اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در میزگرد بررسی کاهش تقاضای مواد مخدر مطرح شد

آموزش‌های پیشگیرانه اعتیاد به صورت حبابی ارائه می‌شود

یکی از کارشناسان بهزیستی استان کردستان گفت: در بحث آموزش‌های پیشگیرانه اعتیاد حبابی عمل می‌شود به نحوی که در طول سال تنها یکی دو مورد بمباران اطلاعاتی بدون استمرار صورت می‌گیرد.

آموزش‌های پیشگیرانه اعتیاد به صورت حبابی ارائه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، میزگرد بررسی و نقد اقدامات کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان‌ها در تالار فردوسی دانشگاه کردستان با حضور صاحبنظران این حوزه برگزار شد.

مدیر یکی از دبیرستان‌های سنندج در این جلسه گفت: در بحث آموزش‌های پیشگیرانه چارچوب مشخصی تعیین نشده و تنها بر اساس سلیقه صورت می‌گیرد.

محمد بهرامی گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان از اقشار آسیب‌پذیر هستند، لذا باید آموزش دانش‌آموزان و مدارس در اولویت شورای پیشگیری قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: عناوین مختلفی در آموزش و پرورش تدوین شده است، اما تنها اسمی است و برنامه‌ای متناسب با آن عنوان برگزار نمی‌شود.

بهرامی اضافه کرد: حضور معتادان پاک‌شده در چنین جلساتی مثمرثمر است، چراکه آنها میزان اثرات منفی اعتیاد و مصرف مواد مخدر را لمس کرده‌اند.

این فرهنگی کردستانی تصریح کرد: یکی از مشکلات جامعه، اقدامات بعد از وقوع حادثه و اتفاق است به طور مثال در خصوص ایدز تا مبتلا شدن اطلاع‌رسانی نمی‌شود و اکنون بحث مواد مخدر نیز به چنین سرنوشتی دچار شده است.

وی گفت: باز کردن مباحث این چنینی در بین دانش‌آموزان نیاز جامعه است، چراکه در این سنین می‌توان آموزش‌های لازم را به این افراد داد و اثرات مثبت اقدامات را به آنان القا کرد.

بهرامی تصریح کرد: باید در بحث اعتیاد و مصرف مواد مخدر روشنگری کرد تا دامنه مشکلات گسترش پیدا نکند.

کارشناس بهزیستی کردستان نیز در این برنامه گفت: با توجه به تجربه‌ام در این حوزه، به جرأت می‌توانم بگویم که آمار دروغ بزرگی در کشور است و این در حالی است که ما به عنوان فعال این عرصه هم در داخل و هم در خارج اخبار خوبی در خصوص کاهش گرایش به مواد مخدر نمی‌شنویم.

شبرنگ افزود: در بحث آموزش‌های پیشگیرانه اعتیاد حبابی عمل می‌شود به این صورت که در طول سال تنها یکی دو مورد بمباران اطلاعاتی در حوزه اعتیاد می‌شود اما عدم توالی آن بازخورد مثبتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی نیز به صورت سخنرانی و پیام بازرگانی ارائه می‌شود در صورتی که برنامه‌ها باید محتوایی و قابل اثرگذاری باشد.

وی ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را در پیش‌دبستانی اثرگذار خواند و گفت: در سال 83 فعالیت پیشگیرانه بهزیستی در سطح مهد کودک‌ها آغاز شد، اما به دلیل کمبود اعتبار تمامی مهدها زیرپوشش قرار نگرفتند و تنها معدود مهدهایی در سنندج زیرپوشش قرار گرفتند.

شبرنگ افزود: یکی دیگر از ایرادات این طرح، نبود متن محتوایی آموزشی استاندارد است که آموزش‌دهندگان از این متون استفاده نمایند و این موجب شده تا سلیقه‌ای در خصوص ارائه آموزش‌ها رفتار شود.

وی گفت: آموزش در محیط‌های کارگری الزامی است اما کارفرمایان در اوقات کاری اجازه چنین عملی نمی‌دهند چراکه آن را موجب کاهش بهره‌وری کارگران می‌دانند.

معاون درمان زندان‌های استان کردستان نیز گفت: اگر نگاه کلی به صدق آمار معتادین داشته باشیم و جمعیت زیرپوشش آنان را نیز به شمار آوریم با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که 8 میلیون نفر در کشور درگیر بحث مواد مخدر هستند.

عزیزی افزود: بحث متادون‌درمانی در مراکز خصوصی تنها منجر به جلوگیری از ورود معتادان به سایر مواد است، اما درمان مصرف‌کنندگان سایر مواد مخدر نیست.

وی گفت: باید نوع درمان متناسب با مصرف مواد مخدر تجویز شود به طور مثال هروئین و کراک را می‌توان تحت پوشش متادون‌درمانی قرار داد اما مصرف‌کنندگان مواد صنعتی را نمی‌توان با این روش بازداشت.

وی افزود: شیشه درمان خاصی ندارد پس نمی‌توان با روش متادون‌درمانی در انتظار درمان افراد مبتلا به اعتیاد شیشه نشست.

مشاور آموزش و پرورش استان نیز گفت: باید در بحث درمان کاری کرد که تغییر رفتار موجب بازسازی شخصیت افراد معتاد شود.

سرکوت تارین افزود: بدون شک معتادی که کاملاً پاک می‌شود چندین بار باز هم مبتلا می‌شود، اما در مراکز ترک اعتیاد باید با امید دادن به آنان این افراد را به شخصیت اولیه خود برگردانند.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی انجمن معتادان گمنام سنندج نیز گفت: افرادی در این انجمن فعالیت می‌کنند که خود زمانی معتاد بوده‌اند و برای آنها مهم است که تمامی توان خود را برای پاک شدن معتادان بکار گیرند.

شهریار اسکویی افزود: آغاز فعالیت انجمن معتادان گمنام در سطح جهان به 61 سال پیش بازمی‌گردد و این انجمن در ایران از سال 73 فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: اکنون این انجمن در 138 کشور فعالیت دارد که تاکنون 60 عنوان کتاب و نشریه را به 48 زبان رسمی دنیا منتشر می‌کند و تمامی فعالیت‌های آن به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گفته اسکویی، در حال حاضر این انجمن دو تا دو و نیم نفر و در ایران نیز 450 هزار نفر را زیرپوشش قرار داده است.

وی در پایان گفت: اکنون بزرگ‌ترین مشکل ما در کردستان نبود فضای فیزیکی است که در آن جلسات و برنامه‌هایی برگزار کرد.

‌انتهای پیام/79002/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول