اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

صدا و سیمای کرمانشاه در حصار کلیشه‌ها / شبکه‌ای که به استواری زاگرس نیست

بسیاری از افراد اذعان دارند که طی چند سال گذشته برنامه‌های شبکه زاگرس کرمانشاه رو به افول رفته و موجب بی‌رغبتی مخاطبان به تماشای این شبکه شده است.

صدا و سیمای کرمانشاه در حصار کلیشه‌ها / شبکه‌ای که به استواری زاگرس نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، رسانه‌ها در دنیای امروز که به عصر ارتباطات معروف شده، نقش بسیار مهمی در آگاهی‌دهی به آحاد مختلف جامعه و پیگیری مطالبات مردم ایفا می‌کنند.

اغلب افراد جامعه به ‌نحوی در شبانه‌روز با رسانه‌ها سر و کار دارند و میزان جذابیت هر رسانه با میزان مخاطب آن رابطه مستقیم دارد.

ارائه اطلاعات دسته اول، صداقت، معتبر بودن اخبار و اطلاعات، احترام به مخاطب، توجه به نیاز جامعه، به‌روز بودن، جامعیت، تنوع و خلاقیت موجب جذابیت بیشتر یک رسانه می‌شود.

یک رسانه برای اینکه بتواند به‌طور صحیح به‌کار خود ادامه بدهد باید دارای برنامه باشد و مهم‌ترین موضوع در این راستا استفاده از نیروی انسانی متخصص، خلاق، حرفه‌ای، کوشا و اهل فن است که بتوانند با تهیه مطالب نو و جذاب مخاطب بیشتری جذب کنند.

موضوعی که در این‌جا بدان پرداخته می‌شود درباره سطح کیفی برنامه‌های صدا و سیمای مرکز کرمانشاه است.

بسیاری از افراد اذعان دارند که طی چند سال گذشته برنامه‌های شبکه کرمانشاه رو به افول رفته و جذاب نبودن برنامه‌ها موجب بی‌رغبتی مخاطبان به تماشای برنامه‌ها شده است که این نیاز به تغییر را به‌خوبی نمایان می‌کند.

کم بودن میزان برنامه‌های تولیدی، پیروی از یک الگوی قدیمی و روش یکنواخت، خلاء خلاقیت، کپی‌برداری از سوژه‌های رسانه‌های دیگر و مسائلی از این قبیل موجب شده شبکه کرمانشاه با یک شبکه جذاب فاصله بسیار زیادی داشته باشد.

استفاده از روش‌های نوین برای تهیه و تدوین برنامه‌ها، نیروی انسانی کارآمد و شایسته، ساخت برنامه‌های سازنده، اصلاح فضای حاکم بر روابط انسانی در سازمان و توجه به نیاز مخاطبان از جمله مواردی است که می‌تواند یک شبکه را از رکود خارج کند.

در بسیاری از برنامه‌های این شبکه روح تازگی وجود ندارد و شالوده پوسیده ساخت برنامه‌‌های بی‌اثر به‌خوبی قابل درک است. به‌عنوان مثال به برنامه‌هایی می‌توان اشاره کرد که کاملا مشخص است از مردم خواسته شده در مقابل دوربین دست تکان بدهند و این به‌ نوعی نشان‌دهنده وداع با بینندگان است!

این صحنه‌ها به‌حدی ساختگی و تکراری است که هر بیننده‌ای با دیدن این تصاویر فیلم‌های 40 یا 50 سال پیش را در ذهن خود تداعی می‌کند و در آن‌ها افرادی نشان داده شده‌اند که برای نخستین بار دوربین را مشاهده کرده‌اند و این موضوع نه‌تنها زیبا نیست، بلکه به ‌نوعی رعایت نکردن شأن افراد و مخاطبان است و از ایده‌های جدیدتری نیز می‌توان استفاده کرد.

از این دست اقدامات غیرحرفه‌ای در برنامه‌ها باز هم به ‌چشم می‌خورد که نیازی به طرح آن دیده نمی‌شود، چراکه اگر تصمیمی برای اصلاح گرفته شود، ضعف‌ها نیز دیده خواهند شد.

برخی از سوژه‌های خبری این شبکه نیز از سر خلاقیت و کار حرفه‌ای نیست، بلکه مصادره کردن و کپی‌برداری از کار و زحمات رسانه‌های دیگر در تار و پود آن هویداست.

رسانه‌هایی همچون خبرگزاری‌ها و نشریات مکتوب با زحمت شبانه‌روزی و با حداقل امکانات سعی در ارائه مطالب نو دارند. خبرنگاران ساعی این رسانه‌ها علاوه بر انعکاس رویدادهای خبری، سوژه‌ها و گزارش‌های جذابی برای استفاده مخاطبان تهیه می‌کنند که در بسیاری از مواقع در برنامه‌های این شبکه مورد کپی‌برداری قرار می‌گیرد.

نیروی انسانی در سازمانی همچون صدا و سیما با امکانات مناسبی که در اختیار دارد، باید بتواند خلاقیت و نوآوری داشته باشد.

برنامه‌ها و اقدامات خوبی نیز در این شبکه در میزان کم انجام می‌گیرد و نیروهای توانمند بسیاری نیز در این مجموعه وجود دارند و این هنر مدیر است که بتواند با شناسایی نقاط ضعف، استفاده از امکانات موجود و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط، شبکه زاگرس را به یک شبکه جذاب و پر مخاطب تغییر بدهد.

با وجود تهاجم فرهنگی و اقدامات پلید دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در قالب جنگ نرم برای به انحراف کشاندن جوانان، اهمیت ساخت برنامه‌های متنوع برای جذب جوانان بیشتر مشخص می‌شود.

بی‌شک تلاش رسانه‌ها برای جذب افراد جامعه موجب آگاهی‌دهی به مردم و خنثی کردن نقشه‌های شوم دشمنان خواهد شد.

آمدن مدیریت جدید صدا و سیمای مرکز کرمانشاه نویدبخش روزهای خوب و پا گرفتن دوباره برنامه‌های این شبکه تلویزیونی است.

رضا رحیمی از مدیران با تجربه و موفق صدا و سیماست که عملکرد خوبی در کارنامه خود دارد و بسیاری از اهالی صدا و سیما امیدوار به بهبود اوضاع هستند.

امید است مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز کرمانشاه بتواند با استفاده از تجربیات موفق و ارزشمند خود و همدلی کارکنان این مرکز، سطح برنامه‌ها را به‌ حد عالی برساند و با پرداختن به فرهنگ غنی و مباحث فرهنگی استان موجب اشتیاق صدچندان مردم در گوشه و کنار استان کرمانشاه برای دیدن برنامه‌های شبکه زاگرس شود.

این مطلب با هدف تخریب انتشار پیدا نکرده و نه ‌تنها مطالبه بسیاری از شهروندان است، بلکه به ‌قصد اصلاح و بهبود اوضاع ارائه شده است.

================

یادداشت از محسن فولادی

================

انتهای پیام/2700/ن40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول