اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل استفاده ناصحیح از زمین‌های کشاورزی

ضریب وابستگی به واردات مواد غذایی افزایش یافته است

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان گفت: به دلیل استفاده ناصحیح از زمین‌های کشاورزی و بی‌توجهی به تولید مزیت‌دار واردات مواد غذایی سال به سال افزایش می‌یابد.

ضریب وابستگی به واردات مواد غذایی افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی استان اصفهان، مهدی بصیری در بیست و هشتمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان اظهار کرد: ضریب وابستگی به واردات مواد غذایی به 30 درصد رسیده و این در حالی است که این ضریب در یک دهه اخیر کمتر از 20 درصد بوده است.

وی به افزایش وابستگی ایران به واردات مواد غذایی طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: به دلیل استفاده ناصحیح از زمین‌های کشاورزی و بی‌توجهی به تولید مزیت‌دار سبب شده که واردات مواد غذایی سال به سال افزایش یابد.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان تصریح کرد: باید از آب و زمین‌های موجود که مناسب کشاورزی است، به صورت منطقی استفاده شود و زمین‌هایی که سابقه چند صد ساله کشاورزی دارند، نباید یکباره خشک شوند.

وی خواستار افزایش قیمت آب برای مصرف‌کنندگان شهری شد و گفت: دولت با افزایش قیمت گاز سبب صرفه‌جویی و استفاده بهینه از این انرژی شد ولی برای  آب ارزش کمتری قایل می‌شوند.  

بصیری خواستار مسئولانه برخورد کردن صدا و سیما در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در برنامه‌های این رسانه شد و گفت: صدا و سیما می‌تواند با ساخت برنامه‌های آموزشی نقش مهمی در  فرهنگ‌سازی مصرف آب در بین مردم ایفا کند.

وی خواستار تمرکز نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر موضوع آب شد و گفت: سازمان‌های تخصصی آب در این زمینه فعالانه برخورد نمی‌کنند.

در ادامه این نشست مصطفی حجه‌فروش رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان ناآگاهی برخی مسئولان از وضعیت آب را مهم‌ترین عامل بحران آب در استان دانست و گفت: تبعات خشکی زاینده‌رود در بخش‌های مختلف مانند زیست محیطی، صنعت، گردشگری و ابنیه تاریخی هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌سازد.

اسفندیار امینی عضو کمیته آب اتاق اصفهان نیز خواستار همیاری سازمان‌های دولتی با سازمان‌های غیر دولتی برای حل بحران آب شد و گفت: استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای احیای زاینده‌رود باید در دستور کار کمیته قرار گیرد.

وی احداث تونل موازی با زاینده‌رود را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تونل گلاب دو سبب خشک شدن مضاعف رودخانه زاینده‌رود می‌شود.

احمد خاتون آبادی دیگر عضو کمیته در این جلسه گفت:تشکیل پارلمان آب برای زاینده‌رود می‌تواند مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف این حوضه را برطرف کند.

ناصر حاجیان دیگر عضو کمیته خواستار توجه به پژوهش در موضوع آب زاینده‌رود شد و گفت:استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در این راستا می‌تواند به راهکارهای علمی منجر شود.

شهیدی عضو کمیته آب اتاق اصفهان در ادامه این جلسه خواستار همگرایی بخش‌های مختلف استان برای بحران آب شد و گفت: روشنگری افکار عمومی در مورد مصرف آب می‌تواند مصرف بی‌رویه آب در برخی از نقاط کشور را کنترل کند.

انتهای پیام/63012/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول