اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی غرب مازندران:

97 درصد مراتع غرب مازندران طرح مرتع‌داری دارند

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر گفت: 191 هزار و 856 هکتار، معادل 97 درصد از مراتع غرب مازندران دارای طرح مرتع‌داری شده است.

97 درصد مراتع غرب مازندران طرح مرتع‌داری دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، کیوان وریج کاظمی افزود: تاکنون 218 طرح مرتع‌داری برای مراتع غرب مازندران تهیه شده که 124 فقره آن با مجموع مساحت 130 هزار و 827 هکتار به دامداران واگذار شده است. 

 وی اظهار داشت: طرح مرتع‌داری شامل مطالعات مقدماتی و جامعه‌شناسی و همچنین بررسی ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی، زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، اقلیم‌شناسی، پوشش گیاهی در مرتع مورد نظر است.

 وریج کاظمی تاکید کرد: با در نظر گرفتن ظرفیت مراتع، تعداد دام مجاز برای مراتع موجود 303 هزار و 479 واحد دامی است ولی هم‌اکنون 364 هزار و 804 دام در مراتع غرب مازندران تعلیف می‌کنند که اغلب مربوط به دامداران غیر مجاز است. 

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر بیان کرد: چرای بیش از حد دام در مراتع موجب تخریب آن می‌شود و یگان حفاظت منابع طبیعی با تشکیل پرونده و ارجاع به مراجع قضایی، با دامداران غیرمجاز برخورد می‌کند.

 وریج کاظمی با اشاره به این که بخش زیادی از مراتع در بین مَرْزْبُوم (ecotone) جنگل و مرتع قرار گرفته است، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در مدیریت مراتع، رقومی کردن نقشه‌های طرح‌های مرتع‌داری است. 

وی ادامه داد: تمام 303 سامانه عرفی مراتع غرب مازندران رقومی شده و اصلاحات لازم درباره حد فاصل جنگل و مرتع و خارج کردن عرصه‌های جنگلی از سامانه عرفی سابق انجام شده است.  

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر دارای 197 هزار هکتار مرتع است که از ارتفاع 2 هزار و 200 متر از سطح دریا تا ارتفاع بیش از 3 هزار و 500 متر گسترش دارد. 

انتهای پیام/86019/ت/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول