اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داور جشنواره کتاب سال قشم:

تکنیک قوی خالق «خدرو پسر ناخدا ابراهیم» آن را متفاوت کرده است

داور جشنواره کتاب سال قشم پیرامون کتاب «خدرو پسر ناخدا ابراهیم» که به تازگی به عنوان کتاب سال قشم معرفی شده است، آورده است: تکنیک قوی خالق این کتاب آن را متفاوت کرده است.

تکنیک قوی خالق «خدرو پسر ناخدا ابراهیم» آن را متفاوت کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، فرح نیازکار، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های شیراز و از اساتید پروازی دانشگاه قشم، یکی از چهار داور جشنواره کتاب سال قشم در نوشته‌ای که به جشنواره کتاب قشم ارسال کرده است، درباره کتاب خدرو پسر ناخدا ابراهیم گفته است: این داستان در زمره داستان‌های رئالیستی است که گاه در ترکیب با جریان سیال ذهن نویسنده، از حال به گذشته سفر می‌کند و خواننده را با جریان‌هایی آشنا می‌کند که دلیل حوادث، اتفاقات و احساسات کنونی راوی و یا دیگر کاراکترهای داستان است.

وی ادامه داده است: گاه ماجراهای این داستان فرم حلقوی به خود گرفته و داستان در داستان می‌شود، گاه نیز با مرور خاطره‌های راوی در برخورد با حوادث در این ساختار روبرو می‌شویم.

داور جشنواره کتاب سال قشم آورده است: داستان «خدرو پسر ناخدا ابراهیم» که براساس فرهنگ بومی و گفتمان بومی منطقه جنوب شکل گرفته است، به خواننده این فرصت را می‌دهد که به تجربه فضایی و موضوعی دست یابد که کمتر به آن پرداخته شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه این یادداشت خود برای جشنواره کتاب سال قشم یادآور شده است: داستان به بیان سفرهای قاچاقی و دردسرهایی که ممکن است داشته باشد، پرداخته و به وضوح چهره قربانیان این امر اسفناک را به تصویر کشیده است.

وی افزوده است: ایرج اعتمادی (نویسنده این کتاب) کوشیده است تا با رویکرد به ادبیات انتقادی و تصویرسازی‌هایی دقیق از این شرایط نابسامان به زیر پوست کاراکترهای خود وارد شود و از زبان آنان، ناگفته‌ها و آمالشان را به تصویر کشد.

پرداختن به جزئیات برای طبیعی و ملموس نمودن صحنه‌ها، تکرار برخی از عبارات از روی آگاهی، روانی نثر و متنی که تا پایان با خواننده همراه است، پرداختن به مسائل یک طبقه اجتماعی و منطقه‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته، از ویژگی‌های در خور توجه این اثر است.

طبق یادداشت نیازکار، این داستان از پایان خوبی برخوردار است و نویسنده توانسته به خوبی از عهده آن برآید. تغییر زاویه دید راوی توام با تغییر احساسات راوی، درگیر و دار حوادث گوناگون، پی رنگی قوی به داستان بخشیده است.

در ادامه این مطلب آورده شده است: به نظر می‌رسد نویسنده با انگیزه ایجاد یک تحول در قشر اجتماعی که یا نادیده گرفته می‌شود یا کمتر دیده می‌شود، دست به خلق رمانی اجتماعی – بومی زده است. او به خلق تصویری از زندگی در منطقه‌ای معلوم پرداخته، اگر چه حوادث داستان به گونه خطی پیش می‌رود اما جاذبه کلام و موضوع، مخاطب را تا پایان به همراه می‌برد. او بر آن است تا داستان هر روزه قربانیان قاچاق انسان را به چالش بکشد و با درون مایه‌ای رمانتیک پرده از این امر برمی‌دارد.

نیازکار متذکر شده است: اعتمادی در پرداخت شخصیت‌های داستانش نیز موفق بوده است، شخصیت‌های داستانش به ویژه راوی یا قهرمان داستانش ایستا نیستند و در خلال داستان متحول می‌شوند.

سرانجام اینکه، آنچه از مطالعه اثر ایرج اعتمادی می‌توان درک کرد این است که او در داستانش دغدغه هویت انسان و کرامت او را دارد.

براین اساس؛ اگرچه ایراداتی در ساختار ظاهری کتاب متوجه این اثر می‌باشد، با این همه ارزش‌های محتوایی داستان و تکنیک قوی نویسنده در شروع، اوج و پایان داستان، این اثر را در خور رتبه برتر جشنواره کتاب سال قشم قرار داده است.

انتهای پیام/88001/ذ/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول