اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

4 بیماری شایع که در اثر تماس با سگ ایجاد می‌شود

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هاری، لیشمانیوز جلدی، کیست هیداتیک، بیماری‌های انگلی سگ از بیماری‌های شایعی است که در اثر تماس با حیوانات از جمله سگ ایجاد می‌شود.

4 بیماری شایع که در اثر تماس با سگ ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، هادی عباسی صبح امروز در نشست آموزشی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: 10 درصد از افرادی که در خانه سگ دارند دارای زنجیره‌‌های باکتریایی "E coli" هستند که هم در حیوان و هم در صاحب آن مشاهده می‌شود.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از میان 1709 عامل بیماری ‌زا، 832 عامل، از حیوانات به انسان منتقل می‌‌شود و همچنین از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

این پزشک متخصص توصیه می‌کند با توجه به این که این بیماری‌ها می‌توانند سیستم ایمنی را درگیر کنند، باید در مورد تماس حیوانات با مُسن‌ترها، نوزادان، کودکانی که در حال آموزش راه رفتن هستند، افراد تحت درمان بیماری‌‌های سرطانی، افرادی که به ‌تازگی جراحی پیوند عضو داشته‌‌اند و افرادی که بیماری‌های خودایمن دارند توجه‌ ویژه‌ای صورت گیرد.

وی بیان کرد: هاری، لیشمانیوز جلدی، کیست هیداتیک، بیماری‌های انگلی سگ از بیماری‌های شایعی است که در اثر تماس با حیوانات از جمله سگ ایجاد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: هاری یک بیماری ویروسی فوق‌العاده کشنده است که موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی می‌شود این بیماری به وسیله گاز گرفتن توسط حیوانات هار بیماری انتقال می‌یابد، سگ هار به طرز خطرناکی حالت تهاجمی به خود گرفته، تمایل شدیدی به گاز گرفتگی اشیاء، حیوانات و انسان، از جمله صاحب خود نشان می‌دهد و اغلب خود را نیز گاز گرفته و زخم‌های شدیدی در بدن ایجاد می‌کند.

عباسی گفت: اهمیت هاری از نظر بهداشت عمومی بر اساس تعداد موارد بیماری نبوده بلکه در رابطه با مرگ و‌ میر شدید ناشی از بیماری که عملا 100 درصد بیماران را در برمی‌گیرد، است.

وی اضافه کرد: لیشمانیوز جلدی یا سالک یک بیماری پوستی طولانی ‌مدت و بدون درد و تب، قابل انتقال بین انسان و تعدادی از حیوانات از جمله جوندگان و سگ است، هنگام خون‌خواری پشه ‌خاکی از زخم ‌های سالک در جوندگان و سگ، انگل بیماری وارد بدن پشه‌ خاکی می‌شود و با نیش پشه ‌آلوده، بیماری به انسان منتقل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ارتباط با بیماری کیست هیداتیک نیز گفت: کیست هیداتیک یک بیماری انگلی است که انسان و دام در اثر خوردن تخم نوعی انگل به نام کرم اکینوکوکوس که در مدفوع سگ بیمار وجود دارد، به آن مبتلا می‌‌شوند.

عباسی تصریح کرد: کیست هیداتیک کیسه‌‌ای آبکی حاوی مرحله‌ نوزادی انگل است که امکان ایجاد آن در اعضای مختلف بدن وجود دارد، راه انتقال این بیماری از طریق دست آلوده به مدفوع سگ و خوردن آب و مواد غذایی است که به‌ وسیله‌ مدفوع حیوان بیمار، آلوده شده باشد.

وی در ارتباط با بیماری‎‌های انگلی سگ نیز گفت: این بیماری‌‌ها را می‌‌توان به دو دسته انگل‌‌های خارجی و داخلی تقسیم کرد، نوع خارجی شامل کک و شپش است، کک‌ها روی کف لانه یا بستر تخم‌ می‌‌گذارند و تخم‌‌ها در عرض 2 تا 3 هفته به کک‌‌های بالغ تبدیل می ‌شوند، کک سگ به ‌عنوان میزبان واسط برای لارو، یک کرم نواری شایع به نام دیپلیدیوم کانینوم عمل می‌کند، البته با تذکر این ‌که کک‌ سگ می‌تواند موجب گزش شدید صاحب حیوان نیز ‌بشود، ضمن اینکه کک انسان یا همان پولکس ایریتانس روی بدن سگ نیز زندگی می‌کند.

انتهای پیام/66006/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول