اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

از هندوانه زیر بغل گذاشتن تا لبخند‌های انار به یلدا

باید به همه چیز در یلدا لبخند زد؛ به سرخی انار، کالی هندوانه و گرانی‌های این شب‌.

از هندوانه زیر بغل گذاشتن تا لبخند‌های انار به یلدا

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آنقدر خواندیم: انار صددانه یاقوت؛ تا آخر انار یاقوت شد... حالا شب یلدا انار به قیمت یاقوت نوش‌جان می‌کنیم به یاد جیب‌های خالی، دور هم می‌خندیم به شیرینی انار و در میان خنده‌هایمان آه بلندی می‌کشیم به دست‌های خالی.

نمی‌دانم خوردن این انار می‌چسبد یا نه؟ اگر آنقدر که دوست داشتیم انار یاقوت شود همان قدر از هندوانه زیر بغل گذاشتن گله نداشتیم لااقل در این اوضاعی که کف‌گیرها ته دیگ را هم سوراخ کرده هندوانه شب یلدایمان جور بود.

اما عجیب است ما که در محافظه کاری، خود را شهره عام و خاص می‌دانیم، چرا آن روزها که معلم ما می‌خواند: انار صد دانه یاقوت و ما پشت سرش تکرار می‌کردیم همان روز به ما نگفت: ممکن است روزی برسد که یاقوتی شدن انار با پول جیب‌هایتان نخواند که اگر می‌گفت آن‌وقت شاید ما اینقدر اسرار بر یاقوت شدن انار نمی‌کردیم.

او باید ما را برای زمان خودمان آموزش می‌داد نه زمان خودش، اگر آن روز که ضرب‌المثل‌ها را به ما می‌آموخت می‌گفت که هندوانه زیر بغل گذاشتن همیشه هم بد نیست شاید در این گرانی لااقل هندوانه شب یلدا جور بود.

تقصیر او هم نیست، آن روزها پول جیب‌ها با یاقوتی شدن انار می‌خواند، آن روزها دست‌ها کوتاه بود و کسی از هندوانه زیر بغلش گذاشتن خوشش نمی‌آمد، ما را آنگونه تربیت کردند برای آن روزها و عجیب است این همه خوش‌بینی نسبت به آینده از مسئولان به اصطلاح محافظه کار ما.

ما را آنگونه تربیت کردند و روانه این روزها کردند، روزهایی که انگار دست‌ها باید دراز باشد آنقدر که زیر هریک از بغل‌هایمان به اندازه یک وانت هندوانه جا شود و جواب هر هندوانه‌ای که زیر بغلمان گذاشتند را باید با لبخند داد، روزهایی که اگر هوس انار کردی باید به بهانه آنکه شیرین است یا نه، چند دانه‌اش را در همان میوه‌فروشی بخوری و بعد سرت را تکان‌دهی و بگویی نه خوب نیست و بروی.

این روزها با تربیت ما همخوانی ندارد و این اوضاع لایق مردمان این سرزمین نیست، بازی زمانه با ما ناجوانمردانه است و آن داورانی که خود را به خواب زده‌اند و ککشان هم از این روزگار نمی‌گزد بدانند که ما می‌دانیم که آنها خواب نیستند...

گفتنی‌ است در حال حاضر قیمت هندوانه میناب به ازای هر کیلو هزار تومان، هندوانه انباری هر کیلو 500 تومان، انار نیز بسته به درجه‌بندی آن از دو هزار تا سه هزار و 500 در بازار قزوین فروخته می‌شود.

قیمت پرتقال در بازار قزوین بین یک هزار و 500 تا دو هزار تومان و نارنگی دو هزار تومان و سیب به قیمت دو هزار و 500 تا چهار هزار تومان به فروش می‌رسد.

هر ساله دقیقاً همزمان با روزهای 29 و 30 آذرماه شاهد افزایش صعودی قیمت میوه در بازار هستیم.

انتهای پیام/77012/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول