اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول سلامت خانواده مرکز توسعه کیش بیان کرد

کمبود ریزمغذی‌ها عامل کاهش یادگیری

مسئول سلامت خانواده مرکز توسعه سلامت کیش کمبود ریزمغذی‌ها را عمده‌ترین مشکل تغذیه‌ای در کودکان زیر پنج سال بیان کرد و گفت: ریزمغذی‌ها عامل اصلی کاهش یادگیری به شمار می‌آیند.

کمبود ریزمغذی‌ها عامل کاهش یادگیری

مریم هادیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جزیره کیش اظهار داشت: تجویز داروها و مکمل‌های غذایی برای نوزادان، شیرخواران و کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است و آنها در هر سنی از دوران زندگی وزن و سطح بدنی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید در تجویز دارو و همراهی دارو با مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشیم تا هم عوارضی برای شیرخوار پیش نیاید و هم دارو جذب بهتری داشته باشد، چرا که کمبود ریز مغذی‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات عمده تغذیه‌ای در گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان زیر پنج سال است و در واقع کمبود این مواد به ویژه در دو سال اول زندگی، رشد جسمی و مغزی کودک را مختل و باعث کاهش یادگیری، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، تغییرات رفتاری، بی‌تفاوتی و سرانجام پیامدهای جسمی و روانی خواهد شد.

قطره آهن و مولتی ویتامین از مهم‌ترین مکمل‌های مورد نیاز در دوران کودکی

مسئول سلامت خانواده مرکز توسعه سلامت کیش گفت: با توجه به این که ذخیره آهن بدن شیرخواران در 6 ماهگی کاهش می‌یابد، بنابراین برای همه شیرخوارانی که با وزن طبیعی متولد می‌شوند (اعم از کودکانی که با شیر مادر و یا شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند) دادن قطره آهن از پایان 6 ماهگی و یا همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان 24 ماهگی توصیه می‌شود و برای کودکان نارس و شیرخوارانی که با وزن تولد کمتر از 2500 گرم متولد می‌شوند (اعم از کودکانی که با شیر مادر و یا شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند) از زمانی که وزن آنها به دو برابر وزن هنگام تولد می‌رسد، قطره آهن شروع و تا پایان 24 ماهگی ادامه یابد.

وی ادامه داد: به مادران توصیه شود برای جلوگیری از تداخل در جذب آهن، این قطره همراه با شیر یا فرآورده‌های حاوی کلسیم استفاده نشود و قطره آهن را بین دو وعده شیردهی در عقب دهان شیرخوار چکانده و سپس مقداری آب به او بدهند تا از تیره شدن رنگ دندان‌ها جلوگیری کند، به مادران نیز یادآوری شود که قطره آهن به طور طبیعی موجب تیره شدن رنگ مدفوع می‌شود که جای نگرانی ندارد.

مرکبات به دلیل احتمال ایجاد حساسیت در کودکان زیر یکسال نباید استفاده شود

هادیان اذعان داشت: مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند میوه‌ها و آب میوه‌های تازه و خانگی به ویژه مرکبات موجب افزایش جذب آهن می‌شوند و می‌توان قطره آهن همراه میوه‌هایی که متناسب با سن کودک باشد را توصیه کرد.

این فعال سلامت و بهداشت تصریح کرد: قطره مولتی ویتامین یا آ + د با توجه به این که مقدار ویتامین آ + د شیر مادر کم است، تجویز روزانه قطره مولتی ویتامین یا آ + د از روز پانزدهم پس از تولد، به میزان یک سی سی در روز انجام می‌شود، لذا با توجه به انواع مختلف قطره چکان مورد استفاده توسط شرکت‌های دارویی، توجه به مندرجات روی جعبه قطره آ + د به منظور مشخص کردن تعداد قطره‌های معادل یک سی سی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: به مادران توصیه می‌شود کودک را به مدت 10 دقیقه در روز مقابل نور مستقیم آفتاب (نه از پشت شیشه) نگهدارند، به طوری که صورت و دست و پای کودک در معرض آفتاب قرار گیرد، هم چنین از مصرف هم زمان قطره مولتی ویتامین با قطره آ + د خودداری شود، چرا که باعث عوارض جبران ناپذیر برای کودک می‌شود، ضمن این که بدن کودکان رشد سریع و سوخت و ساز بالایی دارد، تنها طبق دستورالعمل پزشک قطره‌های مولتی ویتامین و آهن به کودک خورانده شود.

انتهای پیام/88003/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول