اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگ زرینی دیگر در سرآمدی فناوری ایرانی/

نسخه جدید فراجستجوگر ملی بیاب در هفته پژوهش رونمایی شد

همزمان با هفته پژوهش نسخه جدید و بهینه فراجستجوگر ملی بیاب طی مراسمی در شرکت پیشگام ارتباط وارنا در شهرستان ورامین با حضور فعالان حوزه پژوهش و فناوری این شهرستان رونمایی شد.

نسخه جدید فراجستجوگر ملی بیاب در هفته پژوهش رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، ساعاتی پیش و همزمان با هفته پژوهش نسخه جدید و بهینه فراجستجوگر ملی بیاب طی مراسمی در شرکت پیشگام ارتباط وارنا در شهرستان ورامین با حضور فعالان حوزه پژوهش و فناوری این شهرستان رونمایی شد.

میلاد زارعی، مدیر ارشد این پروژه در آیین رونمایی نسخه جدید بیاب گفت: این موتور فرا جستجو در سال 1389 در دانشکده کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شاهرود با کمک اساتید برجسته حمید حسن‌پور و مرتضی زاهدی و همکاری یوسف زنده‌دل و مدیریت اینجانب آغاز به کار کرد.

نتایج بیاب هیچ‌گاه در موتورهای جستجوی منفرد دیده نخواهد شد

کارمند حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا افزود: بیاب با به‌کارگیری تکنولوژی فرا جستجو روی نتایج دیگر جستجوگرها اقدام به ارائه نتایجی مرتبط و جامع می‌کند. بیاب با دستیابی به چند موتور جستجو در هر جویش، قادر به ارائه نتایج بهتری شده است که هیچ‌گاه در موتورهای جستجوی منفرد دیده نخواهد شد.

وی تاکید کرد: نتایجی که به شما ارائه می‌شود ترکیبی از بالاترین نتایج کسب شده از موتورهای جستجوگر معتبر است. تکنولوژی فراجستجوگر بیاب با ترکیب بالاترین نتایج وابسته به نوع جستجوی شما، از انواع جستجوگرها بهترین نتایج را ارائه خواهد کرد.

مدیر ارشد بیاب در تشریح این پروژه ملی گفت: موتور جستجوی بیاب به گونه‌ای ساده‌تر برای دریافت یک عبارت از کاربر و جویش آن در چند سایت جستجوگر و مرتب‌سازی و ارائه نتایج به‌صورت بهترین لیست طراحی شده است. این فراجستجوگر با به‌کارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی و داده کاوی بر روی نتایج دیگر موتورهای جست‌وجوگر در هر جست‌و‌جو قادر به ارائه نتایج بهتر نسبت به تمام منابع اطلاعاتی است.

شکست انحصار تکنولوژی فناوری اطلاعات غربی به‌دست ایرانی‌ها

میلاد زارعی ادامه داد: موتورهای جست‌وجوگری که امروز در جهان استفاده می‌شوند علاوه بر فراهم کردن اطلاعات برای کاربران خود به مثابه بنگاه‌های اقتصادی هستند که در راستای منافع اقتصادی خود فعالیت می‌کنند. بر این اساس کشور ما نیاز به فراموتور جست‌وجوی هوشمندی دارد تا با ارائه اطلاعات و اخبار مبتنی بر سلایق و ارزش‌های هر کاربر شخصی‌سازی شده و بدین گونه از بازخوانی اطلاعات بی‌مورد و اتلاف وقت کاربران جلوگیری شود. یکی از عمده دلایل ایجاد این فراموتور جستجوگر شکست انحصار تکنولوژی و سانسور دیتای تولیدی در کشور ایران در مجامع بین‌المللی خواهد بود که طبق سند راهبردی و برنامه‌ریزی پروژه تا آینده‌ای بسیار نزدیک حاصل خواهد شد.

کارمند حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا در پایان معرفی پروژه‌اش تاکید کرد: هدف دیگر «بیاب» رقابت با فراموتورها و موتورهای جستجوی دارنده این فناوری است که در عمل بسیاری از منابع داخلی را اصلاً در رتبه‌بندی‌های خود منتشر نمی‌کنند و یا با اغراض به‌عنوان نتایج جست‌وجوی نامطلوب مشخص می‌کنند.

در تولید علم بسیار موفق و در تولید فناوری ضعیف هستیم

مدیر ارشد بیاب در حاشیه این مراسم به خبرنگار فارس در جنوب استان تهران گفت: متاسفانه از پروژه‌های داخلی فناوری اطلاعات حمایت‌های بنیادین نمی‌شود و در چند سال گذشته که مشغول فعالیت بر روی بیاب هستیم تنها کمیته فیلترینگ با قرار دادن لینک بیاب بهترین حمایت را از ما کردند که در این مجال از مومن نسب که همواره در کنار فعالان وب کشور حضور دارند کمال تشکر را دارم.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه برخی طرح‌های پژوهش که در هفته پژوهش رونمایی می‌شوند جنبه تئوریک دارند و کمتر عملیاتی می‌شوند؛ در حوزه پژوهش و فناوری کشور در تولید علم بسیار موفق و در تولید فناوری ضعیف هستیم. علمی که نخواهد به عمل بیانجامد تاثیری در سعادت بشریت نخواهد داشت.

انتهای پیام/2462/ک40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول