اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کل کشور:

رشد آبزی پروری در سال جاری سرعت 15 درصدی گرفته است

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کل کشور گفت: رشد آبزی پروری در سال جاری سرعت 15 درصدی گرفته است.

رشد آبزی پروری در سال جاری سرعت 15 درصدی گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، کاظم عبدی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه آبزی‌پروری علمی نوین است، افزود: سرعت رشد آبزی پروری در دنیا 8.3 درصد است که در مقایسه با صنعت دام و طیور که رشد 2.7 درصدی دارد، سه برابر است.

وی تصریح کرد: این صنعت به حدی رشد داشته که از مجموع 154 میلیون تن تولید جهانی ماهی شامل صید دریایی و مزارع پرورش ماهی 90 میلیون تن مربوط به صید و صیادی و 63 میلیون تن مربوط به بخش آبزی پروری بوده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کل کشور با بیان اینکه بر اساس گزارش فائو نیمی از منابع پروتئینی مردم جهان از آبزیان است، ادامه داد: علت توجه بخش بین‌الملل به حوزه آبزی پروری  اشتغال‌زایی این صنعت است.

عبدی اظهار داشت: هم اکنون بیش از 55 میلیون نفر در مزارع آبزی پروری فعالیت دارند و حدود 600 تا 800 میلیون نفر معادل 10 تا 12 درصد جمعیت جهان در صنعت آبزیان و صنایع وابسته به آن اشتغال دارند.

وی ادامه داد: سرعت بالای آبزی پروری باعث بروز مشکلاتی از جمله تخریب زیستگاه‌ها و بالا رفتن سرعت انتقال بیماری‌ها به دلیل تبادل آبزیان شده و مخاطرات بهداشتی ایجاد کرده است به گونه‌ای که در سال گذشته به گزارش مرکز بهداشت جهانی 25 درصد آبزیان دنیا بر اثر بیماری از بین رفته‌اند.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کل کشور بیان کرد: در ایران نیز آبزی پروری موجب امنیت مرزها و اشتغال‌زایی شده و سرعت رشد آبزی پروری در ایران در سال گذشته با 837 هزار تن تولید آبزیان رشد 14 درصدی داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با تولید بیش از 877 هزار تن آبزی سرعت رشد 15 درصدی را شاهد باشیم.

به گفته وی؛ ایران از نظر کمی در تولید آبزیان رتبه بیستم در دنیا را دارد و از نظر تولید قزل‌آلا رتبه اول دنیا و در تولید ماهیان گرم آبی رتبه هفتم دنیا را دارد.

وی مصرف سرانه جهانی آبزیان را 18.5 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: در ایران میزان سرانه مصرف آبزیان در سال گذشته 10 کیلو گرم بوده است که امسال به 11 کیلو گرم خواهد رسید.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کل کشور میزان تولید ماهیان زینتی در کشور را در سال گذشته 130 میلیون قطعه عنوان کرد و افزود: هم اکنون 100 گونه ماهی زینتی در کشور داریم.

عبدی تصریح کرد:  در 6 ماهه اول سال جاری نیز در راستای شناسایی بیماری‌های آبزیان 10 هزار و 921 مورد بازدید از مراکز آبزی‌پروری کشور و 56 هزار و 511 مورد آزمایش ویروسی و باکتریا‌یی صورت گرفته است.

وی چهار وظیفه اساسی سازمان دامپزشکی در حوزه آبزیان را حفظ و صیانت در سرمایه‌های آبی، ارتقاء بهداشتی و نظارت بر فرآورده‌های شیلاتی، کمک به تجارت جهانی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک عنوان کرد.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول