اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از یک اثر هنری قابل تامل

بطری‌ شکسته‌هایی که می‌گویند زمین برای کودکان دایره نیست+تصاویر

هنرمند هرمزگانی در نمایشگاه «زمین دایره نیست» با بهره‌گیری از سبک چیدمان هنری، سعی دارد با عناصری، این امر را در مخاطب خود یادآوری کند که زمین پر از خشونت و جنگ جایی برای زندگی بدون ترس کودکان ندارد.

بطری‌ شکسته‌هایی که می‌گویند زمین برای کودکان دایره نیست+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، چهارمین نمایشگاه موسی عامری‌پور طراح و مجسمه‌ساز هرمزگانی با عنوان «زمین دایره نیست» در فرهنگسرای طوبی برپا شده است.

این نمایشگاه که با سبک «چیدمان» و با شرکت خشایار رادافشار، امیر مسلم‌زاده، معصومه ذاکری و احسان میرحسنی برگزار شده، شاهد استقبال خوبی از طرف علاقه‌مندان بوده است.

عامری‌پور متولد 1350 در شهر بندرعباس و دارای لیسانس ارتباط تصویری و دارای مقام‌ها و رتبه‌های ملی و منطقه‌ای از جمله مقام نخست هشت دوره طراحی صحنه و لباس تئاتر استانی، منطقه‌ای و جشنواره ملی ضامن آهو و شرکت در سه دوره جشنواره تئاتر فجر به عنوان طراح صحنه و لباس است.

عامری‌پور تاکنون علاوه بر این نمایشگاه، موفق به برپایی نمایشگاه‌های انفرادی دیگری از جمله چیدمان گردهمایی عناصر حیاتی، پرفورمنس گفت‌وگو با باغ، نمایشگاه مجسمه و برگزاری کارگاه مجسمه نیز شده است.

خبرنگار فارس در همین راستا به سراغ وی در محل اجرای نمایشگاه «زمین دایره نیست»، رفته است.

اگر بخواهیم مشاهده کلی خود را در نگاه نخست از اثر هنری عامری‌پور که در فضایی حدودا 20 در 7 متر اجرا شده، بازگو کنیم باید گفت که این اثر از صدها بطری شکسته شده و سالمِ آویزان است که بیش از هر چیز برندگی و ترس از تیزی برنده را در ذهن مخاطب متبادر می‌کند.

به نظر می‌آید عامری‌پور در این اثر همان‌طور که خود نیز در گفت‌وگو با فارس می‌گوید، تا بخشی توانسته است به هدف خود که همان نشان دادن «ترس کودک» در زمینی که به گفته او فقط از دور، دایره است، و از نزدیک پر از خشونت‌هاست، شده است.

وی در همین راستا گفت: نمایشگاه «زمین دایره نیست» با سبک چیدمان هنری (اینستالیشن) که هنری جدید است، برپا شده است.

این هنرمند هرمزگانی با بیان اینکه هنرهای تجسمی همواره منادی صلح، دوستی و محبت بوده‌ است، گفت: زمین از دور دایره دیده می‌شود اما زمانی که پا بر روی زمین می‌گذاریم می‌بینم که زمین پر از خشونت‌ها و جنگ‌هایی است که کودکان را می‌ترساند و جایی ناامن برای کودکان می‌شود.

وی با بیان اینکه در طراحی این اثر هنری از باقیمانده شیشه شکسته‌هایی که مردم در بنادر جنوبی و به ویژه بندرعباس با آب دریا پر می‌کردند و برای «چشم زخم» (دفع چشم حسود و بدخواه در باور مردمان قدیم) بر سر در خانه‌ها و حیات‌های خود می‌آویختند، الهام گرفته است، اضافه کرد: زمانی که شیشه‌ای در اثر زمین‌لرزه می‌شکند، کودک می‌ترسد و یا حتی زمانی که کودکی با توپ و یا سنگ شیشه‌ای را می‌شکند ممکن است حتی سالمندان حاضر در آن خانه بترسند که این امر نیز نشان از ترس کودک درون داشته و نمایشگاه به «ترس کودک درون» نیز نیم نگاهی دارد.

عامری‌پور یادآور شد: از همین رو شیشه شکسته را عنصر و دستمایه خوبی برای نشان دادن ترس کودک و متوجه کردن مخاطب از ترسی که کودکان می‌توانند داشته باشند، یافتم، چرا که علاوه بر صدای شکستن آن نیز که ترس در وجود کودک رقم می‌زند، حتی تکه‌های شکسته نیز می‌تواند به بدن کودک آسیب برساند و قدم زدن را برای او مشکل کند.

وی اضافه کرد: از رسانه‌ها نیز انتظار می‌رود از عواملی که سبب ترس کودکان می‌شود حرف بزنند و دنیا را به سمت محیطی امن برای «کودکی‌ها» تبدیل کنند.

نمایشگاه مذکور از سوم تا هشتم دی‌ماه از ساعت هفت الی 21 هر روزه در نگارخانه گرمساری فرهنگسرای طوبی بندرعباس دایر است.

هنر چیدمان یا هنر اینستالیشن (Installation art) استفاده کردن از عناصر مختلف است برای بیان تجربه هنرمند از فضایی مشخص آنچه این هنرمندان در آن شریک هستند، نه موضوع خام، مواد خام، یا روش‌های خاکار، بلکه، علاقه آنها و تعهدشان به دیدگاهی گسترده‌تر از آفرینش هنری و از این راه کشف خود است.

از خصوصیات هنر اینستالیشن، فعال‌سازی یک محیط یا یک مفهوم با برخوردهای ظاهراً هنری است که باعث می‌شد اثر معنا و مفهوم و ارزش هنری پیدا کند.

موادی که در چیدمان استفاده می‌شوند شامل طیف وسیعی هستند: از مواد و اشیای زندگی روزمره و طبیعت گرفته تا رسانه‌های جدید نظیر ویدئو، صدا، پرفورمانس (هنر اجرا)، کامپیوتر و حتی اینترنت.هنر چیدمان لزوماً در نگارخانه‌های هنری اجرا نمی‌شود، بلکه ممکن است در هر فضای عمومی یا شخصی اجرا شود. بعضی از چیدمان‌ها فقط برای فضای خاصی طراحی شده‌اند.

سبک‌های استفاده شده در هنر چیدمان بسیار متنوع هستند؛ از انتزاعی (آبستره) گرفته تا روایی، از سیاسی تا صرفاً نظری، اثری موقتی یا ماندگار.

انتهای پیام/88001/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول