اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان نهضت سوادآموزی مطرح کرد

بالاترین درصد باسوادی کشور در مازندران و اصفهان

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه بالاترین درصد باسوادی کشور در مازندران و اصفهان است گفت: بیشترین درصد بی‌سوادی نیز در سیستان و بلوچستان است.

بالاترین درصد باسوادی کشور در مازندران و اصفهان

محمد مهدی‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار داشت: در حال حاضر بی‌سوادی در روستاهای ما به مرحله چینه رسیده به این معنا که تمام کسانی که قابلیت سواد‌آموزی داشتند، باسواد شدند اما در آخر تعداد کمی از قلم جا مانده‌اند.

وی افزود: سوادآموزی چهره‌‌ به چهره و تک به تک تنها راه باقی‌مانده باسواد کردن افرادی است که به دلایل مختلف از جمله پراکندگی جغرافیای هنوز موفق به باسواد شدن نشده‌اند.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سئوالی مبنی بر آمار و کمیت جمعیت بی‌سوادی در استان‌های کشور عنوان کرد: در میان استان‌های کشور، تهران با داشتن 100 هزار نفر دارای بیشترین آمار بی‌سوادی بوده که پیدا کردن این تعداد در جمعیت میلیونی این استان کار ساده‌ای نیست.

مهدی‌زاده با بیان اینکه البته این آمار بی‌سوادی نسبت به جمعیت میلیونی تهران از درصد پایینی برخوردار است، تصریح کرد: در حال حاضر از لحاظ آمار سیستان و بلوچستان دارای بیشترین درصد بی‌سوادی در کشور بوده و کردستان و آذربایجان غربی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مقابل این استان‌ها، مازندران و اصفهان از درصد باسوادی قابل توجه و مطلوبی برخوردار است.

این مسئول اضافه کرد: اعتقاد دارم که هیچ استانی در زمینه باسوادی قابل مقایسه استان دیگری نیست و ما باید هر استانی را با گذشته همان استان مقایسه کنیم.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی تأکید کرد: مقایسه استان‌ها با یکدیگر قابل قبول نیست زیرا هر استانی شرایط خاص خود را دارد که شرایط جغرافیایی و جمعیتی از مهم‌ترین شرایط در این زمینه به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به سئوال دیگر فارس مبنی بر ادغام نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش بیان کرد: از دیدگاه من این ادغام دارای جنبه مثبت و منفی بوده، مثبت از این نظر که آموزش و پرورش دارای معلم و امکانات است و منفی نیز از این نظر که بعد از ادغام توقع می‌رفت معلمان ورود کنند که این اتفاق نیفتاد.

مهدی‌زاده عنوان کرد: به همین دلیل مجبور به روی آوردن به تشکل‌ها شدیم که این خود دغدغه و نگرانی‌های خاص خود را دارد.

انتهای پیام/82014/ن30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول