اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تلاش برای ارائه طرح توسعه اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا اردیبهشت 93

ری قطب زیارتی - گردشگری می‌شود

طرح توسعه اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) که مدت 20 سال است تنها بر روی کاغذ باقی مانده به زودی به مرحله اجرا در می‌آید و این مکان به قطب زیارتی و گردشگری پایتخت تبدیل می‌شود.

ری قطب زیارتی - گردشگری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالهاست که در جنوب پایتخت میزبان زائرانی است که از اقصی نقاط کشور به این شهر مذهبی می‌آیند تا ارادت خود را به آن حضرت اظهار کنند، روز گذشته و در اربعین حسینی نیز خیل عظیمی از شهروندان برای زیارت به این مکان مقدس آمدند تا از ثواب زیارت حرم حضرت امام حسین (ع) بهره‌مند شوند چراکه به نقل از احادیث زیارت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ثوابی برابر با زیارت حرم حضرت امام حسین (ع) در کربلا دارد.

این مکان مقدس سالهاست که پذیرایی عاشقان اهل بیت (ع) است اما هنوز میهمانان در همان بافت فرسوده و در همان مهمان‌سراها و مراکز کهنه و قدیمی اسکان داده می‌شوند.

حضور بسیار زائران و مسافران به این مکان یکی از دلایلی بود که طرح توسعه اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را برای نخستین بار در سال 70 مطرح کرد در این سال این طرح در قالب بیش از 16 طرح بزرگ مذهبی‌، فرهنگی و رفاهی مطرح و از سال 71، عملیات اجرایی طرح به شعاع 200 مترمربع از حرم مطهر در زمینی به وسعت 20 هزار مترمربع آغاز شد اما به دلایل مختلف از جمله همکاری نکردن شهروندان و موافقت نکردن آنها با قیمت‌های کارشناسی طرح به حالت تعلیق در آمد و بی‌نتیجه ماند.

اما در سال‌های اخیر مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل طرح دارد به طوری که در دو سال گذشته بخش قابل توجهی از بافت‌های فرسوده اطراف حرم خریداری شده و گفته می‌شود که در صورت تامین منابع به زودی تملک‌ها به اتمام می‌رسد.

منصور کتانباف شهردار منطقه 20 در این باره به خبرنگار فارس در جنوب تهران اظهار کرد: طرح توسعه اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به دلیل حضور چشمگیر زائران در این شهر مذهبی و زیارتی در دستور کار قرار گرفت که با اجرایی شدن آن امکانات رفاهی و خدماتی که سال‌ها زائران از آن بی‌بهره بودند در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کاربری‌های طرح توسعه اطراف حرم مشخص شده است افزود: اما هنوز نقشه‌ها و طرح اصلی تهیه نشده است و در واقع برای کاربری‌ها طرح اجرایی نداریم.

کتانباف با تاکید بر اینکه به طور حتم در سال‌های آینده اتفاقات خوبی در اطراف حرم خواهد افتاد اظهار داشت: ما جلساتی را در این باره در شهرداری منطقه داشته‌ایم و پیش قرارداد با مشاور شهرسازی منطقه نیز در حال نهایی شدن است که بر اساس آن، مشاور ظرف مدت مشخصی کاربری‌های محدوده را تبدیل به پروژه می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد که طرح توسعه اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تا اردیبهشت ماه تکمیل و نهایی شده و برای تصویب به شهردار تهران ارائه شود.

شهردار منطقه 20 تصریح کرد: بخش عمده‌ای از زمین‌های آزاد شده در اطراف حرم به فضای عمومی تبدیل می‌شود البته ساخت پارکینگ طبقاتی، مراکز اقامتی و زائرسراها و مراکز فرهنگی نیز در دستور کار است که بعد از نهایی شدن طرح برای مشارکت فراخوان داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون طرح ساماندهی اطراف حرم آغاز شده اضافه کرد: با توجه به اینکه پس از نهایی شدن طرح توسعه، اجرای آن چند سالی به طول خواهد انجامید هم‌اکنون ساماندهی این محدوده را آغاز کرده‌ایم و زمین‌های خاکی و آزاد شده زیرسازی و آسفالت می‌شوند.

کتانباف با بیان اینکه بخشی از تملک اراضی اطراف حرم باقی مانده است افزود: 200 پلاک دیگر در اطراف حرم باقی است که باید تملک شود که این پلاک‌ها عمدتاً در محله‌های نفرآباد، هاشم‌آباد و شرق حرم است.

شهردار منطقه 20 گفت: با اجرای طرح توسعه اطراف حرم عبدالعظیم (ع) تحول عظیمی در منطقه به وجود می‌آید.

انتهای پیام/24672/ل40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول