اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تأکید کرد

آبرسانی از سد تالوار مهم‌ترین مسئله آب همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: آبرسانی از سد تالوار مهم‌ترین مسئله آب همدان است.

آبرسانی از سد تالوار مهم‌ترین مسئله آب همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ابراهیم کارخانه‌ای ظهر امروز در آئین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان و مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان وضعیت آب کشور و استان همدان را در شرایط ویژه و استثنایی دانست و افزود: میانگین تبخیر آب در ایران سه برابر جهان و میانگین بارش باران کمتر از میانگین جهانی است که همین امر ما را در وضعیت خاصی قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه در خصوص آب باید مدیریت ویژه‌ای اعمال شود، بیان داشت: ما از مدیریت منابع آب غفلت کرده‌ایم هرچند کارهای ارزشمندی نیز شکل گرفته است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 600 سد در کشور داریم، اظهار کرد: از این میزان 145 سد عظیم آبی داریم که در حال حاضر 120 سد نیز در حال احداث است.

وی تصریح کرد: در سال 52 در کشور تنها 47 هزار حلقه چاه آب کشاورزی داشتیم اما اکنون این میزان به 648 هزار حلقه چاه رسیده اما منابع آب زیرزمینی محدود است.

کارخانه‌ای یادآور شد: سالانه 2 میلیون و 300 هزار متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌کنیم در حالی که حداکثر برداشت آب از منابع زیرزمینی باید 2 میلیون متر مکعب باشد.

وی، یکی از مشکلات آب را مصرف بی‌رویه آن عنوان کرد و گفت: میزان مصرف آب چه در شرب، چه در صنعت و چه در کشاوری باید مدیریت شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: میانگین متوسط مصرف آب در کشور 300 لیتر در ثانیه است در حالی که میانگین جهانی آن 120 لیتر در ثانیه است.

*300 روستای همدان در زمینه آب آشامیدنی مشکل دارند 

وی مهمترین مسئله آب استان را آبرسانی از سد تالوار دانست و افزود: پروژه سد تالوار از سال 83 آغاز شده که تاکنون 80 کیلومتر لوله‌گذاری شده و 140 کیلومتر نیز باید لوله‌گذاری شود.

کارخانه‌ای اذعان کرد: با آبرسانی از سد تالوار 12 شهر و 51 روستا بهره‌مند می‌شوند که باید با یک برنامه‌ریزی ویژه تا سال 1425 مشکل آب شرب همدان را حل کنیم.

وی مشکل دیگر آب همدان را فرسودگی شبکه لوله‌کشی دانست و بیان داشت: حداکثر عمر یک سیستم لوله‌کشی 30 سال است اما در همدان مقداری انجام شده و مابقی مانده است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی میزان هدررفت آب در همدان را 35 درصد عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که میانگین کشوری نشت آب 25 درصد و میانگین جهانی آن 15 درصد است.

به گفته وی؛ شبکه تصفیه‌خانه همدان که بخش لجن آن باقی مانده است، باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

کارخانه‌ای در پایان با اشاره به اینکه 300 روستای همدان در زمینه آب آشامیدنی مشکل دارند، گفت: 150 روستا مشکل حادی در آب آشامیدنی دارند که باید توجه ویژه‌ای به آنها صورت گیرد.

انتهای پیام/89003/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول