و کرامت انسانی خانواده‌ها باید وظیفه‌ اصلی تمامی امدادگران باشد.

باوقار با اعلام اینکه بیشترین آمار طلاق مربوط به شهرستان مشگین‌شهر است، تأکید کرد: در همه حال اساس کار ما باید کار فرهنگی باشد و در این خصوص کمیته‌ امداد فعالیت‌های بسیار مطلوب و شایسته‌ای را برنامه‌ریزی کرده است.

کمیته امداد دانش‌محور حرکت می‌کند

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: حرکت امداد در کشور به صورت دانش‌محور است به گونه‌ای که بیشتر خدمات بدون حضور مراجعان و به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

بهروز زلالی اظهار داشت: متولی فقرزدایی در کشور تنها کمیته امداد نیست و بایستی در این راستا تمامی دستگاه‌های اجرایی با این نهاد همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی با اعلام اینکه در سطح استان و شهرستان‌ها سعی می‌کنیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود خدمات مطلوب و شایسته‌ای را ارائه کنیم، افزود: در حال حاضر بیش از 30 هزار خانوار تحت حمایت امداد هستند که بالای پنج هزار خانوار از این تعداد را خانواده‌های تحت حمایت شهرستان مشگین‌شهر تشکیل داده که حدود 60 درصد از کل خانواده‌های تحت حمایت را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

زلالی تصریح کرد: این تعداد زنان سرپرست خانوار به علت فوت، طلاق، متارکه و... تحت حمایت امداد قرار گرفته‌اند که کمیته‌ امداد با برنامه‌ریزی‌های مناسب و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در بعد فرهنگی درصدد ایجاد امید، شادابی و نشاط با رویکرد جلوگیری از هرگونه آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی و تأمین زندگی مطلوب برای خانواده‌های تحت حمایت است.

این مسئول آمار درصدی خانواده‌های تحت حمایت امداد نسبت به کل جمعیت استان را 5.2 درصد اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به آمار سایر استان‌ها، استان اردبیل از لحاظ تعداد خانوار تحت پوشش در سطح قابل قبولی قرار دارد.

وی ترمیم محبت در بین اعضای خانواده‌ها و رفع جراحت‌های عاطفی را جزو شاخصه‌های اصلی خدمات‌دهی برای خانواده‌ها اعلام کرد و ادامه داد: مجموعه همکاران در سطح استان با همکاری و دلسوزی‌هایی که دارند، توانسته‌اند با عمل به این شاخصه مجموعه‌ای پایدار و سالم را در سطح استان ایجاد کنند.

مدیرکل کمیته‌ امداد استان 60 درصد جمعیت تحت حمایت امداد در سطح استان را خانواده‌های بالای 60 سال اعلام کرد و گفت: جمعیت تحت حمایت با توجه به وضعیت اقتصادی کشور شناور است و با تعهدی که داریم سالانه می‌بایست 10 درصد از کل خانوار تحت حمایت را با توانمند‌سازی از چرخه‌ امداد خارج کنیم.

زلالی افزود: خانواده‌ها زمانی در مسیر توانمندی قرار می‌گیرند که زمینه‌ خودباوری و خوداتکایی با ایجاد انگیزه برای کار را در آنان فراهم سازیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در این راستا تا به امروز برای بیش از 32 هزار خانوار تحت حمایت و اقشار آسیب‌پذیر جامعه شغل ایجاد شده که قریب به 23 هزار طرح از این تعداد به صورت پایدار و جاری هستند.

زلالی احداث و خرید مسکن و سرپناه مناسب برای خانواده‌ها را یکی از برنامه‌های اصلی کمیته امداد اعلام کرد و اظهار داشت: در سطح استان اردبیل بالغ بر 500 واحد مسکن مهر خریداری شده و آورده اولیه‌ آنان واریز شده که 49 مورد از این تعداد مربوط به شهرستان مشگین‌شهر است.

وی با بیان اینکه این تعداد مسکن مهر خریداری شده برای خانواده‌های تحت حمایت اولویت‌دار فاقد مسکن و سرپناه اختصاص دارد، خاطر نشان کرد: بیشتر این تعداد از واحدهای احداثی تکمیل و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته که انتظار می‌رود در سطح شهرستان مشگین‌شهر نیز با رفع مشکلات به وجود آمده در مسکن مهر شاهد بهره‌مندی تمامی خانواده‌ها از نعمت مسکن و سرپناه خوب باشیم.

در ادامه‌ این دیدار فرماندار مشگین‌شهر نیز تأسیس نهاد مقدس کمیته‌ امداد را یکی از شاهکارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: بحمدالله مجموعه‌ عظیم کمیته‌ امداد در بحث خدمت‌‌رسانی کارنامه‌ موفقی را در سطح استان و شهرستان دارد.

سید حمید عباداللهی اضافه کرد: حجم خدماتی که در بعدهای مختلف به ویژه بعد فرهنگی در این شهرستان ارائه می‌شود، ملموس و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه خشکسالی در سال‌های گذشته موجب شده تا نیازمندی در منطقه به ویژه در روستاهای مشگین‌شهر افزایش یابد که در سایه‌ بالا بردن سطح خدمات مطلوب و شایسته‌ این نهاد، این مشکل رفع شده است.

عباداللهی با بیان اینکه گاهاً مشاهده می‌شود که مساعدت‌های اندک و بلاعوض این مجموعه گره‌گشای بسیاری از مشکلات خانواده است، خواستار تداوم این مساعدت‌ها در طبقات مختلف شد.

فرماندار مشگین‌شهر یادآور شد: کمیته‌ امداد در بخش اشتغالزایی و کسب درآمد برای خانواده‌ها بسیار موفق عمل کرده است و جا دارد با ارائه تسهیلات و ایجاد مشاغل در جهت تقویت طرح‌های خوداشتغالی قدم‌های مؤثری را برداریم.

انتهای پیام/62003/ی/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول