اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از اتاق فکر هنرمندان و مسئولان

فرار هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی برای در امان بودن از ترکش‌ سیاسیون

هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی در اتاق فکر با مسئولان قبل از هر چیز نگران چنگ‌اندازی سیاسی‌کاران در این عرصه و جولان آن‌ها در حوزه فرهنگ بودند که برخی هم فرار را بهترین راه برای در امان بودن از ترکش‌های سیاسیون می‌دانستند.

فرار هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی برای در امان بودن از ترکش‌ سیاسیون

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، شامگاه سه‌شنبه نشست اتاق فکر هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار برگزار شد.

در این نشست دو ساعته هر یک از هنرمندان و اصحاب حوزه فرهنگ و هنر دیدگاه‌ها و انتقادات و پیشنهادات خود را در زمینه‌های مختلف بیان کردند و برای هر یک از مشکلات راه‌حلی ارائه کردند.

در این نشست عطا طاهری بویراحمدی با بیان اینکه استان قدمت زیادی ندارد از حضور هنرمندان و نخبگان استان در سطوح مختلف کشوری گفت و افزود: با این که قدمت چندان نداریم اما بزرگانی به کشور تحویل داده‌ایم که همچون ستاره می‌درخشند.

نویسنده مطرح کهگیلویه و بویراحمدی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان داشت: این افراد همه از خانواده‌های محروم سر بیرون آورده‌اند و چون طعم تلخ محرومیت را چشیده‌اند در برابر سختی‌ها تحمل کرده و به این درجات رسیده‌اند.

یعقوب غفاری، نویسنده پیشکسوت در این آیین با ابراز خوشحالی که برخی نهادها از جمله حوزه هنری برای تعالی فرهنگ استان علی‌رغم کمبودها کمر همت بسته‌اند به لزوم حفظ سرمایه‌های هنری و فرهنگی استان اشاره کرد.

حسین آذرشب، یکی از نویسندگان نیز از محو برخی داشته‌های استان و آینده مبهم برخی دیگر از این آداب و سنن گفت و خاطرنشان کرد: باید از حوزه هنری قدردانی کنیم که به چاپ و نشر آثار هنرمندان هم‌استانی مبادرت می‌کند و امروز رونمایی از 10 کتاب بسیار مهم‌تر از برگزاری جشنواره و همایش است.

کار هنری تأثیرگذار از نظر آذرشب چیزی است که برای نسل‌های بعد ماندگار باشد و اکنون حوزه هنری با همه کمبودها و تنگناها این کار را انجام داده است.

وی، خرج کردن از اعتبارات هنری و فرهنگی برای چاپ پوستر را کاری بیهوده دانست و متذکر شد: باید داشته‌ها و آداب و سنن استان را مستند کنیم چرا که اگر این کار انجام نشود در سال‌های آینده چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.

عباس موسوی‌اعظم از هنرمندان مستندساز هم در ابتدای کلام خود انتقاد شدیدی به عرصه فرهنگ و هنر استان کرد و گفت: ما فقط ادا و اطوار در می‌آوریم و امروز به جز چند نفر هنرمند هیچ آدم عادی و مسئولی به تماشاخانه‌های ما نمی‌آیند.

مهران مظفری که در چند ماه آینده کتابی از وی در سطوح استانی و ملی به همت حوزه هنری استان چاپ می‌شود از اکسیژن و نقش هنر به عنوان این ماده حیاتی در دنیای بشری گفت و بیان کرد: استانی که قدمت کمتر از چند دهه دارد اکنون در حوزه فرهنگ و هنر نیز برخی امور را تازه تجربه می‌کند.

نویسنده کهگیلویه و بویراحمدی به برخی معضلات در داخل استان اشاره کرد و گفت: جامعه به سوی مدرن شدن پیش می‌رود اما ما همچنان در گیر و دار برخی تعصبات قومی و عشیره‌ای هستیم.

فیلمساز برجسته هم‌استانی و خالق مستند گاودانه نیز در این نشست انتقادات زیادی را به مسئولان چه فرهنگی و چه غیر فرهنگی در استان وارد دانست.

علی‌فتح لایق‌زاده در این نشست از فرار خود گفت و ابراز داشت: وقتی می‌بینیم که سیاسی‌کاری بر فضای فرهنگی در استان غالب شده مجبوریم که عطای کار در استان را به لقایش بسپاریم و فرار را بر قرار ترجیح دهیم و به دنبال کار و تولید فرهنگی در استان‌های دیگر باشیم.

مستندساز مطرح کهگیلویه و بویراحمدی از مسئولان استانی خواست تا برای خود مشاور رسانه‌ای و فرهنگی بگیرند چرا که در حوزه‌های فرهنگی و هنری صاحب نظر و کارشناس نیستند.

لایق‌زاده، تنها کار تأثیرگذار در استان و در حوزه کارهای هنری و فرهنگی را خلق کتاب پایی که جا ماند دانست و گفت: حوزه هنری بدون ادعا به این کار مبادرت ورزید و اکنون کتاب پایی که جا ماند به چاپ 44 رسیده است.

نوبتی هم که بود از رسانه داریوش بهنیازاده به نمایندگی از این قشر سخن گفت و با بیان نقاط ضعف و قوت در این عرصه، عنوان کرد: بچه‌های خبرنگار استان کهگیلویه و بویراحمد اگر پیشرفتی در این عرصه داشته‌اند و امروز یکی از قوی‌ترین حوزه‌های خبری را در کشور خلق کرده‌اند همه به واسطه ذوق و سلیقه خودشان بوده و مدیران و مسئولان هیچ کمکی به رشد و پیشرفت آن‌ها نکرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر هم نقطه ضعفی هست این دیگر به مسئولان برمی‌گردد که در جهت‌دهی به رسانه‌ها اقدامی نکرده‌اند و برای آموزش و کمک به حرفه‌ای شدن خبرنگاران قدمی بر نداشته‌اند.

وی به تیترهایی که در خبرگزاری فارس بر هنرمندان انتخاب کرده اشاره کرد و یادآور شد: خودم به شخصه از تیتر انتخابی برای علی‌فتح لایق‌زاده بسیار خوشم آمد آن‌جا که گفته‌ایم «در تهران آقای کارگردان هستم و در یاسوج پسر قلی» و یا آن‌جا که کوروش رضوانی می‌گوید در شهر و دیار ما همه چیز از جمله پرورش خرگوش اهمیت دارد به غیر از موسیقی و توجه به آن توسط مسئولان.

سجاد نادریان هنرمند تئاتر نیز گلایه‌مند بود که بحث آموزش در هنر بسیار پیش پا افتاده در استان تلقی می‌شود و پیشنهاد داد که برای پیوند دستگاه‌ها با حوزه فرهنگی همه ادارات استان رابط فرهنگی در اتاق فکر هنرمندان داشته باشند.

انتهای پیام/2571/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول