اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان خبر داد

فعالیت 67 مرکز ترک اعتیاد در کردستان

عضو شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان از فعالیت 67 مرکز ترک اعتیاد در این استان خبر داد و گفت: امسال تاکنون یک مرکز ترک اعتیاد به علت تخلف تعطیل شده است.

فعالیت 67 مرکز ترک اعتیاد در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمد آریا‌نژاد بعدازظهر امروز در میزگرد بررسی و نقد اقدامات کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در تالار فردوسی دانشگاه کردستان اظهار کرد: در حال حاضر 67 مرکز ترک اعتیاد در استان فعال است که به صورت مرتب بر روند کاری آنها نظارت می‌شود.

به گفته وی، از ابتدای سال‌جاری تاکنون 192 مورد بازدید از این مراکز توسط بازرسان صورت گرفته که طی این بازرسی‌ها یک مرکز تعطیل شده، 10 مرکز تذکر کتبی گرفته‌اند و 5 مرکز نیز میانگین تعداد مریض و دوز متادولشان کم شده است.

عضو شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان تصریح کرد: نظارت بر عملکرد این مراکز از لحاظ کادر و خدمات به صورت مداوم توسط بازرسان مدیریت درمان انجام شده و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی تذکرات لازم داده می‌شود.

آریانژاد افزود: کوچک‌ترین کم‌کاری از دید بازرسان مخفی نمی‌ماند و به منظور ارائه خدمات هرچه بهتر به جامعه هدف، اگر مرکزی نتواند برابر قوانین و مقررات تعریف شده حرکت کند، تعطیل می‌شود.

وی از افزایش ناظران شهرستانی به منظور افزایش تعداد نظارت‌ها خبر داد و بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 46 مورد گزارش از مراکز ترک اعتیاد شهرستان‌ها توسط این بازرسین به مرکز استان ارسال شده است.

عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده تخلف در هر مرکزی در مرحله نخست تعداد بیماران و داروها کاهش و در صورت تکرار تخلف حکم بسته شدن مرکز در کمیسیون داده می‌شود.

آریانژاد با بیان اینکه نباید این نکته را فراموش کرد که مراکز ام‌ام‌تی مراکز درمانی نیستند، خاطرنشان کرد: این مراکز تنها با هدف نگهداری معتادان و جلوگیری از گرایش آنان به سمت موادهای دیگر به ویژه مواد مخدر صنعتی فعالیت می‌کنند.

وی با ابراز امیدواری از کاهش روند ورود مواد مخدر صنعتی طی چند ماهه اخیر به کشور، گفت: گسترش مواد مخدر گیاهی افزایش یافته که ترک و درمان آن به مراتب سخت و پیچیده‌تر از مواد سنتی و حتی مواد مخدر صنعتی است.

عضو شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان توجه به بازآموزی پزشکان و روانشناسان فعال در مراکز ترک اعتیاد را ضروری دانست و گفت: ارتقای سطح آموزشی روانشناسان فعال در مراکز ترک اعتیاد باید در اولویت و دستور کار قرار گیرد.

به گفته آریانژاد، ایجاد بسترهای لازم در داخل و یا خارج از استان به منظور ارائه آموزش‌های لازم به روانشناسان و پزشکان فعال در عرصه درمان مواد مخدر یک ضرورت است.

نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به کاهش میزان اعتبارات دستگاه‌های مختلف در بودجه سال‌‌جاری گفت: نبود اعتبارات کافی برای ورود به این حوزه یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست.

کورش احمدی افزود: تولید فیلم جزو وظایف اصلی و ذاتی این اداره‌کل است، اما در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی ناچار به عقد تفاهم‌نامه با برخی دستگاه‌ها مانند معاونت پیشگیری بهزیستی استان است.

احمدی ایجاد یک سازمان با ساختار قانونمند در زمینه مبارزه با اعتیاد را ضروری دانست و گفت: یک کاسه شدن فعالیت‌ها و اعتبارات در این سازمان نقش مهمی در پاسخگویی به نیازهای جامعه در این خصوص خواهد داشت.

به گفته وی، توزیع اعتبارات در نهادها و دستگاه‌های و برگزاری جلسات و همایش‌های مختلف خروجی مثبت و مورد انتظار نخواهد داشت.

احمدی در پایان بر ارائه آمار به صورت شفاف و دقیق به منظور آگهی و اطلاع‌رسانی به مردم را ضروری خواند و بیان کرد: آماری که در مورد میزان معتادین در کشور داده می‌شود متناقض بوده و همین امر موجب بی‌اثر بودن برنامه‌ها و عدم اطلاع کافی مردم از شرایط است.

انتهای پیام/79002/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول