اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست تخصصی بم و یک دهه میراث جهانی مطرح شد

ارگ بم؛ دانشگاه میراث فرهنگی و بازار اشتغال و گردشگری

مدیر سابق پروژه نجات‌بخشی ارگ بم با بیان اینکه ارگ بم چشم و چراغ آثار تاریخی منطقه جنوب‌شرق است، گفت: ارگ بم بازار اشتغال و گردشگری است.

ارگ بم؛ دانشگاه میراث فرهنگی و بازار اشتغال و گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، اسکندر مختاری پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی بم و یک دهه میراث جهانی اظهار داشت: اینکه ما به ارگ بم چقدر پرداختیم، باید بگویم ما به این اثر به طور واقعی نپرداخته‌ایم و ما قدر گوهرهای خود را ندانستیم.

وی با بیان اینکه ارگ بم چشم و چراغ آثار تاریخی منطقه جنوب‌شرق است، ابراز داشت: ارگ بم بازار اشتغال و گردشگری است.

مدیر سابق پروژه نجات‌بخشی ارگ بم عنوان کرد: گردشگران به کرمان نمی‌آیند مگر برای دیدن آثاری مانند ارگ بم و اگر به اشتغال و میهن خود فکر می‌کنید باید بدانید ارگ بم یک مرکز اشتغال است.

مختاری با اشاره به اینکه ارگ بم یک کارگاه نیست، تصریح کرد: ارگ بم یک نقطه خاص است که نشان از تجربه هزار ساله زیست انسان دارد و بم، تاریخ معماری جهان است.

وی افزود: ارگ بم نشان می‌دهد که انسان چگونه محدودیت‌ها را به امکانات تبدیل کرده و موجب ایجاد موهبت شده است و 2 هزار سال قبل توانست با کمبود امکانات بنایی به جا بگذارد که پس از سال‌ها همچنان ماندگار است.

مختاری بیان داشت: بعد از زلزله بم قرار بود، ارگ بم در میراث جهانی ثبت شود که پس از بازدید کارشناسان یونسکو مشخص شد، شهر بم هم یک ارزش جهانی دارد و مطالعات نشان داد گسل بین شهرهای بم و بروات که 12 کیلومتر طول دارد در انتهای این گسل قنات‌هایی موجود است که مربوط به هزاران سال قبل می‌شود.

وی عنوان کرد: به همت کارشناسان مشخص شد که ارگ بم فقط یکی از آثار مهم این منطقه است و قنات‌ها و نخلستان‌های منطقه هم جذابیت فراوانی دارند، لذا منظر فرهنگی شهر بم ثبت جهانی شد.

مدیر سابق پروژه نجات‌بخشی ارگ بم اذعان داشت: ارگ بم یک کارگاه ساختمانی نیست بلکه یک دانشگاه است که می‌تواند اطلاعات را در اختیار علاقه‌مندان میراث فرهنگی در سراسر جهان قرار دهد.

مختاری خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای کارشناسان در ارگ بم ارتقای تکنولوژی حفاظت خشت و راه‌اندازی مجهزترین کارگاه خشتی و مرمتی جهان بود.

انتهای پیام/2446/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول