اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان خبر داد

برگزاری کارگاه آشنایی با علم رباتیک در دانشگاه زنجان

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان گفت: کارگاه یک روزه آشنایی با علم رباتیک در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود.

برگزاری کارگاه آشنایی با علم رباتیک در دانشگاه زنجان

امین کاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان به برنامه‌های بسیج دانشجویی اشاره کرد و اظهار داشت: بخش علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی در طول سال برنامه‌های مختلفی در سطح دانشگاه‌های استان زنجان برگزار می‌کند.

وی به فعالیت‌های انجام شده در طول یک سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری کلاس‌‌های رباتیک به صورت تئوری و عملی (مقدماتی) با تدریس فرهود آهنی در سال تحصیلی 92-91 جزو این فعالیت‌ها است.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی رباتیک پیشرفته در تابستان امسال تشکیل شده، افزود: همچنین امسال برنامه کار و فعالیت بر روی ربات‌های مسیریاب ویژه و ربات کاوشگر به صورت شبانه‌روزی برگزار شده است.

این مسئول شرکت در دوره مسابقات کشوری خانه کارگر تبریز لیگ برتر مسیریاب و لیگ کاوشگر را از دیگر فعالیت‌های بسیج دانشجویی اعلام کرد و گفت: این گروه در مسابقات دانشگاه شریف در لیگ ربات کاوشگر توانست حائز رتبه چهارم این مسابقات شود.

کاظمی در ادامه به برنامه‌های پیش روی انجمن علمی دانشجویی رباتیک دانشگاه زنجان اشاره کرد و متذکر شد: کارگاه یک روزه آشنایی با علم رباتیک برای دانشجویان جدیدالورود در بهمن ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

وی تشکیل کلاس‌های رباتیک به صورت تئوری و دوره مقدماتی برای دانشجویان علاقه‌مند به دانش رباتیک در رشته‌های مختلف را از برنامه‌های این انجمن اعلام و تصریح کرد: کلاس‌های رباتیک به صورت تئوری و عملی برای دانشجویان علاقه‌مند به رباتیک در رشته‌های مهندسی برق، مکانیک رایانه به منظور توانمندسازی دانشجویان برای فعالیت در زمینه ربات‌های گروهی تشکیل شده است.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان با اشاره به اینکه گروه‌های قبلی تجربه یک دوره شرکت در مسابقات کشوری رباتیک را دارند، اذعان داشت: با تشکیل کارگاه‌های ویژه و کلاس‌های رباتیک به منظور ادامه فعالیت این دانشجویان در زمینه ربات‌های گروهی (SWARMBOTS) که به تایید محسن افشارچی رئیس دانشگاه زنجان رسیده است.

این مسئول به ربات‌های گروهی (SWARMBOTS) دانشگاه زنجان اشاره کرد و ادامه داد: وقتی به موجوداتی که مانند مورچه، زنبور، گرگ، شیر، پرندگان مهاجر و سایر مخلوقات که از زندگی گروهی بهره می‌برند بنگریم متوجه می‌شویم که هزاران الگوریتم رفتاری وجود دارد.

کاظمی با بیان اینکه برخی از این الگوریتم‌ها برای انجام عملیات مکانیکی صورت می‌گیرد، ادامه داد: در علم رباتیک نیز بسیاری از فعالیت‌ها فقط در قالب گروه ربات‌های متشابه و یا نامتشابه تحقق می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه وجه مشترک همه ربات‌های گروهی نقش برجسته آنها در ارتباط و تبادل اطلاعات است، گفت: نقش عملیاتی این ربات‌ها بسیار متنوع است.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه تجمع ربات‌ها حول ربات فرمانده، متفرق شدن ربات‌ها از اطراف یک ربات از جمله نقش این ربات‌ها است، متذکر شد: عبور یک ربات از میان ربات‌ها، جدا شدن ربات‌ها در چند دسته و چرخیدن ربات‌ها حول یک ربات از دیگر فعالیت‌های عملیاتی این ربات‌ها است.

این مسئول با اشاره به اینکه همه ربات‌ها به سمتی که ربات فرمانده جهت می‌گیرد حرکت می‌کند، گفت: دنبال کردن یک ربات توسط دیگر ربات‌ها، حرکت یک در گوشه دیوار، رفتن ربات‌ها به جایگاه ویژه برای انجام عمل شارژ و کاربردهای نظامی این ربات در طراحی و اجرای عملیات‌های سخت و دشوار از دیگر نقش عملیاتی این ربات‌ها است.

انتهای پیام/73008/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول