اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:

وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی امنیت و سلامت غذایی است

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی و سلامت غذا است.

وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی امنیت و سلامت غذایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محسن مشکات ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: امنیت غذا به مفهوم تولید غذای کافی به میزان نیاز و استمرار تولید مواد غذایی و تامین سلامت مواد غذایی است.

وی تصریح کرد: تولید محصولات آبزی سهم بسیاری در تامین پروتئین دارد و آبزی پروری یکی از بهترین راه‌های تامین پروتئین مورد نیاز مردم است.

* آبزیان نقش مهمی در تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان دارند

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: اگر آبزیان در شرایط بهداشتی تولید شوند، نقش بسزایی در امنیت غذایی و تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان خواهند داشت.

مشکات ادامه داد: صنعت آبزی‌پروری نسبت به صنایع دامی صنعتی جدید و نوپاست و به تدریج توانسته در طی سال‌های اخیر جایگاه خود را تثبیت کند و نسبت به صنایع دام و طیور از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی به عنوان متولی تأمین بهداشت صنایع دامی، طیور و آبزیان باید بستر و زیرساخت‌ها را برای فعالیت پرورش دهندگان در این بخش ایجاد کند، عنوان کرد: یکی از اقدامات زیرساختی که دامپزشکی در سال گذشته در این حوزه انجام داده است، راه‌اندازی و استفاده از سیستم‌های هشدار سریع و سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های آبزیان است.

* با استفاده از سیستم‌ هشدار با بیماری‌های آبزیان سریعا مقابله شود

به گفته وی؛ این سیستم توان ثبت مکان بیماری‌های دامی را با استفاده از GPS داراست و تاکنون در حوزه بیماری‌های بخش آبزی پروری هفت هزار و 999 واحد مرتبط با آبزیان در این سیستم به  ثبت رسیده و تمامی تغییرات، بیماری‌ها و تلفات موجود در واحدها در این سیستم به‌روزرسانی می‌شود.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور متذکر شد: با اعمال این سیستم مراقبت در کوتاهترین زمان ممکن می‌توان از بیماری‌های موجود در واحدها مطلع شد و شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که در صورت وقوع بیماری در ساعات اولیه با بیماری مقابله شود.

* استان مرکزی از نظر بیماری‌های آبزیان مشکل خاصی ندارد

مشکات با بیان اینکه در راستای اهمیت این موضوع بازدیدهایی از مراکز پرورشی استان‌ها به عمل آمده است، ادامه داد: در بازدید از مزارع آبزی پروری استان مرکزی مشخص شد استان مرکزی از نظر بیماری‌های آبزیان و تلفات مشکل خاصی ندارد و نسبت به سایر استان‌ها از نظر سطح و کیفیت بهداشتی در سطح بالایی قرار دارد.

وی، یکی دیگر از اقدامات سازمان دامپزشکی در راستای ظرفیت سازی برای پرورش آبزیان در سال‌های اخیر را شناسایی به موقع بیماری‌ها عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا شبکه‌های آزمایشگاهی دامپزشکی تهیه شده است تا با گزارش‌ها در زمینه بیماری‌های مشکوک بتوانند سریعا عوامل را شناسایی و علیه آن اقدام کنند.

به گفته وی؛ تمامی محصولات دامی در سال گذشته در سیستم پایش قرار گرفت به گونه‌ای که میزان باقیمانده‌ها تحت پایش قرار گرفتند و بدین ترتیب از نظر سلامت محصولات تولیدی اطمینان خاطر حاصل شد.

* استان مرکزی یکی از مراکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین کمانی است

مشکات با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت استان مرکزی در حوزه پرورش و تولید ماهیان سردآبی است، ابراز داشت: بیش از 202 مزرعه در استان به پرورش ماهیان سردآبی فعالیت دارند و استان مرکزی یکی از مراکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین کمانی است که علاوه بر تامین نیاز استان تامین کننده بچه ماهی مورد نیاز استان‌های دیگر نیز می‌باشد.

وی، بیماری‌های آبزیان را به چهار دسته ویروسی، انگلی، باکتریایی و قارچی تقسیم کرد و اذعان داشت: در برخی بیماری‌ها اعم از بیماری‌های خونریزی دهنده باید سریعا  اطلاع رسانی شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

* حضور مسئولان فنی و بهداشتی در مزارع پرورش آبزیان

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بر ضرورت حضور مسئولین فنی و بهداشتی در مزارع پرورش آبزیان تاکید کرد و ابراز داشت: در صورتی که مسئولین در مزارع حضور داشته باشند می‌توانند در صورت مشاهده بیماری به موقع اطلاع رسانی کنند و اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای را به درستی انجام دهند.

مشکات بر ایجاد و احداث مزارع پرورش آبزیان در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی مناسب و منابع آبی مناسب تاکید کرد و اظهار داشت: رعایت این مسائل باعث می‌شود از نظر بهداشت و بیماری‌های آبزیان مسائل و مخاطره‌ای وجود نداشته باشد.

طی این نشست؛ مشکلات و پیشنهادات در راستای بیماری‌های آبزیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول