اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور بانوان سرپرست کمیته امداد مطرح کرد

5 شاخص راهبردی برای تقویت جایگاه زنان سرپرست خانوار

مشاور بانوان سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) به تشریح پنج شاخص راهبردی برای تقویت جایگاه زنان سرپرست خانوار پرداخت.

5 شاخص راهبردی برای تقویت جایگاه زنان سرپرست خانوار

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آذر اسماعیلی ظهر امروز در جمع مشاوران بانوان مدیران کل استان گلستان اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) گستره جمعیتی زیادی از زنان سرپرست خانوار را تحت حمایت خود دارد و در این راستا برنامه‎های گوناگونی را در ابعاد عمومی و تخصصی که متناسب با پدیده‎های نوظهور در مبحث زنان سرپرست خانوار است اجرا می‎کند.

وی ادامه داد: این برنامه‎ها با عنوان و سرفصل‎های مختلف همانند گسترش جامعه هدف، پایین آمدن سن زنان سرپرست خانوار و بروز نیازهای جدید و متنوع در این قشر است که طراحی و اجرا می‎شود.

مشاور بانوان سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: به دلیل اجرای این طرح‎ها این نهاد مهم تجارب ارزشمند نزدیک به چهار دهه را در خصوص این قشر حساس در اختیار دارد و موفقیت‎های چشمگیری را در این حوزه به دست آورده است؛ به همین منظور برنامه‎های کلان کمیته امداد امام خمینی (ره) برای دستیابی به رفاه و سلامت خانوارهای زن سرپرست، با نگرش توانمندسازی و فایده‌محوری انجام می‎شود.

اسماعیلی بیان داشت: در این نهاد تکامل فردی و خانوادگی زن سرپرست خانوار با حفظ محوریت مادر در نهاد خانواده و ارتقای موازین اخلاقی و انسانی با حفظ کرامت نفس، تکامل اجتماعی و فرهنگی زن سرپرست خانوار با حضور مؤثرتر در مناسبات اجتماعی اقتصادی و فرهنگی منجر به توانمندی، تحکیم خانواده‌های زن سرپرست به منظور ایجاد تعادل در نقش‎های خانوادگی (ازدواج مجدد) و توسعه مداخلات مؤثر در این مسئله برای پیشگیری از تبدیل وضعیت آن به بحران اجتماعی مورد توجه قرار دارد.

سن زنان سرپرست خانوار رو به کاهش است

مشاور بانوان سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)، ایجاد هم‎افزایی بین سازمان‎های دست‎اندرکار برای دستیابی به منافع گسترده‎تر جامعه هدف، توسعه نظام رصد مسائل و نیازهای زنان سرپرست خانوار و نیز تلاش در راستای ترمیم جایگاه اجتماعی و در نهایت توانمندسازی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار را از دیگر مباحثی دانست که در دستور کار این نهاد قرار دارد.

اسماعیلی با اشاره به ویژگی‎های زن سرپرست خانوار تحت حمایت این نهاد، ابراز داشت: اغلب زنانی که تحت حمایت این نهاد هستند با مشکلاتی همچون کم‎سوادی یا بی‎سوادی، عدم تحرک اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، ضعف دسترسی به فرصت‎ها در همه ابعاد، تغییر موقعیت آنها در ابعاد فرهنگی خانوادگی و اجتماعی‎، عدم مشارکت لازم اجتماعی و بروز پدیده طرد اجتماعی، حاشیه‎نشینی و اسکان ناامن و مشکلات بهداشت روحی و جسمی و دیگر آسیب‎های اجتماعی مواجه هستند.

وی با تأکید بر پایین آمدن سن زنان سرپرست خانوار نسبت به دهه‎های گذشته به دلیل افزایش طلاق در کشور، گفت: ورود دختران خودسرپرست و بازمانده از ازدواج به چرخه حمایتی از دیگر مباحثی است که فعالیت‎های این نهاد را برای ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار بسیار پیچیده کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه آسیب‎های زنان سرپرست خانوار را می‎توان در سطح خرد، میانه و کلان مورد بررسی قرار داد و اضافه کرد: مشکلات فردی و خانوادگی، ضعف و پشتوانه اقتصادی، اجتماعی و عاطفی و روحی، تنهایی، افسردگی و انزوا و سایر اختلالات روانی از مباحثی است که یک زن سرپرست خانوار در سطح خرد با آن مواجه است.

وی تأکید کرد: در سطح میانه‎ای نیز شاهد مباحثی چون نگرش‎های نادرست اجتماعی و ذهنیت نادرست نسبت به سلامت رفتاری، سوءاستفاده از آنان توسط افراد فرصت‌طلب، کاهش اعتماد عمومی نسبت به آنان حتی از سوی هم‎جنسانشان، آسیب‎های هستند که زن سرپرست خانوار را تهدید می‎کنند.

مشاور بانوان سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: در سطح کلان و برنامه‎ریزی مسئولان نیز متأسفانه شاهد نبود وحدت بینشی مسئولان جامعه برای رسیدگی و نظارت بر وضعیت آنان و وجود کارهای پراکنده و موازی‎کاری هستیم و همچنین وجود باورهای سنتی در مورد نقش و کارکرد زن سرپرست خانوار در جامعه و وجود کلیشه‎های جنسیتی در مورد نقش‎پذیری آنان، کمبود برنامه‎های هدفمند در راستای توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار از مباحثی است که در سطح کلان جامعه باید مورد بررسی قرار گیرد. 

اسماعیلی عنوان داشت: با توجه به اهمیت موضوعات مبتلا به زنان سرپرست خانوار سلسله همایش‎های ارتقاء سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار در کشور با همراهی مجامع علمی و دانشگاه با رویکرد راهکار محوری برگزار می‎شود بدیهی است این همایش‎ها اولین گام برای گشودن پنجره‎ای است تا بتوان یک وحدت بینشی بین همه مسئولان اجرایی و دست‌اندرکاران مسائل اجتماعی ایجاد کرد.

وی بیان داشت: پنج شاخص راهبردی برای تقویت جایگاه زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده که از جمله این شاخص‎ها می‎توان به تقویت نهاد خانواده، امنیت و سلامت خانوارها، حفظ کرامت و شأن انسانی زنان سرپرست خانوار، حضور فعال آنها در عرصه‎های مختلف زندگی و توانمندسازی اشاره کرد.

اسماعیلی اذعان داشت: در همین راستا کمیته امداد امام خمینی (ره) به دنبال این است که الگوی ایرانی اسلامی از زن سرپرست خانوار مطابق با ارزش‎های حاکم بر جامعه را مورد توجه قرار دهد.

مشاور بانوان سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در پایان بیان داشت: ایجاد ستاد فرماندهی واحد به منظور هدایت و سیاست‎گذاری نظارت و اثربخشی ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار، ایجاد تعامل و هم‎افزایی بین دستگاه‎ها در راستای دستیابی به منافع گسترده‎تر و وسیع‎تر، ترسیم بسته‎های تخصصی با هماهنگی سایر سازمان‎ها برای جامعه هدف از دیگر موضوعاتی است که کمیته امداد امام خمینی برای ارتقاء جایگاه زنان سرپرست خانوار مورد توجه قرار داده است و این اقدامات تنها در سایه تعامل و همکاری دیگر نهادها همچون وزارت ورزش و جوانان، تامین اجتماعی، بهداشت، دانشگاه‎ها و دیگر دستگاه‎ها محقق خواهد شد.

انتهای پیام/83004/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول