اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان:

بافت فرسوده سنندج سه ‌برابر میانگین کشوری است

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان گفت: بافت فرسوده و نابسامان شهری سنندج سه ‌برابر میانگین کشوری است.

بافت فرسوده سنندج سه ‌برابر میانگین کشوری است

اسدالله نقدی امروز در حاشیه همایش ملی مدیریت یکپارچه شهری در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در سنندج، اظهار کرد: باید به جای ورود ممنوع به سمت سیاست سوم یعنی به رسمیت شناختن مدیریت یکپارچه شهری رفت.

وی شهرسازی کارآمد را ساده‌تر از شهرسازی ناکارآمد برشمرد و گفت: شهرسازی کارآمد نیاز به فرهنگ‌سازی، دانش فنی، مدیریت یکپارچه شهری، ادغام، توجه به مکمل‌های دانش فنی و نگاه انسانی به شهر دارد.

نقدی با بیان اینکه در حکمرانی خوب شهری باید به مدیریت یکپارچه شهری توجه کرد، افزود: برای ارتقای مدیریت و کیفیت یکپارچه شهری الزاماتی چون حمایت و مسئولیت نیروها، استقلال شورا، داشتن اهداف روشن، سازگاری بخش‌های مختلف، مشارکتی‌بودن و متناسب با شرایط اقلیمی اجتماعی به عنوان شاخص برنامه‌ریزی توسعه، نیاز است.

به گفته این استاد دانشگاه، تخریب امکانات شهری، عدم مشارکت، شناسایی راه‌حل‌ها، کمک به اجرا، کمک به ارزیابی، کمک به دورانی بودن مشارکت محلی و مردم، برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی، اجرا، بازخورد و تجدید‌نظر‌ کردن در بافت نابسامان شهری لازم است.

بافت نابسامان شهر سنندج سه ‌برابر میانگین کشوری است

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در ادامه گفت: بافت فرسوده و نابسامان شهری سنندج سه ‌برابر میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنج ‌ساله توسعه به بهسازی بافت‌های فرسوده و نابسامان شهری توجه و تأکید ویژه شده است، افزود: حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده شهر سنندج عرصه بسیار زیادی از مجموعه شهر را به خود اختصاص داده و از آن مهم‌تر تعداد زیاد جمعیت در این بافت فرسوده است.

نقدی حاشیه‌های شهرهای ایران را جزو حاشیه‌های وسط دانست و گفت: ما احتیاج به جنبش شهری و انسان‌گرایی داریم و نیازمند شهری قابل سکونت، سالم و پایدار هستیم.

وی با بیان اینکه دانش امروز بیشتر بین رشته‌ای است و کالبدی به نام مدیریت شهری وجود ندارد، اضافه کرد: در صحبت از دانش شهری، رشته‌های عمران و شهرسازی، مدیریت، جامعه‌شناسی، معماری و رشته‌های دیگر مستلزم نگاه چند وجهی و چند بعدی بوده و مدیریت شهری مستلزم ایجاد یک رشته دانشگاهی مستقل است.

به گفته وی، امروزه پیچیده‌ شدن و چند‌بعدی شدن عرصه شهری مستلزم دانش‌های بسیاری است و تحت عنوان دانش شهری پیگیری شده و به عنوان اصلی همایش و توسعه پایدار به اسم دستورالعمل تبدیل می‌شود.

دانشیار دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با عنوان اینکه در کار جهانی‌ شدن برای شهرهای قرن بیست‌ و یکم محیط زیست، اشتغال، فقر، بزه‌کاری و غیره مهم جلوه می‌کند، افزود: اصل دانش و زندگی شهری است و پایداری محیط‌زیست یا اقتصادی در راه ارتقای کیفیت زندگی یک اصل است.

وی تصریح کرد: حکمرانی شهری اتفاقی است که در دنیا اتفاق افتاده و بحث انقلاب شهری و مدرنیته بعد از انقلاب صنعتی روی داده است.

نقدی یادآور شد: عناصر و مؤلفه‌های مهم موضوع مشارکت ارزیابی اجتماعی و فرهنگی در اداره کردن امور شهرهاست.

مطالعات ارزیابی اجتماعی در دانش شهری حائز اهمیت است

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در ادامه سخنان خود گفت: جایگاه مطالعات ارزیابی اجتماعی و شهرسازی انسان‌گرایانه باید برجسته و مهم باشد.

وی اضافه کرد: این مبحث فراتر از تحولات جمعیتی، بافت سنی، رهیافت جدید و نگرش جمعیتی بوده و مخاطبان و زیرمجموعه و برنامه‌ریزی از این ارزیابی، نوعی آینده‌نگری است.

نقدی اظهار کرد: توسعه، مدیریت شایسته، منابع‌انسانی کارآمد، مشارکت مردم در معنای واقعی آن از نیازسنجی تا اولویت‌بندی طراحی، اجرا و توسعه، منابع اقتصادی پایدار یکی از مولفه‌های مهم موضوع مشارکت است که تعاملات شهر را تقویت می‌کند و رضایت شهروندان را در پی‌دارد.

وی با اشاره به اینکه پایداری یکپارچگی مدیریت شهری نگاه به تعارض‌ها و حل آن‌ها و انتشار جریان گفتمان‌سازی است، افزود: گفتمان شهری از نظرخواهی تا مداخله و شورایی کردن تا تفویض اختیار، برای داشتن شهری قابل سکونت است.

به گفته این استاد دانشگاه، عناصر مؤثر و متداخل پیچیده شده و موضوع فرهنگ، اجتماع، مدیریت در شهر و شهرسازی مشارکت عنصر مهم نیست، بلکه ارزیابی زیست‌محیطی مدیریت یکپارچه و توسعه پایدار مهم است.

نقدی با بیان اینکه ساختار قبلی تک‌بعدی و بخش‌نگر، سیاست از بالا به پایین و در انحصار دولت‌بودن بدون بازده مثبت بوده است، گفت: در ساختار جدید اصالت دادن به انسان، محیط و ماشین در مدیریت یکپارچه شهری است.

وی تحمیل شدن ماشین به شهرها را معضل جامعه امروز خواند و اضافه کرد: انسان و شهر مهم‌تر از ماشین است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: عمران شهری و برنامه‌ریزی شهری باید انجام شود تا شهری پایدار، سالم و فضای سبز زنده شود.

انتهای پیام/79014/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول