اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پیوند صنعت و دانشگاه؛ راهگشای حل مشکلات جامعه

توجه به موضوع پیوند میان صنعت و دانشگاه باید مد نظر قرار گیرد تا از این رهگذر زمینه حل مشکلات پیش رو در کشور را فراهم کنند.

پیوند صنعت و دانشگاه؛ راهگشای حل مشکلات جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، این هفته به نام هفته پژوهش نامگذاری شده است، اما باید دید معنای لغوی پژوهش به چه معناست و دارای چه اهمیت و ارزشی است که در جمهوری اسلامی ایران هفته‌ای به این نام، نام‌گذاری شده است.

«پژوهش» در معنای لغوی به معنای کشف حقیقت و رسیدن به کنه یک امر است، این مقوله مهم همیشه با خود نوآوری به همراه دارد و همین موضوع باعث می‌شود کاروان علم و دانش بر اثر پژوهش‌های علمی حرکت و پیشرفت داشته باشد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای فراهم‌سازی زمینه مناسب برای پژوهش روز به روز ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش می‌دهد تا بتواند از توانایی‌های افراد مختلف در این زمینه بهره بگیرد و پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های مختلفی ارائه دهند.

مطمئناً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پر کردن و انباشته کردن کتابخانه‌های خود این کار را انجام نمی‌دهد.

از طرفی سئوالی که به ذهن تداعی می‌شود این است که اگر جامعه بستر مناسب را برای رشد افراد پژوهشگر فراهم می‌کند آیا از این رشد استفاده‌ای برای حل مشکلات جامعه می‌شود یا خیر؟

جواب این سئوال همان میزان پیوند صنعت و دانشگاه است، یعنی اینکه باید پژوهش‌های خود را کاربردی کنیم تا بتوانیم در راستای مشکلات جامعه از آن‌ها استفاده کنیم.

اینکه از چه طریق بتوانیم پیوند دانشگاه و صنعت را رقم بزنیم سئوال دیگری است...یکی از جواب‌های این سئوال پارک علم و فناوری و مراکز رشد است و از این طریق فارغ‌التحصیلان می‌توانند با استفاده از علم خود وارد چرخه صنعت شوند.

در ابتدا جایگاه هفته پژوهش را از زبان رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا جویا شدم.

محمدعلی زلفی‌گل در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هدف از هفته پژوهش فرهنگ‌سازی است تا بتوان جایگاه پژوهش را در علم و فناوری بالا برد و یادی از پژوهشگران کرد.

وی افزود: باید جایگاه پژوهش در بین مسئولان و مردم نشان داده شود تا بتوان حکومت و نظام را به بالندگی هر چه بیشتر برسانیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: تفکر دانشجویان، اساتید و پژوهشگران به این نتیجه رسیده که برای حل مشکلات مختلف جامعه باید به سراغ اقتصاد دانش‌بنیان رفت.

پژوهش، هسته اصلی برطرف کننده مشکلات کشور

در این رابطه نظر یک پژوهشگر برتر کشوری را نیز جویا شدم.

عضو هئیت علمی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: هدف از هفته پژوهش فرهنگسازی است تا بتوان جایگاه پژوهش را در علم و فناوری بالا برد.

محمد خانجانی تصریح کرد: نباید پژوهش را به عنوان چرخ پنجم و زاپاس نگه داریم بلکه باید به عنوان هسته اصلی در رفع مشکلات از آن استفاده کنیم.

وی اذعان داشت: توسعه کشور نیازمند تولید داخلی و تولید داخلی نیازمند پژوهش است تا این طریق بتوانیم نیازهای جامعه خود را با اتکا به تولید داخل رفع کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا تأکید کرد: متأسفانه خلأ مدیریت بهینه در زمینه اعتبارات پژوهشی در کشور کاملاً احساس می‌شود.

پارک علم و فناوری حلقه اتصال دانشگاه و صنعت است.

اما اینکه چگونه می‌خواهیم با استفاده از اندوخته‌های علمی و دانش حرفه‌ای و دانشگاهی خود ایده‌های جدید خود را عملیاتی کنیم؟

مدیر پارک علم و فناوری و مرکز رشد همدان در این باره اظهار داشت: پارک‌ها سازمانی هستند که به وسیله متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و هدف آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت در میان شرکت‌های مستقر در پارک و موسسات متکی بر علم و دانش است.

محمد جمشیدی جذب نخبگان و متمرکز کردن عناصر اصلی چرخه نوآوری را از ضرورت‌های ایجاد پارک‌های علم و فناوری استان برشمرد و تصریح کرد: گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای و کارآفرینی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های‌ دانشگاهی مرتبط با فناوری پیشرفته از دیگر ضرورت‌های ایجاد پارک بوده است.

وی اذعان داشت: بسترسازی در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی و کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری از اهداف این پارک هاست.

 مدیر پارک علم و فناوری و مرکز رشد همدان تأکید کرد: پارک علم و فناوری در واقع حلقه اتصال بین دانشگاه و صنعت است.

وی عنوان کرد: ایجاد مراکز رشد تخصصی اقماری در سطح شهرستان‌های استان، پشتیبانی در راه‌اندازی کانون‌های شکوفایی و خلاقیت در مراکز علمی، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری استان و تبیین و اجرای مدیریت مالکیت معنوی و ثبت اختراعات در استان از برنامه‌های عملیاتی پارک علم و فناوری است.

جمشیدی قابلیت بازار و توجیه اقتصادی طرح و دارای سطح علمی و فنی بالاتر نسبت به طرح‌های کانون شکوفایی خلاقیت را از شرایط پذیرش طرح‌های در قالب مرکز رشد برشمرد.

اما بعد از گرفتن این سئوالات به دانشگاه بوعلی سینا می‌روم تا ببینم این مجموعه چقدر توانسته نقش خود را ایفا کند.

اینکه نقش دانشگاه بوعلی به عنوان گل سرسبد دانشگاه‌های استان در ارتقای سطح پژوهشی چیست و دانشگاه ما به عنوان یکی از دانشگاه‌های ایران آیا توانسته حق خود را نسبت به پژوهش ادا کند یا نه؟

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بوعلی سینا رسالت اصلی دانشگاه را تولید علم دانست و بیان کرد: دانشگاه بوعلی سینا در این زمینه بسیار خوب پیش رفته است اما بحثی که قابل توجه است بحث تبدیل علم به ثروت است.

حسن ختن‌لو ادامه داد: در زمینه تبدیل علم به ثروت تلاش‌های بسیاری در این دانشگاه شده است و توانسته‌این با وجود تحریم‌ها، با سازمان‌ها قراردادهای خوبی در این زمینه داشته باشیم به طوری که مبلغ طرح‌های پژوهشی ما به سه برابر قبل رسیده است.

وی گفت: سیاستگذاری دانشگاه بر این است که پایان‌نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به سمت کاربردی شدن ببرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: با این چشم‌انداز که تا دو سال آینده، 25 درصد و تا پنج سال آینده 50 درصد پایان‌نامه‌ها را کاربردی کنیم و 50 درصد باقی مانده بنیادی و برای تولید علم هستند.

وی تصریح کرد: این چشم‌انداز یعنی کاربردی کردن 900 پایان‌نامه دانشجویی که می‌تواند بسیاری از مشکلات صنعت را حل کند.

ختن‌لو به طرح پیشنهادی دانشگاه بوعلی سینا به وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در این طرح از طریق کنکور دانشجویان به صورت کاربردی وارد دانشگاه می‌شوند.

بنابراین کاملاً مشخص است که کشور ایران دارای پژوهشگران توانمند و فعالی است که پژوهش‌های آن‌ها می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات کشور عزیزمان ایران باشند تا با کمک آن‌ها بتوانیم شاهد بالندگی و بی‌نیازی ایران اسلامی شویم.

اما این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات است که مسئولان ذیربط باید بدانند که اگر در مسیر صحیحی سرمایه‌گذاری کنند، ‌صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برای آیندگان را رقم زده‌اند.

---------------

مرضیه خلیلی

----------------

انتهای پیام/89029/ل30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول