اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی ایران:

ارگ‌بم از لیست آثار در معرض خطر یونسکو خارج شد

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی ایران گفت: حفاظت و رفع خطر کلی از ارگ خشتی بم و خروج آن از فهرست میراث در معرض خطر یونسکو مهمترین دستاورد بود.

ارگ‌بم از لیست آثار در معرض خطر یونسکو خارج شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، فرهاد عزیزی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی بم و یک دهه میراث جهانی اظهار داشت: با وجود اینکه زلزله بم چالش‌های بسیار فراوانی داشت، ‌اما برنامه‌ها و اقدامات به عمل آمده پس از زلزله و وقوع بحران فرصت‌های بی‌نظیری را برای کسب تجربه‌های بزرگ در اختیار ما گذاشت.

وی افزود: تجربه مدیریت بحران در میراث فرهنگی در این مقیاس و با مشارکت و استفاده از تمام امکانات محلی، ‌ملی و بین‌المللی انجام گرفت و طی این دهه فعالیت‌هایی که به صورت شبانه‌روزی به انجام رسید، شامل سه مقطع کاری بسیار فشرده، با اهمیت و متوالی است.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی ایران ابراز داشت: مقطع نخست شامل ایام پس از زلزله بود که اقدامات چشمگیری صورت گرفت و تشکیل کارگروه نجات‌بخشی ارگ تاریخی بم، ایجاد کارگروه‌های کاری جوان و متخصص برای مستندسازی، آسیب‌شناسی و انجام اقدامات حفاظت اضطراری و ایمن‌سازی کالبد و تثبیت ساختارهای معماری از جمله این اقدامات است.

عزیزی جمع‌آوری تمام اطلاعات و اسناد مربوط به ارگ تاریخی بم و همچنین تولید اسناد پایه برای مطالعه و انجام اقدامات اجرایی و ثبت اثر در فهرست میراث جهانی در معرض خطر را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.

وی افزود: مقطع دوم فعالیت‌ها که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طرح‌ریزی و انجام آن نتیجه یافت این گونه بود که همکاران پس از سپری شدن و کاهش بحران به موازات رفع خطر و آواربرداری و انجام مطالعات و آزمایش‌های علمی و تخصص پرداختند که این مطالعات منجر به کسب تجارب و یافته‌های ارزشمندی در مورد استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی بناهای گلی در کشور شد.

عزیزی خاطر نشان کرد: تلاش‌های شبانه‌روزی گروه‌های خارجی همکار در این پروژه قابل توجه بود و جای تقدیر دارد.

وی بیان داشت: مقطع سوم مواجه با ارگ بم شامل اتمام آواربرداری، استحکام‌بخشی و بازسازی‌های علمی بود که علاوه بر کسب تجارب معماری و احیای فضاها، چهره و نمای اصلی ارگ در معرض دید قرار گرفت.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی ایران افزود: مهمترین دستاورد این مشارکت حرفه‌ای حفاظت و رفع خطر کلی از ارگ خشتی بم و خروج آن از فهرست میراث در معرض خطر یونسکو بود که در این راستا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانست این اثر تاریخی را از لیست آثار در معرض خطر خارج و به ثبت جهانی برساند که از همه مهمتر رضایت افکار عمومی در سطح بین‌المللی و ملی را در پی داشت.

انتهای پیام/2446/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول